От 22-те летища в Германия, които предлагат международни полети, само 6 са печеливши, сочат данни на германската асоциация на летищата ADV. Kassel-Calden, което се намира на около 200 км северно от Франкфурт, влезе във водещите заглавия на пресата, след като се наложи да анулира първия си полет заради недостатъчно резервации. През 2013 г. летището, в което бяха инвестирани 270 млн. евро, е обслужило по-малко от 50 хил. пасажери.
В Испания малките регионални летища, изградени по време на строителния бум, от години се затрудняват с намирането на достатъчно пътници. Летище Castellon в Източна Испания например е открито през 2011 г., но досега не е осъществило и един полет. Летището в Ciudad Real – малко градче на 200 км южно от Мадрид, досега е имало само малък брой частни полети. И двете летища се продават, но няма желаещи инвеститори, които да ги купят.
Летище Lerida в Северна Испания пък осъществява по седем полета седмично, пет от които са само през зимата и превозват британски туристи до зимните курорти в Пиренеите.
Основна грешка на някои от малките летища е, че са станали зависими от някоя нискотарифна авиокомпания. „Бюджетните превозвачи се развиват динамично и могат да си отидат точно толкова бързо, колкото са дошли“, коментира Саймън Макнамара, генерален директор на European Regions Airline Association (ERA).
„Регионалните летища трябва да се опитат да създадат разнообразен микс от полети и превозвачи и да ги третират равнопоставено“, коментира още Макнамара.
Fraport например, оператор на третия най-голям авиохъб в Европа – във Франкфурт, продаде дела си в летище Hahn през 2009 г. след скандал заради по-високата такса за пътниците, която компанията искаше. Летището отказа да я въведе заради Ryanair. Оттогава обаче пасажерите, преминали през бившата военна база на около 100 км. от Франкфурт са намалели от 4 млн. през 2007 г. до 2,7 млн. през миналата година и нискотарифната компания започна да намалява услугите си.
Едно от малките регионални летища, които показват, че тези съоръжения все пак имат потенциал и могат да се развиват, е Southend източно от Лондон. Миналата година то беше обявено за най-доброто във Великобритания, според резултатите от проучване сред пасажерите.
Някога същото летище е било третото най-голямо на Острова, но заради липсата на инвестиции през 2008 г. беше продадено на Stobart Group. Компанията инвестира 120 млн. паунда и разшири пистата, за да може за приема по-големи самолети. Новият собственик построи и жп гара наблизо, за да подобри свързаността на съоръжението.
Летището предлага полети на easyJet, Aer Lingus, регионални и чартърни компании и през 2013 г. през него са минали около 970 хил. души. Капацитетът на терминала обаче е 4-5 млн. пътници годишно, а и предстои допълнително разширяване.