IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво се случи на пазара на молове в София след кризата?

Рядко има пазари, на които излизат толкова голям обем нови търговски площи за една година, колкото в София през 2010 г., сочи доклад

12:04 | 01.03.11 г. 9
Автор - снимка
Създател
Какво се случи на пазара на молове в София след кризата?

Въпреки финансовата криза, затруднения пазар на имоти и пониженото потребление, 2010 г. ще бъде запомнена като годината на търговските центрове в България. Рядко някоя страна става свидетел на такъв ръст на новите търговски площи в рамките на една година, сочи нов доклад, предоставен на Investor.bg.

Най-голяма част от новите площи бяха отворени в София, където пазарът е най-голям и потребителите разполагат с по-високи доходи, даващи значително предимство на столицата в сравнение с регионалните градове.

В столицата бяха отворени и първите модерни търговски центрове през 2006 г., като след няколко години на липса на нови схеми през 2010 г. бяха отворени още няколко мола.

В момента в процес на изграждане са още четири търговски центъра, а други три са на по-ранен етап от развитие.

В момента София представлява 30% от общия обем от търговски площи в страната.

Безпрецедентна заетост

Търговските центрове Serdika Centre и The Mall бяха отворени миналата година с почти пълна заетост и доведоха на българския пазар нови марки като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg.

Исторически нивата на заетост в софийските молове са много високи, като всички молове, завършени преди 2008 г., достигнаха ниво от над 95% - до голяма степен безпрецедентно за един развиващ се пазар, се казва в доклада на консултантската компания King Sturge.

Дори и останалите 5% бяха бързо отдадени под наем за кратък период след отваряне.

Първите молове като ЦУМ, Mall of Sofia и City Centre Sofia (CCS) се радваха на силен интерес от страна на потребителите. След отварянето на новите молове обаче, по-старите схеми, може би с изключение на Mall of Sofia, отчетоха спад на посещаемостта.

CCS е облагодетелстван от добрата си локация, като в скоро време му предстои освежаване, а нова вълна от отдаване под наем може да доведе до по-добър микс от наематели.

От друга страна ЦУМ продължава да се затруднява в конкуренцията с новите молове и в момента страда от висок процент свободни площи.

Нови молове – по-ниски наеми

От моловете в процес на изграждане, Bulgaria Mall е един от тези с първокласна локация - на бул. „България“ до някои от най-престижните и богати райони в София, и се характеризира с лесен достъп до и от градския център.

Сред ключовите наематели, които вече са подписали, са Carrefour, GAP и Техномаркет.

Sofia Ring Mall е разположен в близост до изграждащия се хипермаркет IKEA на Околовръстния път и се очаква да се възползва от големия поток от клиенти, които IKEA ще привлича.

По отношение на наемите, историческите нива от над 28 евро на кв. м са вече в миналото, смятат от компанията.

Развитието на нови молове притисна наемодателите, което доведе до предоставянето на наемни стимули във всички центрове.

В момента средните наеми са между 20 евро на кв. м за новите молове и 26 евро за старите, където нивата бяха понижени.

От King Sturge не очакват още понижения в наемите, като 2011 ще бъде годината, в която съществуващите молове ще трябва да свикнат да съществуват един с друг, преди да дойде следващото поколение молове през 2012 и 2013 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:20 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 1 rate down comment 0
rosybabe
преди 13 години
Кризата ще отмине през 2038г но преди това е 2012 и нещо като трета световна война така че ми дреме за моловете които ще се срутят от земетресението още през 2012-2013
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 0
Ogibogi
преди 13 години
"Потреблението остава в плен на свиващите се доходи", обобщава от първата си страница Дневник"Домакинствата продължават да свиват разходите, за да компенсират намаляващите си доходи. Допълнителен натиск върху потреблението, на което се разчита за по-сериозно оживление на икономиката, оказват и поскъпващите стоки и услуги. " Не знам какво чакат, а не затварят магазините в моловете?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 0
Ogibogi
преди 13 години
" Бунт в мола", четем от първата страница на Стандарт"Бунтове на търговци затварят молове. Заради паднали обороти, заключваме бутиците. Това се заканиха представители на известни марки в столичния The mall."Без коментар!!! Сега да ги видиме какво ще кажат господа-анализаторите и инвеститорите на молове?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 24 rate down comment 0
slavkovrr
преди 13 години
Има вече и такива, които си теглиха куршума от безисходица!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 28 rate down comment 0
Ogibogi
преди 13 години
Има фирми които смятат, че като отварят все повече магазини във всеки нов МОЛ ще продават повече...много погрешно мислене за българския ограничен и слабо потребителски пазар по принцип. Единственото което правят е да си покриват наемите и разходите по магазините без печалба или на кантар! Но като затънат в това блато, започват да се усещат, да искат намаление на наемите, свалят заплати, освобождават персонал и т.н., вместо да си оптимизират работата като освобождават магазини в моловете докато е време...защото това ги чака...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 27 rate down comment 4
stoian777
преди 13 години
И двамате сте прави....Само куршума ни спасява. И пак казвам :БЪЛГАРИ МАХАЙТЕ СЕ ОТ ТАЗИ ТЕРИТОРИЯ ЗА ДА МОГАТ *** И ТУРЦИТЕ ДА СИ ОПРАВЯТ ДЪРЖАВИЦАТА.....ЗАЩО СЕ МЪЧИТЕ БРЕ ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 15 rate down comment 12
orchis
преди 13 години
дай направо да си теглим куршума ;-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 31 rate down comment 1
Ogibogi
преди 13 години
Това не е безпрецедентно, това е лудост!!!! Търговците са пред фалит , оборотите са им спаднали с 60%, сериозно задлъжняли към доставчици и кредитни институции...Дори и по 10 евро на кв.м. да се отдават търговските площи, това не ги спасява. Няма потребление, не разбирате ли?! Колкото и реклама да правите на МОЛ-овете, ще има сериозни сътресения. Тепърва предстоят, България влиза в жестока криза и поне 5-7 години ще върви всичко надолу.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още