- Какви са според Вас дефицитите и какви – излишъците на пазарите на офиси и търговски площи в страната?
Пазарът сам регулира търсенето и предлагането. Въпреки това смятам, че в бъдеще ще се усеща дефицит на офис площи от клас Б, които съчетават добро качество на разумна цена. Според анализатори съществува излишък на скъпи търговски площи. Очаквам съвсем скоро в този сегмент да приключи последната голяма инвестиционна вълна, особено в столицата, имайки предвид откриването на трите големи проекта в София, с което пазарът ще достигне своето насищане. Там предизвикателството ще бъде в затвърждаването на пазарните позиции. От друга страна, българският потребител става все по-взискателен по отношение на продуктовия и развлекателния микс в големите молове и тази тенденция трябва внимателно да се следи.
- През последната година се наблюдава засилване на интереса на инвеститорите към логистични и индустриални имоти в Европа. Какви са тенденциите на българския пазар предвид факта, че този сегмент не се разви особено добре заради кризата?
Въпреки кризата сегментът на индустриалните имоти се развива. В момента чуждите инвеститори вече се насочват точно към районите извън столицата, които предполагат по-ниски оперативни разходи и развита инфраструктура. Китайските компании например се впечатляват най-много от проекти на индустриалните паркове, индустриални зони и имат интерес към покупката на свободни терени, които могат да бъдат използвани за производствени нужди. Компаниите от Западна и Централна Европа виждат Балканския полуостров като удобна дестинация за изнасяне на производствени мощности основно от компании от леката промишленост.
- Напоследък чисто географски се наблюдава разширяване на интереса на чужди инвеститори към Централна и Източна Европа, но България е все още в периферията на пазара и превесът тук е на вътрешните инвеститори. Какъв е потенциалът на страната ни отново да привлича повече чужди инвестиции?
България има сериозен потенциал за привличане на инвеститори. От опита, който има „Галакси Пропърти груп” с участия в международни форуми, изложения, бизнес преговори, бих казал, че чуждите инвеститори вече се насочват към районите извън столицата, които предполагат по-ниски оперативни разходи и развита инфраструктура. Компаниите от Западна и Централна Европа виждат Балканския полуостров като удобна дестинация за изнасяне на производствени мощности основно от компании от леката промишленост. Именно тук е голямото предимство на град Пловдив и районите около него – отлична пътна инфраструктура, модернизирани железопътни линии и международно летище. Освен това разходите за квалифицирани кадри са с около 40-60% по-ниски от тези в Европа. За инвеститорите като цяло са важни и стабилната макроикономическа среда, конкурентните данъци и предвидимата регулаторна база.