Бързите темпове на промяна и непредвидимостта на новите тенденции в сектора на търговията заставят наемодателите да преосмислят своите бизнес модели. Това е едно от ключовите заключения от конференция на Urban Land Institute (ULI), проведена тази седмица в Амстердам.
Трябва да разберем, че светът се променя и е нуждо да се ангажираме с търговците и клиентите и да тестваме много неща преди нещо да проработи, коментира Глен Ааронсон, изпълнителен директор на Multi Corporation.
“Дори и тогава то може да е иновативно само за кратък период”, допълва той.
Самото количество и скорост на информацията в днешно време означават, че както потребителите, така и самият бранш са изправени пред безпрецедентното предизвикателство да избират кое и как да приемат, смята той, цитиран от PropertyEU.
Електронната търговия също настъпва с бързи темпове. Според анкета, направена сред участниците на конференцията, онлайн покупките ще се увеличат значително през следващите няколко години, като ще достигнат дял от 40% от общия обем.
Като цяло делът на покупките, повлияни от интернет, може да достигне 75%, смята Ааронсон.
Скорост набира и т. нар „многоканалнатърговия“ (разчитаща множество дистрибуционни канали, за да достигне директно до потребителите, бел.ред.).
Някои потребители се запознават с информацията за продукта, от който се интересуват, преди да го купят. Други пък посещават магазина и след това проучват продукта и в крайна сметка го купуват от интернет, обяснява Йосип Кардун, заместник управляващ директор Развитие на проекти в ECE Projektmanagement.
Причина за това са стратегиите и на самите търговци, някои от които окуражават потребителите да плащат по интернет, за което предоставят информация в своите физически магазини.
„През последните две години качеството на средствата в интернет се подобри неимоверно.“
Друг тренд, който операторите на търговски площи трябва да наблюдават внимателно, са социалните медии като Facebook, YouTube и блоговете, което определят нови тенденции за това кое е модерно, смята Скот Аби, вицепрезидент Недвижими имоти в американската търговска верига Footlocker.
“Търговците, които ангажират потребителите, ще имат по-дълъг живот”, смята той.
Наред с това добри възможности за операторите на търговски площи и търговците във „физическия свят“ предоставя и формирането на нови онлайн общности около любима марка, филми или книги, казва Сет ванд дер Меер, творчески директор в Sandfire.
„Членовете на общностите искат да се срещат, клубовете също искат да се срещат... един търговски център може да е мястото, в което това се случва“, обяснява той.
Ааронсон предвижда мащабно пренасочване към модернизиране на търговските центрове като добавя, че центрове, които не могат да намерят своята ниша и да създадат своята идентичност, ще изпаднат в забвение.
Той дава пример с търговски център на Multi в Истанбул, който е брандиран като семейна дестинация с аквариум, ледена пързалка, като в скоро време се планира да бъде изграден и развлекателен сектор по подобие на „Джурасик парк“.
„Един търговски център трябва да се модернизира и да се преадаптира: мисля, че това ще донесе бъдещето. Не се нуждаем от повече локации. Купувачите не искат нов търговски център, те искат по-добър“