В Пловдив първокласните площи се предлагат за 8-10 евро/ кв. м, докато във Варна и Бургас наемните нива остават в диапазона 6,5 - 8 евро/кв. м.
На ул. „Сребърна“ приключи строителството на EM Building (6100 кв. м офис площ), която получи разрешение за ползване с над 80% отдадени под наем площи. По-сериозно развитие получи пазарът в Бургас с приключването на проекта Smart Center (7 053 кв. м офис площ) на PLH Invest. Сградата е първата от клас А в морския град.
Недостигът на качествено предлагане е и стимул за старта на няколко големи офис проекта в София. През юни BLD Office Park започна строителството на втора сграда от Polygraphia Office Center (10 хил. кв. м офис площ) в централната част на града. Заедно със съществуващите площи проектът ще предлага 5 500 кв. м на етаж, което позволява да бъдат привлечени наематели, търсещи по-големи квадратури. Завършването на строителството е планирано за последното тримесечие на 2017 г., като заедно с този проект общото предлагане на клас А офиси в центъра на София ще нарасне с общо 75 хил. кв. м.
Търговски площи
През полугодието секторът на веригите за бързооборотни стоки претърпява най-голяма динамика и размествания. Освободените от Carrefour и Пикадили локации отвориха ниша за бързото разрастване на някои от техните конкуренти, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
Така например Lidl, която до момента растеше основно с улични локации, обяви влизането си в Sofia Ring Mall на мястото на Пикадили. Това е вторият обект на веригата в търговски център. Първият е в мол Galleria в Бургас.
Оттеглянето на Penny Market от българския пазар освободи поле за експанзия на литовската верига T-Market, която през последното тримесечие взе под наем или придоби 12 нейни локации в София и в страната.
На пазара навлиза и на нов вид търговски обекти – супермаркети, които предоставят площи на местни производители и малки търговци. Такъв тип магазин ще заработи през септември в Bulgaria Mall, очаква се и откриване в Sopharma Business Towers.
„Развитието от последните месеци показва, че пазарът на търговски площи вече е достигнал определен етап на зрялост и реагира адекватно при подобни размествания. Същият процес наблюдаваме и при търговските центрове, където някои проекти вече минават преструктуриране, което ще им позволи да подобрят представянето си на пазара”, посочи Генев.
Като цяло първата половина на 2016 г. мина без откриване на нови търговски проекти и общият обем на пазара остава 718 хил. кв. м. Най-активно движение на наематели се наблюдава в т.нар. трета вълна търговски центрове в София, построени точно в разгара на или след кризата - Paradise Center, Bulgaria Mall и Sofia Ring Mall.
Наемните нива на първокласните локации в софийските молове остават стабилни – 28 евро/кв. м. На бул. „Витоша“ наемите също са устойчиви - около 44 евро/кв. м за помещение от 100 кв. м.