Как ще се развиват стратегиите за развитие на клоновата мрежа на банките по света в условията на сегашната икономическа и бизнес среда, как тези стратегии ще бъдат повлияни от новите технологии, какво ще e отражението на този процес върху пазара на имоти? На тези въпроси търси отговор нов доклад на консултантската компания Jones Lang LaSalle (JLL), с който Investor.bg разполага.
В някои случаи се оказва, че банките срещат значителни трудности при осъществяване на стратегията си за експанзия на мрежата си поради редица фактори. В някои азиатски локации например конкуренцията за топ локации е толкова висока, че не е необичайно 10 банки да се съревновават за един обект.
Наред с банките, в процес на мащабно разширяване на клоновете си обаче, има и множество такива, които са предприели оптимизация на своите разходи, мрежи и целия бизнес модел.
Докато в развиващите се страни банките като цяло са по-експанзионно настроени, то в развития свят пазарите са пренаситени от банково присъствие.
Като цяло проблемът при клоновата мрежа и на двете стратегии е подобен. Той е свързан с фундамента на клоновия модел. В идеалния случай разширяващите се банки искат присъствие на топ локации в съседство с модните марки, но нямат тази мощ, имидж, нито оборот, за да впечатлят собствениците и наемодателите.
Следователно ключовият момент за в бъдеще, особено що се отнася до развиващите се пазари в Азия и Латинска Америка, ще бъде какви стъпки ще вземат банките, за да направят своите клонове по-привлекателни за инвеститорите и наемодателите.
Много от тях ще трябва да осъзнаят, че стратегията за клон във всеки град е нереалистична, поради множество ограничения – географски, логистични, технологични и пазарни.
Два свята
Докладът обаче отчита, че бъдещето на световната банкова система ще бъде все повече бъдеще на два свята – развит и развиващ се.
От една страна развитият свят има задача да се справя с проблеми като решаване на наследството от необслужвани кредити, прочистване на нивото на ливъридж, експозиция към държавните дългове, консолидация, продажба на ненужни активи и намиране на нови източници на растеж. Предпазливото кредитиране повече ще се превръща в характерна черта на западните банки.
Въпреки че най-лошото вероятно е отминало, потенциалът за спад пред тях остава като вероятен сценарий през следващите 3 до 5 години.
От своя страна банките в развиващите се икономики се радват на потенциал за по-здравословен ръст. Те са по-устойчиви към глобалните икономически шокове и като цяло експертите смятат, че вълната се движи в посока срещу големите банки. Максимата „преклено голяма, за да фалира“ се превърна в „преклено голяма, за да бъде спасена“.
В резултат на тези особености стратегиите за развитието на банковия модел за в бъдеще ще са основани на различна логика.
Тези в развития свят ще се концентрират върху оптимизация на дейностите си с цел бързина, качество, етика и гъвкавост, интернет и мобилно банкиране, услуги за управление на богатството.
Конюнктурата в развиващия се свят пък е коренно различна. От компанията цитират данни, според които близо 2,5 млрд. души по света не ползват банкови услуги. Значително по-голямата част от тях се пада на развиващите се страни, където 59% от възрастните нямат банкова сметка. За сравнение този дял е едва 11% в развития свят.
„Златна интернет треска“
Преди малко повече от десетилетие банките гледаха на интернет с притеснение. Когато в крайна сметка се решиха да го включат като допълнителен канал за бизнес, резултатите бяха повече от обещаващи. Днес вече е повече от ясно, че бъдещето принадлежи на онези, които имат визията и възможността да интегрират по-успешно новите технологии във всичките им форми.
В това отношение от компанията очакват истинска „златна интернет треска“ в банковия сектор, която ще наложи въвеждането на нови услуги и стандарти. Сред тях ще бъдат по-активното използване на мобилни приложения, инвестиции в платформи за мобилни разплащания, разплащания между отделни потребители директно между два смартфона, SMS банкиране, както и разработка на множество други технологии като GPS маркетинг, биометрични услуги, видео конферентни услуги, колцентрове, 3D баркодове, услуги, базирани на технологиите RFID и NFC, и много други.
В този контекст едни от най-големите конкуренти на банките за в бъдеще ще бъдат телекомуникационните компании, които все по-усилено се насочват към потребителите, ползващи в по-малка степен банкови услуги, пред които промотират все по-иновативни услуги за мобилни разплащания. Този факт, както и необходимостта от драстично подобряване на имиджа на банките в периода след голямата рецесия, ги изправя пред спешната необходимост от радикални мерки.
преди 12 години "В този контекст едни от най-големите конкуренти на банките за в бъдеще ще бъдат телекомуникационните компании,"НЕ КОНКУРЕНТИ, А ПАРТНЬОРИ !!!!Явно не се прави разлика м/ду УСЛУГА и Техническата и реализация!Напр. Разплащането е услуга която може да бъде осъществана по няколко начина: С пари в брой; С банков превод нареден в офис; Банков превод нареден през Интернет банкиране; Банков превод наредн през GSM или СмартФон или АТМ и т.н.Няма как да бъде осъщенствено разплащане (освен ако не е в брой) без Банкова Сметка - всичко останало е платформи за разплащане! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Банките имат толкова бъдеще колкото и пощите... Вие ще отидете ли да пуснете телеграма от близкия до вас пощенски клон? Никога, нали? А голяма част от най-малките не знаят и какво е това телеграма или писмо в плик! Така ще бъде и с банките. Ще станат само едни бутици където ще ходят или най-богатите или най-неграмотните. Всички останали ще се разплащат от смартфона си без участието на банки, също както сега изпращат имейли без участието на пощи и пощенски клонове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар