IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Общият обем на площите в молове се е увеличил с над 18% през 2013 г.

Със завършването на предвидените търговски проекти се очаква площта в молове, разпределена на 1000 души население, да се повиши с 19% до 115,86 кв.м.

10:10 | 05.02.14 г. 2
Автор - снимка
Редактор
Общият обем на площите в молове се е увеличил с над 18% през 2013 г.

С над 18 на сто се е увеличил общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центровете в страната към края на 2013 г. спрямо предходната 2012 г. до 716 160 кв.м. Спрямо 2011 г. ръстът е над 33%, сочат данни на консултантската компания Sollers.

Очаква се през 2014 г., със стартирането на предвидените молове общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центрове в страната да се увеличи с над 19% до 853 260 кв.м.

Към края на 2013 г. със започнат строеж са шопинг центрове с нетна отдаваема площ 192 600 кв.м. От тях през тази година се очаква да бъдат реализирани 71%.

През миналата година Бургас оглави класацията за най-много търговски площи в модерни шопинг центрове на 1000 души население - 484,32 кв.м. След него с близки стойности на този показател се нареждат градовете Русе и Стара Загора, съответно с 356,18 кв.м. на 1000 души и 329,06 кв.м. на 1000 души. Варна заема четвъртото място с 289,66 кв.м. на 1000 души население, а след нея са София, Пловдив и Плевен, съответно с 228,49 кв.м, 215,88 кв.м. и 74,80 кв.м. на 1000 души.

Стойността на показателя „търговски площи в модерните шопинг центрове на 1000 души население” за страната се покачва до 97,24 кв.м. на 1000 души. Спрямо 2012 г. той се е повишил с 18%, а спрямо 2011 г. – с 33,6%. Със завършването на предвидените търговски проекти се очаква стойността на този показател да се повиши с 19% до 115,86 кв.м. на 1000 души.

През 2013 г. търговските центрове в страната се увеличиха с още два – един в София и един в Бургас. За 2013 г. беше предвидено реализирането на още три търговски проекта – Plaza West, South Ring Mall и Mega Mall в София, но откриването им беше отложено за 2014 г. С тяхното завършване общата нетна отдаваема площ за София ще достигне 408 260 кв.м

Що се отнася до търговските улици, през последните години станахме свидетели на отлив на големи търговски марки и посетители заради нарасналото предлагане на площи в търговски центрове. През 2013 г. тази тенденция остава в сила за големите градове, където броят на търговските центрове продължава да расте.

Основно неудобство за потребителите, които се насочват към магазините на търговските улици, е липсата на достатъчно паркоместа, което не е проблем при големите търговски центрове.

Бързо развиващото се онлайн пазаруване продължава да оказва влияние върху оборотите на магазините. За все повече потребители пазаруването от дома и офиса се предпочита като по-удобно, бързо и лесно.

Последна актуализация: 01:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 0
s3
преди 10 години
Това са което говориш е следващия етап от развитието на моловете. По света отдавна има сравнително равномерно разпределение на площите, у нас все още се гледа централизация да има към столицата или поне към много голям град. Докато е модерен и нов мола дърпа клиенти и до 100-200км. дори, но с времето хората разреждат посещенията си до толкова далечни молове и накрая просто спират. Нормалният район на притегляне на мол по-принцип следва да е около 20 до най-много 50км., както е на запад, над това разтояние вече е много.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
Repoman
преди 10 години
Площите в моловете растат и ще растат, но както повечето неща при нас, така и разпределението на моловете в странта ни е силно изкривено. Реално, все още се разчита на притегателната сила на най-големите населени места и само там се строят молове, което говори за един неразвит пазар. В големите градове и столицата има по 5-6 че и повече мола, които се избиват един друг с конкуренция. А в средните градове в провинцията молове още няма, говоря за градове като Хасково, Смолян, Ямбол, Шумен, Ловеч и т.н. Разчита се, че хората от тези градове като няма накъде ще ходят до най-близкия по-голям град и това е така в началото, с времето обаче хората вече не си правят труда да пътуват надалеко за да пазаруват. Така че ще трябва да има преразпределение на моловете по градове, за да се насити пазара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още