IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Варна е била първенец по молове през 2012 г.

До края на годината средната площ на модерните търговски центрове, която се пада на 1 000 души население, ще нарасне до близо 125 кв. м

12:50 | 08.01.13 г.
Варна е била първенец по молове през 2012 г.

По-високите нива на безработица и ниската покупателна способност на населението извън столицата и водещите регионални центрове обаче се отразяват негативно на пазара на търговски площи. Заради слабия интерес на търговците нивата на незаетост в шопинг центровете в по-малките градове остават високи, като процентът варира между 30% и 65%.

И през 2012 година продължават да се забелязват празни помещения по главни търговски улици в големите градове. Много от магазините по търговските улици фалират, а оборотите на други са минимални заради слабия интерес към тях и по-засиления към моловете.

Сезонният фактор също нанася сериозни загуби на собствениците на магазини по търговски улици. Търговските центрове са по-уютни и топли през зимните месеци и прохладни - през летните. Освен това предлагат паркоместа, които са сред основните изисквания на посетителите, както и кътове за децата, което ги прави по-удобни за пазаруване.

Напоследък към наем на площи по търговските улици се насочва малкият и среден бизнес, който се нуждае от по-малки помещения. Липсата на по-големи пространства (над 150 кв.м.) на главни търговски улици принуждава една част от брандовете от най-висш клас да обърнат поглед към големите търговски центрове.

Друга съществена причина за изпразването на магазини по главни улици е ниското потребление, в съчетание с влошената икономическа ситуация и повишената конкуренция.

Като цяло към края на 2012 г. се забелязва понижено предлагане на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по второстепенни търговски артерии.

През миналата годин продължи и експанзията на дискаунтърите в страната. Към момента Лидл е една от най-бързо разрастващите се вериги с общо над 60 магазина в страната. Първото място по брой магазини в страната продължава да държи Билла – 86, а третата позиция е за Пикадили с 43 магазина.

Кауфланд е най-печелившата верига към момента и през 2012 година се увеличи с още 3 нови магазина, като така броят им достигна 42. Магазините на Карфур са вече 15, а от веригите за бяла, черна, офис техника и IT Технополис е с 29 отворени хипермаркета към края на 2012 г., а Техномаркет – с 49.

Докато при шопинг центровете се забелязва известно активизиране през последната година, при ритейл парковете такова няма. Старите проекти като Ритейл Парк Средец, Ритейл парк Вазов и Ритейл парк Блек Голд, остават замразени и нови проекти няма. Въпреки че ритейл парковете се отличават от шопинг центровете с по-малък обем инвестиции, през последните години те не представляват интерес за инвеститорите.

Според експертите през настоящата година няма да бъдат рестартирани замразени проекти в сферата на търговските площи, както и да се появят нови проекти. Очаква се пазарът да продължи да се стабилизира и да започне процес по преразпределение. Експанзията на големите вериги ще продължи, макар и със забавени темпове, а някои от тях дори ще започнат да се свиват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още