Ключовият дебат сред анализаторите на някои от големите пазари понастоящем е дали сегашният момент в сектора на имоти е подходящ за смели решения или предпазливост.
Дори поддръжниците на тезата за по-смел подход обаче са отчели някои потенциални ограничения на пазара. Сред тях са ограниченото ниво на свързаност на сегмента на корпоративните бизнес имоти в контекста на общия бизнес, в съчетание с някои финансови фактори, препятстващи развитието на инвестиционния пазар в момента.
Като пример за причините, свързани с финансовия аспект, от консултантската Jones Lang LaSalle (JLL) сочат настоящата склонност на бизнесите да трупат кешови резерви за бъдещи придобивания и липсата на склонност или неспособността им да отделят ресурси за капиталови инвестиции.
Редица анализи сочат, че в момента, доколкото го има, инвестиционният интерес е съсредоточен почти изключително върху най-горния сегмент от пазара.
В доклад на JLL също се отчита силен ръст на капиталовите стойности на първокласните активи на някои пазари през третото тримесечие. Този ръст достига до 11% в Сингапур и 9% Хонконг. В Европа Париж, Стокхолм, Лондон, Франкфурт и Москва също отчитат силни ръстове.
Въпреки това някои анализи сочат, че може би сега именно е моментът инвеститорите да излязат от зоната на комфорт в първокласния сегмент и да обмислят инвестиции и в по-високорискови активи и пазари.
Секторна обособеност
Наред с това от JLL подчертават, че съществуват и значителни разграничения в отношението на портфейлите от имоти, които бизнесите в различните сектори наемат или притежават.
Компаниите от медийния и издателския сектор например изтъкват опасения по отношение на наличността на талантливи служители въпреки високата безработица в развитите икономики. Това кара някои от тях да преосмислят нуждите си от площите, които заемат в момента и за в бъдеще.
За разлика от тях банковият сектор на много пазари е значително по-активен и агресивен. След динамиката, засвидетелствана в Лондон, Хонконг и Сингапур, пазари като Милано и Париж в момента отчитат високо ниво на търсене въпреки несигурния и объркан регулаторен контекст в сектора.
В ИТ сектора пък се забелязва нарастваща инерция на стратегически придобивания, тъй като компаниите се стремят да си купят присъствие на големи развиващите се потребителски пазари или да разширят своите продукти и услуги.