България е 46-тата най-желана дестинация за експанзия на глобалните търговски вериги, сочат данни на консултантската компания CBRE. Интерес към страната ни проявяват 3% от анкетираните от компанията световни търговски вериги.
С подобно класиране са още Макао, Индия, Оман и съседната ни Сърбия.
Малко преди нас в класацията – на 44-то място, е южната ни съседка Гърция, към която се насочват 4% от участниците в проучването. Румъния, заедно с Украйна, заема 35-та позиция, а Хърватия – 28-ма.
В дъното на класацията са Бангладеш, Аржентина, Шри Ланка, Пакистан, Бразилия и Ангола, които са атрактивни пазари за само 1% от анкетираните.
В топ 10 на класацията преобладават европейските държави – Германия, Франция, Великобритания, Австрия, Швейцария, Белгия, Испания, Италия и Чехия. На пета позиция се появява Китай, а на 12-та – Турция.
В последно време инвеститорите в търговски площи разчитат основно на големите чужди вериги и най-вече на модните оператори в средния сегмент от пазара, които са най-агресивни в експанзията си. В общия случай големите международни вериги имат интерес към новите търговски центрове, в които да разширят присъствието си.
Открояват се и няколко бранда, които за първи път стъпват в страната ни - например Debenhams, Dirk Bikkembergs, както и гръцката верига Notos, която е ключов наемател в мола на Околовръстното шосе на София, който се очаква да заработи през есента. Други - като например Decathlon, избраха да присъстват на пазара със собствени магазини. Mango също се очаква да се върне скоро на българския пазар, като този път компанията ще влезе директно, а не чрез франчайз.
Разместване обаче се наблюдава при веригите за хранителни стоки и магазините в сегмента "направи си сам". След като словенската Mercator излезе от пазара, наскоро белгийската Delhaize Group продаде веригата Пикадили, а собственикът на Технополис купи Praktiker.
От Carrefour прогнозираха наскоро, че заради липсата на ръст в сектора на бързооборотните стоки се очакват фалити на по-малки вериги, както и изтегляне на големи международни търговци от сектора. Този сегмент от пазара обаче се разви доста бурно и в последно време се наблюдава по-скоро оптимизация на обектите и забавяне на темповете на експанзия.
Европейските търговски вериги се съсредоточават основно върху европейските пазари, както и върху експанзия в Обединените арабски емирства, Китай и Саудитска Арабия.
Подобна е тенденцията и при плановете за експанзия на азиатските търговски вериги, като след Китай най-търсените пазари са Виетнам, Малайзия, Индонезия и Сингапур заради очакваното подобрение на потребителското доверие.
Почти всички от анкетираните ритейлъри оперират и сайт, през който може да се пазарува. Те дават знак, че ще продължат да инвестират в развитието на мултиканалните доставки. Над 40 на сто от анкетираните заявяват, че искат да разширят географското покритие на сайтовете си, докато през 2012 г. делът им беше 27 на сто.
Повечето от азиатските търговци обаче не оперират в интернет заради слабото проникване на мрежата и засега не планират да инвестират в развитие на онлайн услуги.