Наемните нива в търговските центрове у нас като цяло бяха нестабилни през 2010 г., като отчетеният спад на годишна база е около 30% за моловете в столицата и близо 40% за тези в другите големи градове, става ясно от доклад на консултантската компания Фортън Интернешънъл.
Наемите на главните търговски улици също продължиха да падат през годината, като според данните на компанията понижението е от порядъка на 29% в София и над 44% в страната.
В унисон с тенденцията от цялата 2010 г. последното тримесечие на годината отново се характеризира с рекорден обем ново предлагане – 108 300 кв. м. Въпреки кризата и проблемите с отдаването в страната отвориха врати 3 нови търговски центъра (Галерия Стара Загора – 25 хил. кв. м отдаваема площ, Варна Тауърс – 30 хил. кв. м и МегаМол Русе – 17 800 кв. м). Мол Русе (35 500 кв.м) също беше завършен, като за момента от площите в мола функционират само хипeрмаркет Карфур и киносалоните на Cinema City.
Показателят „търговски площи на глава от населението“ на C&W за България е 73,4 кв. м/1000 жители към декември 2010 г. До края на 2011 г. се очаква той да нарасне до 78 кв. м.
„Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г.”, коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Фортън. „Общо 346 300 кв. м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение, за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м”.
Строителството на всички реализирани молове е започнало преди кризата. Проектите в процес на изграждане вече са далеч по-малко, като при доста от тях се очаква забавяне в сроковете на завършване поради проблеми с финансирането или отдаването под наем.
Единствено в София търговските площи (186 000 кв.м) са с висока заетост и пазарът е толерантен към развитието на нови проекти. Доказателство за това е напредващото изграждане и отдаване под наем на Парадайз Мол (75 хил. кв. м), коментират от компанията.
„От есента на 2010 г. наблюдаваме съществено покачване в интереса на търговците спрямо новите молове, но все още общият обем на сключените сделки е под очакванията на наемодателите”, коментира Киферов. „Това доведе и до стабилизиране на наемните нива на постигнатите през последното тримесечие стойности и очакванията ни са в средносрочен план те да се запазят.”
На инвестиционния пазар, няколко търговски проекта на инвестиционния пазар са в процес на дю дилиджънс, като е възможно през първото тримесечие на 2011 г. да бъдат финализирани сделки с тях. Инвеститорите проявяват интерес не само към търговските центрове, но и към ритейл парковете и т.нар. big box магазини.
преди 13 години Лошото е, че повечето са подписвали такива договори, че, нито да се откажеш, нито да продължиш!Имат високи неустойки при прекратяване на договорите!А потреблението, което беше преди, едва ли скоро ще бъде достигнато!!Струва ми се, че наемите трябва още доста да падат! А и още колко МОЛ-а са започнали да се строят? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Наемите могат и да падат , ама търговците наели магазини в моловете са пред фалит...задлъжняли към доставчици, забавят заплати и наеми...вместо да взимат мерки със свиване на разходите си и освобождаване на магазини (преотстъпване на други заблудени), те разчитат че пролетта ще потръгнат нещата докато издържат...за съжаление ще затъват все повече и повече.Потреблението в София беше до тук, може би след 4-5 години може да се въстанови. отговор Сигнализирай за неуместен коментар