В края на 2013 г. модерните индустриални и логистични площи в София са се увеличили с 30 хил. кв. м, или 8 на сто на годишна база, до над 721,5 хил. кв. м. В това число се включват спекулативните проекти, сградите, построени според изискванията на клиентите, и площите, отдавани от логистични оператори. Преотдаването на логистични площи от собствениците им отново е водещ двигател на ръста при предлагането, отчитат от компанията.
През второто полугодие няма завършени големи обекти, но се засилва активността по отношение на обявените на мерения за стартиране на нови проекти – например в логистичен парк East Ring, Логистичен парк София Ринг (и двата край София), Sofia Airport Center, Търговски център Европа и други.
В Пловдив се обединиха 6 индустриални зони в една – Тракия Икономическа зона, която цели повишаване на конкурентоспособността при привличането на инвеститори. В етап строеж са още няколко по-малки логистични проекта, които ако бъдат завършени през тази година ще преобърнат тенденцията строителството в сегмента да е основно за собствено ползване, коментира Петкова.
Районът на Пловдив продължава да привлича проекти за производства заради добрата инфраструктура на индустриалните зони, квалифицирани служители при по-атрактивни спрямо София условия и по-конкурентните цени на земята. Градове с добри предпоставки за привличане на инвеститори са Русе и Видин.
Същевременно логистичните оператори са по-резервирани в очакванията си, но около 60 на сто от тях прогнозират, че пазарът ще продължи да се развива в положителна посока. Заради засиленото търсене и липсата на предлагане на качествени площи свободните площи се движат около 3%. Наемите остават стабилни – около 2,5 евро за кв. м за второкласна локация и 3,8 евро – за първокласна.
Търговски площи
На българския пазар продължават да навлизат водещи международни оператори, а новите търговски центрове в София вече постигат над 85% заетост, коментира Боряна Пенева, мениджър “Търговски площи” в компанията.
За първи път през 2013 г. дрогериите изпреварват хранителните вериги по брой новооткрити магазини.
През 2013 г. Бургас се откроява като лидер на пазара на търговски площи с 477 кв. м на 1 000 жители население. Второто място е за Стара Загора с 380 кв. м на 1 000 души, а третото – за Русе с 365 хил.
През тази година обаче София ще пренареди класацията заради очакваното излизане на три нови проекта на пазара. Към края на 2013 г. на 1 000 души в столицата са се падали 268 кв. м търговски площи, а до края на 2014 г. се очаква те да се увеличат до 366 кв. м.
Като цяло за страната през 2013 г. на 1 000 души са се падали 98 кв. м молове, а през тази година се очаква площта да достигне 114 кв. м.
Търговците са умерено оптимистични за пазара. През миналата година навлязоха няколко нови марки, но се изтегли гръцката Sprider, а GAP затвори единствения си магазин в страната.
Засилва се интересът към главните търговски улици, като тенденцията на повишено усвояване е видима на бул. Витоша в София. Делът на незаетите площи се е стопил двойно до 10 на сто, а наемите вече тръгват нагоре, като изпреварват и наемите в моловете. Най-голямо предлагане на свободни площи на главна търговска улица е отчетено в Бургас, следван от Пловдив и Варна.
Прекъсна се и застоят в развитието на ритейл паркове в страната – през миналата година започна строителството на най-големия в Южна България Ритейл Парк Уест в Пловдив. Същевременно големите търговски вериги започнаха да оптимизират мрежата си, както и да отдават приоритет на магазините във формат “близо до клиента”.