Задържа се тенденцията да се изграждат проекти за нуждите на клиентите, докато спекулативно строителство почти отсъства и не се очаква промяна в тази посока в близко бъдеще, въпреки интереса на чужди компании от Западна Европа и Азия към пазара на Балканите, включително и в България. Все пак вече започна строителството на индустриалната зона край Божурище, а още две нови логистични сгради ще бъдат изградени като част от Sofia Airport Center.
София беше класирана на пето място в Европа като дестинация за базиране на производствени мощности, но заради лошата инфраструктура България все още не е предпочитана дестинация за дистрибуция, въпреки че разходите за логистика са сред най-ниските на Стария континент, пише в доклада.
Повечето компании проучват съществуващите възможности за производствени бази, които са стари и не отговарят на изискванията им. Заради близостта на магистрала Тракия пък южните части на страната остават предпочитани, въпреки преференциите за създателите на нови работни места в регионите с висока безработица.
една от най-съществените сделки на пазара на индустриални имоти през последните месеци е сделката на турския производител на какао на прах Altinmarka за бившата фабрика на френската ADF за преработка на вълна край Първомай. Същевременно започна строителството на нов завод на Mecalit край Пловдив.
Търговски площи
Темповете на строителство на търговски центрове продължават да изпреварват търсенето, а заради засилената конкуренция ритейлърите са станали по-селективни, посочват от компанията.
След откриването на Paradise center на пазара в София излязоха още 80 хил. кв. м съвременни търговски площи, като общият запас в столицата достигна над 325 хил. кв. м, а за страната – 720 хил. кв. м.
През 2014 г. общият обем съвременни търговски площи в София се очаква да достигне над 444 хил. кв. м. В момента площите са концентрирани в южната и централна част на града, но догодина ще отворят врати Plaza West и Mega Mall в Люлин. ;
Също догодина се очаква да отвори врати и бившият Мол Плевен, който смени собствениците си и вече е Panorama Mall.
През второто полугодие Бургас ще стане лидер по разпределение на съвременни търговски площи на 1 000 души население с 447 кв. м. В София разпределението на 1 000 души достига 268 кв. м.
През първото полугодие Folli Follie, Original Marines, Collective, Sport Vision, Dirk Bikkembergs, MilaVitsa, Monnalisa навлязоха на пазара в България за първи път, а съществуващи играчи, като Marks & Spencer (“Concept 11”), LPP group и Inditex group откриха нови магазини.
Експертите констатират, че предимно международните ритейлъри усвояват модерните площи в моловете. В тази връзка търсенето в София остава стабилно, а усвояването на магазините в търговските центрове е сравнително бързо.
Същевременно празните площи по търговските улици в столицата са се увеличили от 7 до 11%, като повечето са по Витошка, но се очаква търсенето там да се засили заради приключването на ремонта в района.
Остава висока активността и на големите вериги за хранителни стоки, а от сектора „направи си сам“ bauMax откри още един магазин в София, който е осми в страната. Международната верига за спортни стоки Decathlon пък открива днес първия си обект в София.