IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Общият обем на площите в молове се е увеличил с над 18% през 2013 г.

Със завършването на предвидените търговски проекти се очаква площта в молове, разпределена на 1000 души население, да се повиши с 19% до 115,86 кв.м.

10:10 | 05.02.14 г. 2
Автор - снимка
Редактор
Общият обем на площите в молове се е увеличил с над 18% през 2013 г.

Освен това с нарастването на безработицата и равнището на спестяванията през последните години, намалява и потреблението като цяло.

Предлагането по търговските улици е предимно на малки площи до 150 кв.м, които не удовлетворяват търсенето на големите вериги. Основните наематели по главните търговски улици са малки и средни фирми, които имат нужда от по-малки търговски площи. През последните години и особено през 2013 г. се открои тенденция на редуциране на търговски площи по улиците в ресторанти, заведения и кафенета.

През изминалата година столичният булевард „Витоша” започна да възвръща позициите си заради новия си облик. Към края на 2013 г. близо 20% от обектите по булеварда са именно заведения, а човекопотокът започна да се увеличава. Подобрената инфраструктура на булеварда и вече изградените метро спирки покрай него привличат интереса и на търговците, които търсят голям човекопоток. През годината бяха открити много нови магазини и броят на свободните площи все повече започна да се топи.

Въпреки малкия си пазарен дял, централните улици „Леге”, „Съборна” и „Калоян” в София, продължават да предлагат изобилие от луксозни марки и бижутерия от най-висок клас. Те се откроиха като първокласни локации за магазини от високия ценови сегмент още през 2011г., а през 2013 г. запазват позициите си.

Забавят се обаче темповете на експанзия на дискаунтърите.

През изминалата 2013 г. се забелязва активизиране и при ритейл парковете, макар и по-слабо в сравнение с шопинг центровете и търговските улици. Голям е интересът към новоизграждащия се „Ритейл парк Уест” в Пловдив. Замразени обаче остават проектите за “Ритейл парк Средец”, „Ритейл парк Вазов” и „Ритейл парк Блек Голд”.

Търсенето през 2013 г. е насочено предимно към големи търговски площи (над 150 кв.м), намиращи се на локации с голям човекопоток и на ниски цени. Сред основните фактори при наемане на търговски площи са стратегическото местоположение (удобен достъп за клиентите, голям човекопоток и т.н) и наемната цена.

Основна категория клиенти, търсещи търговски помещения под наем, са модни марки за дамска и мъжка конфекция, детски стоки, low cost вериги, стоки за бита, вериги дрогерии, вериги за бързо хранене и забавления. През последните години много активни бяха веригите дрехи втора употреба. Търсенето им е насочено предимно към помещения на търговски улици с голям човекопоток.

През 2013г. се наблюдава стабилизиране в наемните цени по търговските улици в големите градове. При шопинг центровете обаче нещата не стоят по същия начин. Все по-бързо нарастващият брой на развлекателните центрове, особено в столицата, оказва влияние и върху формирането на наемните цени в тях.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 0
s3
преди 10 години
Това са което говориш е следващия етап от развитието на моловете. По света отдавна има сравнително равномерно разпределение на площите, у нас все още се гледа централизация да има към столицата или поне към много голям град. Докато е модерен и нов мола дърпа клиенти и до 100-200км. дори, но с времето хората разреждат посещенията си до толкова далечни молове и накрая просто спират. Нормалният район на притегляне на мол по-принцип следва да е около 20 до най-много 50км., както е на запад, над това разтояние вече е много.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
Repoman
преди 10 години
Площите в моловете растат и ще растат, но както повечето неща при нас, така и разпределението на моловете в странта ни е силно изкривено. Реално, все още се разчита на притегателната сила на най-големите населени места и само там се строят молове, което говори за един неразвит пазар. В големите градове и столицата има по 5-6 че и повече мола, които се избиват един друг с конкуренция. А в средните градове в провинцията молове още няма, говоря за градове като Хасково, Смолян, Ямбол, Шумен, Ловеч и т.н. Разчита се, че хората от тези градове като няма накъде ще ходят до най-близкия по-голям град и това е така в началото, с времето обаче хората вече не си правят труда да пътуват надалеко за да пазаруват. Така че ще трябва да има преразпределение на моловете по градове, за да се насити пазара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още