IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Идва ли пределът на търговските площи у нас?

Да влезем в мола, или как разсъждават търговците на един по-зрял пазар

08:45 | 14.11.12 г. 4
Автор - снимка
Създател
Идва ли пределът на търговските площи у нас?
 
Равновесна точка
 
Косев обаче каза, че наемите не могат безкрайно да се понижават, тъй като инвеститорът няма да може да си изплати инвестицията, поради което е важно да се търси баланс.
 
Давидов бе на мнение, че инвеститорите трябва да погледнат на възвръщаемостта през оборотите, които наемите биха могли да генерират, защото те са основният механизъм за приходи в един център.
 
По време на бума много компании правеха изчисления и инвестиции на зелено, базирани на обороти, които днес не са постижими. Това води до необходимостта от нови калкулации, отразяващи днешната реалност.
 
Затова всеки един инвеститор трябва да познава добре днешната ситуация и да вземе предвид не само какви договори е подписал, но и какви приходи са в състояние да генерират търговците, смятат консултантите.
 
Aнтония Маврова, адвокат в правната кантора Wolf Theiss, обслужваща някои от големите наематели и наемодатели у нас, също каза, че подходът на страните днес е много по-различен в сравнение с годините на бума. Те вече водят диалог с ясното съзнание, че няма победители и победени, всеки е склонен на компромиси и гледат един на друг като на партньори.
 
За разлика от днес, преди беше естествено всички ползи да отиват при едната страна, а другата просто се съгласява и подписва, защото иска да наеме площи в даден мол на дадена локация.
 
В днешно време за наемодателя е важно да привлече дадена търговска марка и да я задържи за по-дълго време, затова в много случаи той е склонен да си подели риска с наемателя, да поеме част от неговите разходи за довършителните работи на обекта и т. н.
 
Предел на търговските площи
 
В последно време договорите за наем се сключват за много по-кратък период от време, а заплащането на наема варира според оборота на търговеца. Това е в унисон с настоящата бизнес логика, тъй като не може да се очаква един наемател да заплаща нива, договорени при други пазарни и икономически условия, коментира Маврова.
 
На въпрос кризата ли е основната причина за тази промяна в бизнес модела и договорите в сегмента на търговски площи, Косев отговори, че доверието на бизнеса  през последните години се е сринало.
 
"В България 80% от хората все още продължават да получават заплатите си, но бизнесът не прави пари, липсва увереност за утрешния ден, потреблението намаля", каза той. Въпреки това според него основно значение има и фактът, че обемът на търговските площи значително се е повишил. Той каза, че в това отношение „има някакъв предел“. 
 
"Въпреки че сме много по-назад по дял на търговски площи на глава от населението в сравнение със Западна Европа, няма нужда да достигаме това ниво. При нас покупателната способност е много по-ниска, има насищане на магазини за дрехи, храни и т. н.", смята той.
 
Това се отразява не само върху моловете, но и върху търговските улици и на целия бизнес. Тази липса на увереност не позволява на хората да харчат своите спестявания.
 
Самите търговци също не са толкова склонни да продължават своята експанзия. Някои от големите марки имат по един магазини не смятат да отварят повече.
 
Затова от огромно значение за изхода от борбата за всеки един наемател на която и да е локация ще бъдат комплексни фактори като условията, които могат да се постигнат, качеството на самия проект, както и инфраструктурата около него.
 
Подобно е мнението и на Росен Генев, мениджър отдел Търговски площи във Forton International. Според него вече 4-5 години в цял свят се говори за криза, която несъмнено има централна роля. Наред с това обаче неоспоримо е и влиянието на засилената конкуренция.
 
В този смисъл ако всички участници започнат да мислят за настоящата ситуация по-скоро като за конкуренция и не толкова за криза, пазарът ще започне да функционира по-добре, смята той.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 0
slavkovrr
преди 11 години
А това като го прочетох, направо ме порази: "В последно време договорите за наем се сключват за много по-кратък период от време, а заплащането на наема варира според оборота на търговеца. Това е в унисон с настоящата бизнес логика, тъй като не може да се очаква един наемател да заплаща нива, договорени при други пазарни и икономически условия, коментира Маврова."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 0
slavkovrr
преди 11 години
Като чета в друга тема, че догодина отваря и Мега МОЛ Люлин, и в него ще присъстват същите марки и магазини, си мисля, че и там ще кипи "голяма" търговия, като в другите.....:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
Dimi_Dukov_1
преди 11 години
Пределът на търговските площи у нас е достигнат и надминат...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 0
efcon
преди 11 години
Идва и води след себе си намаляне на цените. В момента цените са много изгодни!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още