Цената, локацията и площта са първостепенните критерии за купувачите на жилища. Наемателите на офиси търсят основно помещения с висок клас системи за отопление, вентилация и климатизация, светли, широки и високи помещения и отваряеми прозорци, а за веригите магазини най-важни при избора на нова локация са човекопотокът и търговският микс в региона.
Това сочат резултатите от проучване, осъществено от Адрес Недвижими имоти и Forton сред техни клиенти.
Квартали в големите градове с изградена инфраструктура и лесен достъп до обществени услуги са предпочитани от купувачите на жилища, а масовото търсене рядко надхвърля 50 хил. евро. Все пак покупката на всеки шести клиент е за над 70 хил. евро, а около 9% търсят жилище над 100 хил. евро. Двама от трима купувачи се насочват към двустайно или тристайно жилище, сочат данните.
Движещата сила на пазара на жилища в момента са купувачите за собствени нужди, които са над 80 на сто от всички купувачи на пазара. Клиентите, които купуват жилища с цел инвестиция с намерение да запазят капитала си или да отдават под наем са 10 на сто от купувачите.
По-голямата част от сделките се осъществяват със собствени средства на купувачите, които все по-малко прибягват до кредити.
Все повече при покупка на жилище се обръща внимание и на поддържането на общите части и контрола на достъпа във входа или комплекса.
Професионалната поддръжка обаче е ключова при избора на бизнес имот, сочат резултатите от анкетата. Лесният достъп е другият съществен фактор, оказващ влияние при избора на офис площ или търговски имот. Центърът освен това вече не е най-предпочитаното местоположение както за офис, така и за търговия на дребно.
За офис наемателите в столицата на първо място е общественият транспорт и с най-голямо значение от него е метрото. За търговските вериги автомобилният достъп е най-важен.
Наемателите и в двата сектора търсят цялостна услуга, която включва качествена поддръжка и управление и предлагане на допълнителни услуги.
Офис наемателите търсят широки помещения с правилни форми, които позволяват ефективното оползотворяване на пространството при разнообразни разпределения.
И двете категории наематели са чувствителни към цената – както към базовия наем, така и към таксите, които наемодателите събират за управление, поддържане на общите части, а в търговските центрове – и за маркетинг.
Локалната инфраструктура, подходите с автомобил или към спирки на обществения транспорт и пешеходния трафик, както и разпределението на магазините вътре в търговския център, са от най-съществено значение за търговските вериги.
Ако искат да привлекат и да задържат най-добрите наематели, предприемачите и собствениците на офис сгради следва да обърнат внимание на общата привлекателност на локацията на проектите си, управлението и поддръжката на имота, функции като заведения за хранене и приемливи нива на наемите, препоръчват консултантските компании.