В момента работим по няколко задания, в които партнираме на местни инвеститори при подбор на международен хотелски оператор за конкретен проект, както и за търсене на нови локации за известни брандове или ребрандиране на съществуващи хотели. И местните играчи, и международните брандове разбират необходимостта от работа с консултант, който познава хотелския пазар и може да предложи специфични решения.
Доколко София и Черноморието може да се каже, че са хотелският „център“ на България? Какъв е потенциалът на развитие на другите градове и в кои категории?
Исторически София е притегателен център за корпоративни клиенти целогодишно, докато Черноморието е предпочитана дестинация за почивки през лятото.
Към момента очакваме 75% ръст на броя на стаите с пет звезди (upper upscale) в София до 2021 г., което е доминирано от вериги като Swissotel (Accor), Marriott и Hyatt. Ще продължи експанзията в средновисокия клас (upper midscale) в София, а и в следващите най-големи градове и установените курорти. Растеж ще има и в средния клас (midscale), и икономичните концепции, за които има много място за развитие в центровете на големите градове.
Доколко развитието на пазара би пострадало заради постоянните оплаквания за липса на кадри?
За щастие нямаме убедителни доказателства оплакванията да са спрели търговията в която и да е област. Липсата на кадри е обстоятелство, което не можем да променим, и то не само за хотелския или туристическия сектор. Предприемачите трябва да се научат да работят в условията на оскъдица от кадри, тъй като на този етап няма предпоставки работоспособното население да се увеличава, след като и естественият прираст, и нетната миграция са отрицателни на национално ниво.
Производителността на труда може да се повиши чрез правилни инвестиции в обучения и развитие на кадри, нови технологии, оборудване или стандартизирани бизнес процеси, както и адекватно заплащане на труда. Положителна роля може да изиграят и международните оператори със своето ноу-хау.
При все по-конкурентен пазар и наличие на играчи като Airbnb хотелите ще залагат на иновативни решения, смяна на концепцията и нови технологии, които изцяло променят услугата и усещанията на гостите в хотелите. Представете си, че пристигате в хотел уморени късно вечерта, а мобилното приложение ви чекира автоматично, когато наближите лобито на хотела, без да се налага да минавате през рецепцията, най-близкото пиколо ви посреща по име, вратата на стаята се отваря автоматично, а светлината, температурата и мултимедията са нагласени точно по вашия вкус.
Изкуственият интелект ще има все по-голяма роля при подобряване на цялостната услуга - резервацията, престоя в хотела и дори извън него. Напоследък хотелите преосмислят програмите си за лоялни клиенти, предлагат споделено работно място, място за срещи на местната общност и изкуство и залагат на устойчиви проекти със споделени пространства.
Как мега проектът край Мусачево би се отразил на пазара, ако реализацията му започне и приключи?
София не може да загуби от реализирането на голям проект в близост предвид предизвикателствата, пред които е изправена като инфраструктура, трафик, замърсен въздух и т.н. Отчитайки ръста от 36% на преминалите през летището пътници от началото на годината до октомври спрямо същия период на миналата година, добре е всички проекти да бъдат съпроводени от дългосрочен и изпълним план за обслужване на нарастващия брой туристи. Иначе проектът би имал собствена концепция, критична маса и атракции и причини посетителите да идват, тоест до голяма степен би създал собствения си пазар.
Проектът край Мусачево е уникален като мащаб не само за България, но и за Европа. Реализацията му би означавала, че София и околностите могат да привлекат сериозен инвеститорски интерес и да променят изцяло сегашните нагласи за жилищна и работна среда, място за отдих и забавления. Поне 2 други големи проекта с различни концепции и на различен етап на развитие са предвидени около София, което вероятно означава, че е въпрос на време да видим реално стартиран и осъществен такъв мащабен мултифункционален проект.