Бургас вече е лидер по квадратен метър площ молове на 1 000 души население, сочат данните на консултантската компания Forton, партньор за България и Македония на глобалния консултант Cushman & Wakefield.
След като в началото на третото тримесечие отвори врати откритият мол Strand, на 1 000 души в Бургас вече се падат по 466 кв. м модерна търговска площ. Първата петица се допълва от Стара Загора, Варна, Русе и Габрово.
Общо за България търговските площи на 1 000 души са достигнали 101 кв.м, все още значително под средноевропейските 260 кв.м на 1 000 по последните данни на международната консултантска компания.
Към края на септември общите отдаваеми площи в молове в страната възлизат на 735 хил. кв. м. До края на 2014 г. се очаква откриването на общо четири нови търговски центъра, с което търговските площи на 1 000 жители ще нараснат с 19% до 119 кв. м.
София е на едно от последните места в класацията по разпределение на съвременните търговски площи, въпреки концентрацията на новите проекти. Последен е Плевен, където има само един мол, а разпределена на 1 000 души площт е 97 кв. м.
„Поради тези причини виждаме интерес към новите търговски центрове в София, а също и Плевен, един от малкото съществени пазари със слабо присъствие на големи вериги“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
Основно големите международни вериги имат интерес към новите търговски центрове и разширяват присъствието си - Inditex с основните си брандове, H&M, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker и Kenvelo. „Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Puma, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично“, посочва Генев.
Същата тенденция се наблюдава и на главната търговска улица в София – бул. „Витоша”. В района от площад „Света Неделя“ до Националния дворец на културата присъствието на големите търговци е ограничено, което създава вакуум и предпоставки за появата на интересни нови магазини.
H&M например ще открият обект на Витошка, след като Mango реши да се изтегли от страната и освободи помещението на булеварда. „Периодът е преходен за главната търговска улица на София и вероятно ще се нуждаем от малко време, за да се установят приемливите условия за помещенията от една страна и работещите решения от друга“, допълва Росен Генев.
През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв.м в търговски центрове в София намалява с 11% до 24 евро на кв.м месечно в сравнение с предходните три месеца. Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно, посочват консултантите.
„Увеличената конкуренция води до подобряване на условията за наемане. Мениджърите на мултинационални компании виждат възможност да направят сделки при разумни нива на наемите. Затова смятам, че тяхната експанзия ще продължи в следващите тримесечия с отварянето на нови молове, макар и не на всяка цена“, коментира Росен Генев.
С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв.м месечно в зависимост от населеното място. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и е възможно спадът на цените да продължи.
„Голяма част от новото предлагане в последните три години беше извън София. Основните марки вече са заели позиции в значимите за тях градове, след което интересът им беше насочен основно към столицата“, казва Росен Генев.
Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м по бул. „Витоша“ остава стабилен на ниво 40 евро на кв.м месечно. Интерес от потенциални наематели не липсва и вероятно низходящата корекция на наемите по Витошка, която се наблюдаваше в последните години, няма да продължи.