IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Турция решена да реализира инфраструктурните мегапроекти

Правителството увеличава държавните гаранции, от което ще се възползват и изпълнителите на вече стартирали проекти, подкрепяни от премиера

16:49 | 22.04.14 г.
Турция решена да реализира инфраструктурните мегапроекти

Турция увеличава държавните гаранции, за да проправи пътя за реализация на инфраструктурните мегапроекти и в опит да се пребори с обвиненията в корупция в строителния сектор, пише FT.

Според съобщение, публикувано в турския Държавен вестник в края на миналата седмица, на турското Министерство на финансите се позволява да поеме дълга на компаниите от над 1 млрд. турски лири (470 млн. долара) за публични инфраструктурни проекти.

От мярката ще могат да се възползват и изпълнителите на вече стартирани проекти, някои от които се подкрепят от премиера Реджеп Тайип Ердоган.

„Това показва решителността на правителство да продължи с реализацията на спорните мегапроекти, но от друга страна има и рискове, които правителството не желае да поеме вече 10 години“, коментира пред изданието Уолфанго Пиколи от консултантската компания Teneo. Той припомня, че през 2001 г. тогавашната власт в Анкара реши да ореже значително държавните гаранции за големите инфраструктурни проекти.

Сред „висящите“ мегапроекти са този за най-голямото летище в света, което ще се строи край Истанбул и вече беше избран и консорциум от пет компании, който да го реализира, както и изграждането на успорен на Босфора плавателен канал, който трябва да облекчи навигацията по Босфорския пролив. Предстои да бъде избран изпълнител на съоръжението.

Друг голям проект, който все още не е осъществен, е изграждането на още един мост над Босфора. Той е предвиден да се финансира със заем в размер на 2,3 млрд. долара, който правителството изтегли от седем турски банки през септември миналата година.

Повечето международни банки не искат да рискуват с финансирането на подобни проекти, от една страна, заради опасенията за околната среда, а от друга – заради ограниченията за банковия капитал. Според специалисти идеята за плавателен канал например е равносилна на екологична катастрофа, а заради изграждането на мегалетището ще се наложи да бъдат отрязани над 2,5 млн. дървета.

Същевременно турският финансов сектор има ограничен капацитет да осигури финансирането на инфраструктурните амбиции на Ердоган.

Опозицията веднага разкритикува решението на турското правителство за увеличаването на гаранциите за инфраструктурните проекти. „Премиерът някога казваше, че частният бизнес си знае работата – дълговете на частния сектор са отделни от тези на държавата. Сега обаче това приключи“, коментира Фаик Йозтрак, заместник-председателят на основната опозиционна Народнорепубликанска партия.

"Ако се случи друга криза, няма да е възможно да се отделят двете и финансовото министерство ще трябва да гарантира и за частния, и за държавния дълг“, посочва Йозтрак.

Най-обещаващият инфраструктурен проект в Турция е новото международно летище край Истанбул. Планира се съоръжението да разполага с 6 писти. Консорциумът, който ще го строи, трябва да набере около 7 млрд. евро за осъществяването само на първата фаза от проекта.

Участниците в консорциума обаче също се разследват за корупция. Междувременно изтече полицейски доклад, в който е записано, че директорите на компаниите са изразили опасенията си за проекта, след като са помогнали с финансирането за придобиването на проправителствен вестник по искане на администрацията.

Засега представителите на компаниите в консорциума, който ще строи новото летище край Истанбул, отричат обвиненията в корупция. Същевременно разследването беше лесно овладяно от правителството, което премести стотици полицаи, съдии и прокурори в други населени места.

Турското правителство постигна още една победа - Twitter беше принуден да ограничи достъпа на турските потребители до анонимните акаунти, от които изтече информацията за корупцията на правителството, включително и записи на разговори на самия Ердоган.

По-рано турското правителство забрани достъпа до микроблогинг услугата, но съдът реши, че забраната трябва да бъде вдигната. Ердоган обаче е подал иск за компенсации за нарушаване на правата му заради публикуваните записи. Адвокатите му са се свързали и с водещия вестник Hurriyet и са поискали изданието да свали три публикации, свързани с корупционния скандал и изтеклите записи в Twitter.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:22 | 26.08.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Имоти виж още

Коментари

Финанси виж още