Последните години донесоха много промени на пазара на търговски площи. Освен отварянето на редица нови молове в София и в страната, правилата на играта се промениха значително, силите на влияние се преразпределиха, наемите се установиха на едни по-стабилни нива и всички представители на този сравнително нов пазар започнаха да разсъждават по-зряло.
По мнението на някои специалисти криза в сегмента почти е нямало, поне по отношение на факта, че той се разви именно по време на рецесията.
В сърцето на кризата в София бяха отворено много нови търговски площи и инвентарът продължава да се увеличава на всеки три години. Това коментира Давид Давидов от 3D Retail Management Ltd по време на специализираната конференция за имоти BalREc.
Той даде пример с една изцяло българска компания, откриваща нови обекти в моловете, която през 2008 г. е имала 5 магазина, а днес – 16, т.е. цялата си експанзия тя е осъществила по време на кризата.
Въпреки тези примери, други индикатори на пазара показват мащаба на промените през последните години. По данни на консултантската компания MBL само за последната година средните наемни нива в модерните търговски центрове в страната са се понижили средно с 10% и в момента са около 12,2 евро на кв. м на месец. За някои градове този спад надхвърля 30%.
Още по-голямо е понижението при наемите на търговските улици в София, които според Forton са паднали до около 40 евро на кв. м на месец от 120 евро през 2005 г. От компанията смятат, че през следващите месеци наемните нива ще бъдат поставени под натиск заради отварянето на новите търговски центрове, въпреки че след това вероятно ще се стабилизират.
От консултантската компания CBRE също очакват стабилизиране на пазара, като не отчитат значителна промяна в средните наеми в най-горния сегмент на търговските площи в моловете в София през последните три години. Според информация на компанията в момента те са около 25 евро на кв. м на месец.
Нова реалност
За значителни промени в мисленето и начина на работа в сектора говорят и други специалисти.
По мнението на Стефан Косев, управител на Regent's Property Advisors, собствениците на новите молове правят детайлни стратегии за това какво ще стане след откриването, за разлика от разпространеното отношение преди кризата, когато усилията бяха насочени главно върху това да се запълнят площите в даден проект. Сега се планира внимателно как ще бъде организиран потокът от клиенти, от къде ще минават, да няма „мъртви“ коридори, които не водят наникъде, работи се върху дизайна и интериора, мисли се за цялостната атмосфера - да е привлекателна за посетителите и да не е стерилна, каза той.
Наред с това новите проекти обръщат специално внимание на инвестиции в технологии и решения, които водят до пестене на разходи – за самия център и за наемателите.
От една страна те обръщат внимание на атрактивния външен вид, интериора и средата, с които да привличат търговците и посетителите. Те проектират мола, така че клиентът да не се обърква от безкрайни, дълги коридори, да има достатъчно светлина, за да не бъде потиснат, магазините да са видими от всяка една точка. Същевременно с това обаче се мисли всичките тези новости на каква цена се получават, за да са приемливи за наемателите.
Давидов отбеляза, че новите решения са необходими при една повишена конкуренция, за да се впечатлят наемателите, но наред с това е важно инвеститорите и собствениците на моловете да контролират стриктно разходите.
През последните години наемодателите бяха подложени на значителен натиск за намаляване на наемите, тъй като много от търговците не можеха да си покриват разходите поради понижените обороти.
преди 11 години А това като го прочетох, направо ме порази: "В последно време договорите за наем се сключват за много по-кратък период от време, а заплащането на наема варира според оборота на търговеца. Това е в унисон с настоящата бизнес логика, тъй като не може да се очаква един наемател да заплаща нива, договорени при други пазарни и икономически условия, коментира Маврова." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Като чета в друга тема, че догодина отваря и Мега МОЛ Люлин, и в него ще присъстват същите марки и магазини, си мисля, че и там ще кипи "голяма" търговия, като в другите.....:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Пределът на търговските площи у нас е достигнат и надминат... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Идва и води след себе си намаляне на цените. В момента цените са много изгодни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар