Сегментът на търговските центрове преминава през период на фундаментални промени. Продължителността на договорите се скъсява; оборотът на търговците става все по-значим като базов елемент за изчисляване на наема; потребителските навици за пазаруване се развиват; а развитието и повишеното покритие на интернет и на социалните медии водят до „демократизиране“ на информацията, превръщайки хората от потребители на информация в генератори на информация, сочи нов доклад.
Всички тези промени се прибавят към трудностите, които глобалните икономики срещат в прехода си от период на рецесия към ръст и тяхното влияние върху склонността на капиталовите пазари да предоставят финансиране за инвестиции в търговски имоти.
Всяка една такава промяна разбираемо подлага под съмнение устойчивостта на традиционния модел за работа в сегмента. Това влияе не само върху начина, по който се управляват търговските центрове, но също и върху бъдещото представяне на активите в сегмента, като цяло, се казва в проучване на Британския съвет на търговските центрове (BCSC).
Основното предизвикателство пред индустрията в момента е създаването на привлекателни търговски дестинации. Това изисква да се предостави добре обмислен отговор на търсенето на потребителите, придружено от съответните стратегии за управление, предоставящи високи резултати за инвеститорите.
Според доклада сигурността, свързана с наемането и ползването на търговски активи, е променила фокуса си от обвързаността със отдаването на имота към успеха на дейността на самия наемател, неговата възможност да търгува при настоящите наемни нива, както и способността на наемодателя да намери заместител на наемателя, ако последният освободи дадена търговска единица в търговския център.
Цялата търговска индустрия в последно време бе подложена на засилен контрол. През годините на икономическия бум разминаването в доходността между първокласните и второразрядните активи се стесни, което спомогна за значителното подобряване на капиталовите стойности. Това разминаване обаче нарасна отново след драматичния спад на пазара вследствие на рецесията.
Тази нова икономическа среда и задълбоченото разграничение между първокласни и второстепенни активи правят опита в управлението на активи решаващ за запазването и подобряването на стойността на същите тези активи.
От BCSC смятат, че един добре управляван и поддържан център трябва да има в основата на своята дейност добре обмислен бизнес план. Неговите цели трябва да бъдат да идентифицира рисковете съгласно настоящата пазарна, икономическа и политическа конюнктура и това, което трябва да се направи, за да може тези рискове да бъдат смекчени, а дейността – оптимизирана.
Това са някои от предпоставките, за да може сегментът на моловете да придобие имидж на клас активи, които могат да предоставят атрактивна възвръщаемост, когато са управлявани професионално. Това, на свой ред, ще доведе до дългосрочна инвестиционна устойчивост в сектора.