Близо 20 на сто от модерните търговски площи площи в България са в шопинг центрове, които не работят ефективно и изпитват затруднения. Това стана ясно на форум за ритейл сектора, организиран от сп. Enterprise в София.
От общо 752 хил. кв. м търговски площи, разположени в модерни търговски центрове, 135 хил. кв. м са проблемните. Част от тях са в процес на придобиване от кредитори, коментира Деян Тодоров от консултантската компания Forton.
Най-често срещаният проблем на собствениците на изоставащи търговски центрове са високите дългове към кредитори, посочи още Тодоров. Собствениците на подобни активи не могат да си позволят да дават стимули на потенциални наематели, за да ги привлекат, тъй като са инвестирали в скъпа земя, ползвали са щедро кредитиране от периода преди кризата и са реализирали проектите си при високи очаквания за наемите.
Сега обаче, освен че не могат да привлекат наематели, а оттам и посетители, те не могат да инвестират и в подобрения на търговските центрове заради липсата на капитал. Това допълнително задълбочава проблемите им.
Част от проблемните търговски центрове биха могли да бъдат възстановени и да работят успешно, коментира Деян Тодоров. За останалите обаче възможностите за преодоляване на трудностите са ограничени. Един от начините е например да се промени тяхното предназначение, посочи още той.
По думите му в средните по размер градове на страната трудно би оцелял повече от един търговски център, освен ако моловете не променят концепциите си, така че да привличат по-широк кръг потребители, включително и туристическите потоци.
Търговците – оптимисти за икономиката
Боряна Пенева от Colliers International коментира, че според данни на компанията 70 на сто от търговците очакват ръст на продажбите през тази година спрямо 2013 и 2012 г.
Същевременно над 80 на сто от търговците, които компанията е анкетирала, са заявили, че планират откриването на нови обекти до края на годината.
От тези, които вече са открили нови обекти, половината заявяват, че продажбите в новите магазини достигат обемите на продажбите в съществуващите им магазини, а една пета – че продажбите в новите им магазини регистрират ръст спрямо продажбите в съществуващите.