След като Витошка записа исторически спад в позициите си на водеща търговска дестинация в София (и България) заради кризата и ремонтите от последните години, ситуацията вече изглежда по-стабилна.
Булевардът – някога притегателен център за водещи луксозни брандове, трайно се стабилизира на 59-та позиция в класацията на консултантската компания Cushman & Wakefield за най-скъпите търговски улици по света.
Най-високото постижение на столичния бул. Витоша датира от 2005 г. - 22-ро място в същата класация. Тогава откриването на магазин на Витошка се считаше за въпрос на престиж и беше добра реклама. Свободни помещения излизаха сравнително рядко на пазара, а средният месечен наем на кв. м се движеше около 130-140 евро.
Към края на юни 2013 г. обаче средногодишният наем на кв. м площ на булеварда се е стабилизирал на 480 евро – колкото беше и по същото време на миналата година според данните на компанията. Така месечно кв. м търговска площ на Витошка излиза около 40 евро – над 3 пъти по-ниски нива в сравнение с пика на пазара преди кризата.
Експертите отчитат и променения профил на булеварда, който се превърна в пешеходна зона след мащабни ремонти. Луксозните брандове, които някога предпочитаха Витошка, вече се изместват към Съборна и Леге. Освободените от тях, както и от банките и телекомите помещения по някогашната търговска перла продължават да привличат интерес, но наемателите са с по-различен профил – брандове от по-ниските ценови категории и заведения.
Витошка споделя 59-та позиция в класацията с водещата търговска дестинация на Скопие, където също се отчитат наеми от 480 евро за кв. м годишно. Зад нас остават само Бахрейн, Естония, Филипините и Йордания.
Най-скъпата търговска улица в света е Козуей бей в Хонконг. Разходите за наем на кв. м площ в района за една година достигат близо 25 хил. евро. Второто място в класацията е за Пето авеню в Ню Йорк с малко над 20 700 евро за кв. м годишно, а третото – за Шанз-Елизе в Париж с 13 255 евро за кв. м годишно. Първата десетка се допълва от Ню Бонд стрийт в Лондон, Гинза в Токио, Виа Монтенаполеоне в Милано, Банхофщрасе в Цюрих, Пит Стрийт мол в Сидни, Мьондонг в Сеул и Колмаркт във Виена.
В глобален мащаб от Cushman & Wakefield отчитат, че наемите на първокласните търговски площи са нараснали с 3,2% за 12-те месеца до края на юни. От общо 334 локации, за които компанията има данни, наемите на 285 от тях или са останали стабилни, или леко са нараснали в сравнение с предходния 12-месечен период, отбелязват от компанията.
Най-силен ръст на наемните равнища в регионален план се отчита в Америките – 5,8%, но въпреки това се отчита осезаемо забавяне спрямо предходните 12 месеца, когато беше отчетено повишение от близо 11 на сто.
Още по-осезаемо е забавянето на ръста на наемите на първокласните търговски площи в Азиатско-тихоокеанския регион – само 4,5%.
Експертите предупреждават, че пазарът на първокласни търговски площи в световен мащаб се изправя пред някои рискове, но се очаква като цяло възстановяването и подобрението да продължат като тенденции и през 2014 г.
Търговците от луксозния сегмент засилват активността си на водещите локации, но заради липсата на подходящи площи, което тласка и цените нагоре, някои от тях вече се оглеждат за алтернативни местоположения.
В Европа се очаква лукс ритейлърите да продължат експанзията си във Франция, Великобритания, Германия, Италия, Швейцария, Испания и Австрия. Засилва се обаче интересът и към нарастващи пазари като Лисабон и особено Москва.
Луксозните брандове засилват присъствието си и на пазарите в Азия, както и в Обединените арабски емирства (ОАЕ) и особено в Дубай.