Международните търговски вериги продължават да се разширяват в България, макар и със значително по-бавни темпове в сравнение с други зрели и развиващи се пазари, сочат резултатите от проучване на консултантската компания CBRE, осъществено сред 334 глобални търговски вериги.
През миналата година 22% от анкетираните ритейлъри са заявили, че присъстват на българския пазар и оперират поне един магазин в страната, докато тази година делът им се е увеличил леко до 23%. Това нарежда страната ни на 40-та позиция в класацията на компанията за степен на проникване на глобалните ритейлъри, в която са подредени 61 държави според присъствието на международни търговски вериги в тях.
Наситеност на пазарите
Лидер в класацията е Великобритания – 57 на сто от анкетираните търговци са заявили, че присъстват в страната през тази година, като резултатът остава без промяна спрямо предходната.
Второто място е за Обединените арабски емирства (ОАЕ), където експанзията също продължава. През миналата година 54 на сто от участниците в проучването са заявили присъствието си в страната, докато тази делът им достига 55%.
Третото място е за Китай (52%), следван от САЩ (51%) и Германия (49%). Топ 10 се допълва от Франция, Испания, Русия, Хонконг и Сингапур. В дъното на класацията по степен на проникване на международни търговци са Перу (9%), Венецуела (10%), Оман (12%), Аржентина (12%) и Финландия (15%).
Що се отнася до класацията по градове, в България най-силно е присъствието на международни ритейлъри в София (20,7% от анкетираните са заявили, че оперират поне един магазин в столицата през тази година).
Столицата ни се нарежда на 99-то място в общата класация по градове. Пловдив е в дъното на класацията (5,5%) - 185-то място. След втория по големина град в България по степен на проникване на международни ритейлъри остават само Тарту в Естония, Кордоба в Аржентина, Пуенте Алто в Чили и Даугавпилс в Латвия.
Лидер в класацията по степен на проникване на глобалните търговци в градовете е Лондон, следван от Дубай, Ню Йорк, Москва и Шанхай. Първата десетка се допълва от Шанхай, Хонконг, Париж, Пекин и Сингапур.
Експанзията на глобалните ритейлъри през 2013 г. - зрелите пазари са на фокус
През изминалата 2013 г. Франция е била най-желаната дестинация за експанзия на международните търговски вериги, сочат данните на консултантската компания. Париж е „посрещнал“ 50 нови бранда, включително 10 нови луксозни марки.
За разлика от другите градове в Европа, в Париж през миналата година отвориха врати 3 нови търговски центъра, които успяха да привлекат значителен дял от новите брандове, стъпили на местния пазар.
И все пак най-предпочитани остават първокласните търговски площи по водещите търговски улици.