IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България е 13-та в Европа по строителство на нови молове

Русия и Турция се очертават като най-активните строителни дестинации

10:50 | 03.04.14 г. 8
България е 13-та в Европа по строителство на нови молове

Как изглежда пазарът на търговски площи в Европа към края на 2013 г.

Общият обем на модерните търговски площи в Европа достига около 154 млн. кв. м, сочат данните на Cushman&Wakefield. Най-големият пазар е Франция, където общата площ на търговските центрове достига 17,3 млн. кв. м. Страната се очертава и лидер по строителство на нови молове в Западна Европа и заема третата позиция като цяло за континента с общи 1,3 млн. кв. м, които се очаква да бъдат завършени през 2014 и 2015 г.

Второто място е за Великобритания, където общата площ на търговските центрове се изчислява на 16,93 млн. кв. м. Третата позиция е за Русия, която обаче вероятно ще измести Великобритания от второто място до края на годината.

Ако не се стигне до отлагане на проекти, Руската федерация би могла да се състезава с Франция и за лидерската позиция в класацията на европейските пазари на търговски площи, посочва се в доклада.

През тази и следващата година се очаква в Русия да бъдат завършени 2,6 млн. кв. м нови молове. Сред тях е и бъдещият най-голям шопинг център в Европа – Avia Park (235 хил. кв. м) в Москва.

Въпреки че все още пазарът в Турция не е достигнал зрялост по отношение разпределението на търговските площи на 1 000 души население (падат се по 121 кв. м), страната се очаква да се задържи на второ място в Европа по най-активно строителство. Истанбул остава най-предпочитаната дестинация от инвеститорите – там са половината от проектите, предвидени за реализация в страната, като два от тях са и сред най-големите в Европа.

Ключовите тенденции през 2014 и 2015 г.

Активността ще продължи да е фокусирана върху пазарите в Русия и Турция, както и в другите държави от Централна и Източна Европа. В региона се строят предимно нови търговски центрове. Делът на разширенията на съществуващите проекти е малък.

Очаква се през тази и следващата година в Европа да отворят врати 203 нови мола, 127 от които ще са в държавите от Централна и Източна Европа.

Същевременно в Западна Европа преобладават разширенията на вече работещи търговски центрове – от 86-те планирани през тези две години разширения 67 са в западноевропейските държави.

Инвестициите в търговския сектор в Европа значително се ускориха през втората половина на 2013 г., като достигат 23 млрд. евро за периода. За цялата 2013 г. обемът на инвестициите е малко под 40 млрд. евро. През последното тримесечие обемът на трансакциите е бил 14,6 млрд. евро – най-високият от последните три месеца на 2007 г. насам.

Най-предпочитани от инвеститорите в търговски площи остават Великобритания, Германия и Франция. Трите страни привличат около две трети от общия обем на инвестициите в търговски центрове на Стария континент.

Заради подобряването на икономиката се засилва интересът към южноевропейските държави и особено към Испания, където инвеститорите търсят подценени активи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Имоти виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 1
Dimat
преди 10 години
Няма производство,земите пустеят,внасяме даже домати и краставици,а моловете никнат като гъби.България уверено навлиза в ерата на молоидиотизма -новият социално икономически строй,предшестващ световния идиотизъм-глобализма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 0
Shadow1
преди 10 години
Случайни са случайни са
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
Ограничаването на строежа на моловете не означава ограничение на търговията! В по голямата част от държавите в ЕС има ограничение на строеж на молове близко до центъра, като ограничават броят им и спрямо броя на населението. Целта е да не се концентрира цялата търговска дейност в моловете, а по възможност и в магазини по улиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 3
vivankata
преди 10 години
Ихааа, и за какво са ти ограничения. "Утре" като решиш да си продаваш (или да си купуваш) стока да разбереш, че можеш да избираш само от един магазин ли? Но пък със сигурност, както ти се иска, в близко бъдеще ще има и ограничения, като се позастроят още малко. Те и затова бързат инвеститорите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 2
MZ/X
преди 10 години
Причината да има много молове в България е липсата на ограничение за строеж на молове. В повечето държави има определени рестрикции за строеж на молове с цел да не замира градската среда.София е много добър пример как търговията извън моловете постепенно замира, а градската среда става все по занемарена и изоставена. В крайна сметка града се превръща в едно неприятно транзитно място между дома и мола.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
0pk
преди 10 години
е то идеята е всички да работим по моловете явно :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
SS-23
преди 10 години
България е 13-та в Европа по строителство на нови молове ....===================================.... и последна в света по заплати !"Държава" на абсурдите ! (кавичките не са случайни)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
albobo76
преди 10 години
Молове - добре, а по откриване на работни места, че да имаме пари за моловете, на кое място сме?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още