Залезът на Carrefour и Пикадили и оттеглянето на дискаунтъра Penny от България даде достатъчно възможности на играчите на пазара на бързооборотни стоки да се препозиционират и да разширят пазарния си дял. Billa и Т-Маркет предприеха доста агресивна експанзия, а Lidl – верига, ориентирана основно към собствени, самостоятелни обекти, вече стъпва във втори мол.
Първият магазин на веригата в търговски център беше отворен през миналата година в мол „Галерия“ в Бургас. Магазин на Lidl скоро ще отвори врати и в Sofia Ring Mall на мястото на Пикадили, който затвори преди няколко месеца, съобщават от търговския център. Обектът е с площ 2 200 кв.м.
Освободената ниша от Carrefour “роди“ и нов играч на пазара. Bulgaria Mall вече активно рекламира новия си наемател – АБО Маркет (абревиатура от агро, био органик), който ще предлага български стоки.
Първите две години след стъпването на Carrefour в България бяха изключително успешни за веригата. Така до 2012 г., когато френската верига се оттегли от съдружието си с гръцката Marinopoulos, която продължи чрез франчайз да развива бранда в страната. Оттогава датират и финансовите проблеми на търговеца, заради които се стигна до драстичен спад на асортимента от продукти в магазините му и оттам – загуба на клиенти.
Заради натрупани дългове срещу Carrefour има заведени и дела за несъстоятелност явно с надеждата доставчиците да си възстановят поне част от парите. През последните две години веригата започна и да затваря магазини, като от над 20 обекта те вече са само четири. Последният затворил магазин е този в Bulgaria Mall в София, а преди това най-големият обект на веригата – в The Mall на „Цариградско шосе“ в София, беше придобит от кредитора ѝ заради дългове.
Каква ще е съдбата и на малкото останали магазини, ще стане ясно вероятно до няколко месеца. Няколко гръцки издания вече информираха, че Marinopoulos вероятно ще се слее с друг свой конкурент в южната ни съседка.
Пикадили натрупа проблемите си покрай неколкократната смяна на собствениците си. През 2014 г. се обсъждаше сливане с Carrefour, което пропадна. Проблемите с доставчиците обаче и свитият асортимент от стоки също доведоха до отлив на клиенти на веригата. Така се стигна до затваряне на около половината ѝ магазини, включително и един от най-големите ѝ в Sofia Ring Mall, като фокусът вече е върху няколкото останали обекта в София и Варна.
Собственикът на Penny - германската REWE, която притежава и Billa, затвори дискаунт веригата заради не толкова добрите резултати. Така се освободиха десетки търговски обекти, които се разпределиха между останалите активни вериги на пазара. Най-много магазини на Penny очаквано акумулира Billa, както и веригата Т-Маркет.