Пазарът на офиси и търговски площи навлиза в нов етап на развитие след кризата. При офисите вече се забелязва недостиг на площи в първокласния сегмент, доминиран основно от големи, международни наематели.
Същевременно пазарът на търговски площи продължава да се насища с ново предлагане и конкуренцията за наематели и потребители става все по-сериозна.
Като цяло обаче участниците на пазара изразяват умерен оптимизъм за бъдещето и на двата сегмента. Участниците в конференцията за имоти BalRec, която се проведе вчера, се обединиха около мнението, че макроикономическите показатели ще продължат да се подобряват, което би се отразило позитивно и на потребителите.
От друга страната навлизането на нови, интересни и непознати брандове на пазара също би привлякло повече хора в новите търговски центрове.
Като най-атрактивен за инвеститорите се очертава пазарът на хотели. През изминалите месеци се сключиха няколко големи сделки, а до няколко месеца се очаква да бъдат реализирани и други обекти заради натрупани дългове. Един от тях е столичният хотел “Родина”.
Очакванията на експертите са пазарът на градски хотели да се развива позитивно заради подобряването на макроикономическите условия в страната и възобновяването на бизнес пътуванията. Участниците в конференцията видяха нереализиран потенциал за качествени активи и в морските и планинските ни курорти.
Офиси
В първокласния сегмент ерата на пазара, диктуван от наемателите, е напът да приключи. През последните години добрите сгради, които излязоха на пазара в разгара на кризата, вече се запълниха – при офисите клас А нивото на неусвоените площи е паднало до 12 на сто, съобщи Верка Петкова, мениджър “Офис площи” в Colliers International.
Клиентите за тези сгради – големи компании, в повечето случаи и международни, трудно биха намерили офис пространство, което да удовлетвори нуждите им, подчерта Мирослав Танчев, управляващ партньор в Робул България.
Доброто развитие при заетостта в този сегмент от пазара сви разликата в офертните наеми и наемните нива, при които се сключва сделка. По думите на Михаела Лашова от Forton International вече се говори за наеми в двуцифрени числа, макар и да не става въпрос за неустойчиво високите равнища отпреди кризата (наемите често надвишаваха 25 евро за кв. м).
Танчев подчерта, че сближаването на очакванията на собствениците и наемителите се дължи и на по-реалистичните офертни цени. “Наемодателите си взеха поука от времената, когато си слагаха някакъв резерв, за да могат да преговарят. В кризата се видя, че завишаването на цените е грешна политика”, коментира той.
По думите му наемодателите обаче са изчерпали възможностите за по-атрактивни ценови нива и допълнителни “подсладители”. На фона и на доброто усвояване пазарът вече постепенно променя фокуса си и във високия сегмент преминава от пазар на наемателя към пазар на наемодателя.
При офисите клас Б предлагането все още остава високо и пазарът в този сегмент продължава да се диктува от наемателите, коментира Андрей Тепешанов, мениджър корпоративни клиенти в Elta Consult. Наемателите в този пазарен сегмент – по-малки компании, често и новостартиращи фирми, имат предимство заради големия избор и все още могат да се възползват от по-големи отстъпки и гратисни периоди. Усвояването на тези площи също расте, но с доста по-бавни темпове в сравнение с усвояването на първокласните площи. Забелязва се обаче намаляване на разликата между искания и реалния наем.
преди 11 години абе петела не знам колко се ежи, ама за да се ежи, си знае цената...а тя е, че ако той отиде ли при ориза, във Влака ше има манджа само за "едно хапване". Ам после? Кой ше *** кокошката, че да продължи да снася златните яйчица?Силата е в петела....колкото и да е мъничък, грешка е да подценяваш! :)))Да си мислил, като си го....хранил !!! :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години абе петела не знам колко се ежи, ама за да се ежи, си знае цената...а тя е, че ако той отиде ли при ориза, във Влака ше има манджа само за "едно хапване". Ам после? Кой ше *** кокошката, че да продължи да снася златните яйчица?Силата е в петела....колкото и да е мъничък, грешка е да подценяваш! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Лоша работа...Историята Винаги се повтаряа петелът , който се Ежел и искал да клъвне Бързия влак.........се превърнал в "Петел с Ориз ".........лошо нема..освен за Петела отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Който държи парАта, той диктува условията! Винаги е било така, ако купувача не се поддава на емоцията! Едно нещо струва толкова, колкото е склонен да даде купувача, т.е. човека с парите!Същата работа и с баМките. Договорите може да са подписани, но това е било при едни социално-икономически и финансови условия, които както по субективни, така и по обективни причини (не без участието на самите банки), са се променили драстично, което от самосебе си значи, че договорите НЕ могат да продължат да бъдат изпълнявани по старите условия! Може Хампарцумян да иска да печели 6%, ама аз мога да му осигуря реално само 2%! Кво прайм тогава....аз давам парите? Прекратяваме ли договора, променяме ли го или влизаме в сивият сектор?! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Цитат : ............Конкуренцията на пазара на търговски площи се засилва, като при първокласните офиси наемателите вече НЕ диктуват условията*****************************************Наемателите и Купувачите още от Пролетта НЕ диктуват условиятаОбърне ли се "Палачинката" - обръщат се и Условията ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар