Същевременно участниците в конференцията се обединиха около мнението, че наемателите все повече търсят качеството и са склонни да платят по-висока цена, стига да разполагат с достатъчно удобства за служителите.
Като най-перспективен район експертите откроиха бул. “България” в столицата – район с развита инфраструктура и предлагане в широк ценови спектър. Атрактивни за наемателите в София са още офисите по протежение на Цариградско шосе и бул. Драган Цанков. Като перспективен район се очертава този около летището в София.
Търговски площи
Пазарът на търговски площи продължава да се развива динамично след паузата заради кризата. В София се очакват три нови мола, които да отворят врати догодина. Преди дни беше обявено и строителството на четвърти мол в Бургас – шампионът на България по разпределение на модерни търговски площи на 1 000 души население – над 470 кв. м.
Според Боряна Пенева, мениджър търговски площи в Colliers International, оценката на предприемачите за запълняемост на новите проекти е реалистична на фона на икономическата криза и политическата ситуация. По думите й два от новите проекти в София (Plaza West и Mega Mall в Люлин, които в момента са в строителство) са в западната част на града, където няма друга конкуренция. Третият – молът до ИКЕА, пък е със съвсем различна концепция – крайградски търговски център, който има потенциал да привлича клиенти и от други градове.
Пенева все пак призна, че пазарът е труден и това се отчита от всички. Росен Генев, мениджър търговски площи във Forton, допълни, че е имало и много въпросителни пред някои проекти. През последните месеци обаче търсенето от търговците на площи в моловете е по-засилено, особено от международните вериги, които залагат на агресивна експанзия.
Международните модни брандове се ориентират и към водещите търговски улици, особено Витошка, допълни Генев. Трудно е обаче да се намерят помещения – изискванията им са за магазини с площ от поне 1 000 кв. м.
Адина Уелш, изпълнителен директор на Raiffeisen Property Management, посочи, че заради засилената конкуренция потребителите все повече ще се насочват към търговските центрове с идентичност, които предлагат по-интересно преживяване по време на пазаруване. Тя подчерта, че има нужда от “свежа кръв, нова енергия” на пазара, за да се стимулира креативността и да се насърчава емоцията у потребителите.
От другата страна обаче стои стабилността на пазара на труда и увереността в бъдещето, посочи Уелш.
Участниците в конференцията се обединиха около мнението, че добрият микс от наематели и развлечения е ключов за успеха на всеки търговски център.
Хотелите – светли перспективи
Според Антония Маврова, старши сътрудник във Wolf Theiss, в туристическия сектор у нас няма сериозно присъствие на чужди инвеститори и пазарът има потенциал.
Според Веселин Данев, директор на “Сигма Кепитъл”, и Лъчезар Тодоров, управител на Terra Tour Service, липсата на държавна стратегия и политика в туристическия сектор обуславя липсата на чуждестранни инвестиции. Двамата подчертаха, че е необходимо да се изгради липсващата инфраструктура, както и да се създадат нормални условия за работа на коректните инвеститори, които не са в сивия сектор на икономиката.
Туристическият сектор обаче е засегнат от повсеместно неплащане на данъците. Това се предполага и от статистиката за реализираните нощувки, съпоставени с отчетените приходи.
Участниците в конференцията смятат, че морският и планинският туризъм трябва да останат водещи, но за балансирането на туристическия сектор е необходимо да се развиват и останалите сегменти. Това ще удължи значително сезона и ще доведе до ръст и на приходите от туризъм.
Що се отнася до инвестициите, има място и за изграждане на нови големи проекти, и за подобряването на съществуващи такива. Чуждите инвеститори обаче, според експертите, са привлечени най-вече от пазара в София. В морските и зимните курорти в момента се продават доста “лоши” активи, които не са стопанисвани и не са привлекателни за големите инвеститори.
преди 10 години абе петела не знам колко се ежи, ама за да се ежи, си знае цената...а тя е, че ако той отиде ли при ориза, във Влака ше има манджа само за "едно хапване". Ам после? Кой ше *** кокошката, че да продължи да снася златните яйчица?Силата е в петела....колкото и да е мъничък, грешка е да подценяваш! :)))Да си мислил, като си го....хранил !!! :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години абе петела не знам колко се ежи, ама за да се ежи, си знае цената...а тя е, че ако той отиде ли при ориза, във Влака ше има манджа само за "едно хапване". Ам после? Кой ше *** кокошката, че да продължи да снася златните яйчица?Силата е в петела....колкото и да е мъничък, грешка е да подценяваш! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Лоша работа...Историята Винаги се повтаряа петелът , който се Ежел и искал да клъвне Бързия влак.........се превърнал в "Петел с Ориз ".........лошо нема..освен за Петела отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Който държи парАта, той диктува условията! Винаги е било така, ако купувача не се поддава на емоцията! Едно нещо струва толкова, колкото е склонен да даде купувача, т.е. човека с парите!Същата работа и с баМките. Договорите може да са подписани, но това е било при едни социално-икономически и финансови условия, които както по субективни, така и по обективни причини (не без участието на самите банки), са се променили драстично, което от самосебе си значи, че договорите НЕ могат да продължат да бъдат изпълнявани по старите условия! Може Хампарцумян да иска да печели 6%, ама аз мога да му осигуря реално само 2%! Кво прайм тогава....аз давам парите? Прекратяваме ли договора, променяме ли го или влизаме в сивият сектор?! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Цитат : ............Конкуренцията на пазара на търговски площи се засилва, като при първокласните офиси наемателите вече НЕ диктуват условията*****************************************Наемателите и Купувачите още от Пролетта НЕ диктуват условиятаОбърне ли се "Палачинката" - обръщат се и Условията ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар