София е петата най-добра дестинация в Европа за позициониране на производствените компании, се посочва в доклад на консултантската компания Colliers International за логистичните и индустриални площи. В класацията за производствения сектор лидер е Киев, а София е изпреварена още от Истанбул, Братислава и Катовице. След българската стилица се нареждат Антверпен, Лил, Будапеща, Дюселдорф и Прага.
Страната ни като цяло обаче изостава сериозно в класацията на най-добрите локации за дистрибуция заради проблемите с инфраструктурата, откъдето идват и затрудненията при обхвата на голям брой хора, което е важно за доставките. Като цяло държавите от Източна Европа са най-евтините производствени центрове, но що се отнася до дистрибуцията, обхватът им е по-скоро локален и регионален.
Според консултантската компания София е логистичната локация с най-ниски оперативни разходи в Европа от общо 40 дестинации. След столицата ни се нареждат регионите около Киев, Познан, Катовице и Братислава, а в дъното на класацията са логистичните центрове от Западна Европа, където оперативните разходи за изключително високи, но за сметка на по-качествената инфраструктура и възможността за бърз достъп и лесен обхват на повече хора.
По качество на инфраструктурата София е класирана на 30-та позиция от 40-те дестинации, включени в доклада на компанията, което е отблъскващ фактор за инвеститорите. По достъп до пазарите сме още по-назад – на 35-то място, а по капацитет на трудовия пазар – на предпоследното 39-то.
По качество на логистичната услуга обаче експертите ни нареждат в средата на класацията – на 24-то място.
Безспорно най-добрите логистични дестинации в Европа са в западната част на Стария континент. Лидер e Дюселдорф, следван от Антверпен, Ротердам, Брюксел, Хамбург, Венло, Лил и Франкфурт.
Някои от тези логистични и индустриални хъбове, като например Лил и Лиеж, предлагат много добър баланс между максимално широк достъп до пазара и конкурентни оперативни разходи, посочват експертите.
Северна Италия също има потенциал за растеж в сегмента на дистрибуцията, като се има предвид очакваният ръст на трафика през северните адриатически пристанища. Някои от логистичните центрове в Централна и Източна Европа, като Прага и Братислава например, пък са изключителна конкуренция на западноевропейските дистрибуционни центрове, така предпочитани от големите компании с развита мрежа за доставки.
От Антверпен например за най-много 9 часа може да се достигне до 143 млн. души, като броят им нараства до 153 млн. от Лиеж, 163 млн. от Дюселдорф и 190 млн. души от Франкфурт. От Прага и Братислава например за същото време могат да бъдат обхванати около 150 млн. души.
От компанията обобщават, че най-подходящите локации за дистрибуция и базиране на високотехнологично производство е Западна Европа, Централна и Източна Европа се препоръчва за спомагателна дистрибуция и производство, а Югоизточна и Източна Европа и Турция – за локална дистрибуция и производство.