С новите 1,6 млн. кв. м площи в търговски центрове в Централна и Източна Европа (с изключение на Русия и Украйна), ръстът на модерните площи, които излязоха на пазара, се забави с 20% в сравнение с 2009 г., сочи доклад.
Очакваните площи за 2011 г. са непроменени от 2010 г., като основният фокус ще бъде върху Полша. Строителната активност в Чехия, Унгария и Румъния продължава да бъде ниска – фактор, който се очаква да спомогне за по-бързото възстановяване на пазара, сочи анализ на CB Richard Ellis, Inc.(CBRE), с който Investor.bg разполага.
Единственото изключение от този тренд е България, където ръстът в инвентара от търговски площи беше значителен през 2010 г., в резултат на разминаването във времевите рамки на портфолиото от проекти в процес на развитие на пазара, пише компанията.
По данни на друга консултантска компания Foron International 2010 г. е отчела близо петкратно годишно повишение в инвентара от търговски площи с над 346 хил. кв. м брутна отдаваема площ в нови центрове на пазара. За сравнение, новите площи за периода между 2006 и 2009 г. са били малко над 211 хил. кв. м.
Данните на CBRE показват, че инвентарът от търговски площи в България през 2010 г. се е удвоил и е достигнал 627 хил. кв. м.
Пазарът на проекти в процес на развитие остава много активен с още 300 хил. кв. м площи, които все още се развиват.
Въпреки това търсенето остава слабо, както в София, така и в останалите регионални градове на страната, сочи докладът.
Незаетите площи в повечето търговски центрове се покачиха. Въпреки това търговците са по-оптимистични относно 2011 г. и очакват оборотите им да започнат отново да се покачват след резките понижения през 2010 г.
Информация на консултантската компания MBL, партньор на CBRE за България, показва, че през последното тримесечие на 2010 г. празните площи в моловете у нас са се повишили значително и са достигнали 24%.
Както най-активен по отношение на развитието на проекти пазарът в София е бил и регионът, отчел най-голям спад в наемните нива в ЦИЕ през 2010 г. както през последното тримесечие на 2010 г., така и през цялата година.
Наемите на първокласните търговски площи са отчели 11% спад за тримесечието и 17% понижение за 2010 г.
За сравнение, много пазари като Букурещ, Будапеща и Варшава са останали стабилни, а други, сред които Братислава и Киев, са отчели силни ръстове в наемите.
преди 13 години Първо е добре да коментираме сектори а не отделни фирми.Ако трябва да ти кажа моето мнение за търговията в България тя е следната.Първо големите фирми нямат много често ценова политика за държави, като България, където жизненият стандарт е по нисък от колкото в останалите страни на съюза. Второ повечето фирми нямат правилна маркетингова и рекламна стратегия. Много често продават стари колекции и нямат реални сезонни намаления. Като добавим и много ниското ниво на обслужващият персонал и липсата на мотивация разбираме защо търговията не върви. В България също така има парадокси, които не могат да се видят никъде другаде. Например, ние сме може би единствената държава в света където онлайн магазините продават на същите цени а по някой път и по скъпо от стандартните магазини. Също така в България за 22 години преход, така наречените търговци не разбраха, че ако не си обучават персонала, който е на първа линия с клиентите нещата могат никога да не им потръгнат. Много често излизам с желание да си купя нещо и при първият контакт с продавача се отказвам. Също така в България думите отстъпки, промоции клиентски карти продължават да са чуждици Кризата през която минаваме е много добър филтър за всички фирмички, които въртят търговийка и не са мръднали в развитието си от 20 години.Що се отнася до търговските площи и потенциала поддържам мнението си по долу! Тези площи ще бъдат наемани от фирми, които имат стратегия и са конкурентно способни! От това ще печелим ние консументите ! Поздр. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Търговците са пред фалит...дори и големите... задлъжняли към доставчици и банки...Знаеш ли с колко им е спаднал оборота на ПУМА БГ, поне с 60%?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Към Сашев Да разясниш, какво означава според теб : -Слабо платежоспособно търсене? И също така ето този пасаж : -Наличието на кредитна задлъжнялост допълнително спомага за намалено търсене.Демографският срив също е процес и то дългосрочен ..Нали няма да намалеем изведнъж? Разчетите на компаниите се правят на база региони и населени места, както и средна работна заплата и др.Ако си беше направил труда малко да почетеш щеше да знаеш, че оставаме на едно от последните места по брой търговски площи и по кредитна задлъжнялост Плюс това търговията винаги излиза първа от рецесията, тъй като хората имат тенденция да купуват а не да пестят / и слава богу/ . Иначе нещата нямаше да изглеждат добре отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ако приемем, че търговските площи бяха една не добре развита нисша преди няколко години, то сега положението е съвсем различно - може би на предела, но в никакъв случай с голям потенциал за растеж.Защо мисля така?!Ето няколко причини:- демографски срив - изключително важен показател. Не се променя в краткосрочен план, а дори и в средносрочен, т.е. прирастът на населението е "изключен" като аргумент.- възрастова структура на населението и местоживеене- висока безработица и нисък жизнен стандарт за по-голямата част от населението - не се променя в краткосрочен план- слабо платежоспособно търсене, предопределено от ниските доходи - не се променя в краткосрочен план, дори в средносрочен. Наличието на кредитна задлъжнялост допълнително спомага за намалено търсене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Kakто сами се досещате, в България всичко е антилогично, антипазарно и т.н. Та от това ли ще се притесняваме?! МОЛ-ове ?! Искаме още!!! Ако може по 5-6 мола на 100 000 човека да се паднат...и пак ще ни е малко. Хахахахахахааа!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар