В ретроспекция
За разлика от изключително активната 2010 г. през 2011 г. в страната не отвори врати нито един нов мол. За сметка на това обаче на пазара се наблюдаваха няколко интересни феномена.
Факт стана първият фалит на мол в страната, казват от компанията. Става въпрос за Мол Марково Тепе в Пловдив, чието проблемно строителство и забавена реализация принудиха инвеститорите да го предадат в ръцете на кредитиращата го банка.
Друг интересен случай бе Пфое Мол във Варна, който вече се нарича Outlet Shopping Center. Инвеститорът влезе в сделка за замяна на активи и дялове с община Варна. Според споразумението компанията получи няколко нови парцела, а общината – част от мола срещу допълнително заплащане на близо 2,6 млн. евро от страна на общината, които ще бъдат разсрочени за две години.
Предизвикателства
Причина за липсата на нови търговски центрове през 2011 г. бе свръхпредлагането в резултат от бума, изключително тежката ситуация за инвеститорите в страната, както и трудно прогнозируемата икономическа ситуация, не само в България, но и в Европа, се казва в доклада на компанията.
Основните последствия са свързани с изчаквателна позиция от страна на повечето инвеститори в недвижима собственост, респективно търговски центрове, довели до замразяване на редица проекти за молове, включително и на някои в напреднал етап на строителство.
Основните пречки пред търговските центрове в страната остават лошата икономическа ситуация, проблемите на финансовите пазари в целия свят, слабите инвестиции, пасивното поведение и повишените критерии на ритейлърите, високата безработица и инфлация и ниската покупателна способност на населението.
През 2011 г. България продължава да държи последното място в класацията на Евростат за разпределение на брутния вътрешен продукт на човек от населението, измерен чрез покупателната способност.
През 2011 г. обаче се забелязва осезаемо раздвижване в активността за изграждане на нови търговски площи. За първи път от няколко години се наблюдава появата на нови проекти за шопинг центрове, а също и на размразяване на няколко такива.
От тази гледна точка може да се каже, че това бе най-активният сегмент от пазара на недвижими имоти в България през 2011 г., смятат от компанията. Общият обем на изграждащите се търговски площи в модерни шопинг центрове към края на периода е малко над 280 хил. кв. м.
През изминалата година се наблюдава разграничаване на пазара в София от този в останалите градове на страната. Една от основните тенденции в сегмента е понижаването на събираемостта на наемите. Трудности при събирането им има в цялата страна, с изключение на столицата. Решение на този проблем може да се постигне чрез различни схеми: гратисен период, отпадане на твърдите наеми, изцяло или частично, и замяната им със заплащане като процент от оборота и др.
преди 12 години Уж нямаме пари, а моловете никнат като гъби! И са все пълни!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Стони прави Брат и зарад мен ... Не съм на държавна работа и чиновниците ми гледат в канчето вкупом ... Едвам им смогвам ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години кой на каквото ниво в йерархията може да гепи....и да прай далавери..и аз да съм и аз ще права далавери отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години В Българията, моловете вървят към тотален фалит и затваряне...това ще са промените при нас! Търговците в моловете изнемогват, едвам си покриват наемите , заплатите на персонала и другите текущи разходи...а сега когато си включиха и апаратите към НАП, направо не ги мисля! Досега пускаха фиктивни бележки от РС и накрая на деня пускаха оборота на касовия апарат , който им е нужен. Но никой не ги е карал да се набутват по моловете и да сключват непосилни за тях 5-годишни договори с банкови гаранции..В най-бедната с най-ниските доходи в Европа сме на трето място, пак в Европа по търговски площи?! Това е корупция, това е пране на пари, това е безумие! отговор Сигнализирай за неуместен коментар