Индустриалните зони – неизпълнени намерения
България е изключително привлекателна за инвестиции в индустриалния сектор, но инфраструктурата и свитото предлагане са пречка, коментира и председателят на парламентарната комисия по инвестиционно проектиране Емил Костадинов.
Според него един от най-важните инструменти за привличане на инвеститори и насърчаване на икономическия растеж са индустриалните зони, с изграждането на които обаче страната ни изостава сериозно.
Първоначалният график на Националната компания „Индустриални зони“ е предвиждал изграждането на общо 100 индустриални зони до 2013 г., 20 от които напълно нови, припомни Костадинов. Предишното правителство обаче е намалило стартовия капитал на компанията със 70 на сто, което е „замразило“ плановете за проектите.
Към момента, според Костадинов, функционират общо 14 индустриални зони. Други 21 са с почти напълно изградена инфраструктура, а 27 са на подготвителен етап.
Държавата управлява 8 проекта върху над 5 хил. дка, като половината от тях са стари, със съответните проблеми и „тежко наследство“, коментира Костадинов.
Той посочи, че има заявен чуждестранен интерес към индустриалните зони, най-вече от компании от сферата на електрониката и производители на автомобилни компоненти. Китайска компания пък иска да развива търговска зона в индустриалната зона в Божурище.
Елин Пелин – център на индустрията и логистиката
Заради стратегическото разположение на общината в близост до София и до основните пътни артерии – магистрала „Тракия“, магистрала „Хемус“, както и две жп линии, регионът е предпочитан за инвестиции в складови и логистични площи, както и в производство, коментира кметът на Елин Пелин Галя Георгиева.
От 2007 г. до 2013 г. инвеститори са вложили над 219 млн. лева в логистични, складови и промишлени проекти, като са създадени над 1 000 работни места.
Един от последните обявени проекти, които ще се реализират на територията на общината, е производственият и логистичен комплекс на Trisa. Свои бази в региона са изградили повечето от големите търговски вериги в страната, логистичната компания Univeg, южноафриканската ALC, която произвежда луксозни кожени аксесоари за автомобили, Kaven Orbico и други.