Цените в центъра започват от 700 евро за кв. м, но в някои случаи (за имоти в идеалния център, в близост до важни административни сгради) достигат и около 3 000 - 4 000 евро за кв. м.
Очакванията на Калоян Богданов са малките бизнес имоти под наем да продължат да бъдат предпочитани и цените да останат стабилни. „При изгодни цени хората все по-рядко се колебаят да започнат свой бизнес. Притеснения има заради евентуални промени в законите, които може да настъпят, но въпреки това търсенето е активно“, заключава той.
Малък бизнес в големия град
Търсенето на помещения за търговски дейности е съсредоточено в големите градове, коментира и Тихомир Тошев.
Запитванията в компанията за кредитно консултиране са за стартиране на собствен бизнес основно в сферата на търговията – квартални магазинчета за плодове и зеленчуци, за алкохол и цигари, за бързооборотни стоки, дрехи и т. н.
Според него хората смятат, че стартирането на собствен бизнес в търговската сфера е по-леко, особено за хора, които досега са били заети в същата сфера, но са се решили на стъпката да станат самостоятелни.
Освен това в момента има достатъчно предлагане на подходящи помещения. Хората, които търсят някакъв кредит, пък проучват внимателно пазара и в повечето случаи са подготвени за това, което ги очаква. Рискът за тях е и по-малък, тъй като повечето търсят най-вече малки суми (от порядъка на 10-20 хил. лева), с които да допълнят лични спестявания, вложени в начинанието.
По думите на Тошев има и клиенти, които са готови да поемат по-голям риск за стартиране на собствен бизнес. Те обикновено ипотекират имот и взимат заем от порядъка на 20-30 хил. евро, но тези случаи са по-малко и не може да се говори за тенденция.
Не липсват и запитвания от традиционно земеделски региони, допълни Тошев. Земеделски производители се интересуват от възможностите за финансиране, за да подпомогнат си основния бизнес, поясни той.
През миналия месец кредитните консултанти например са помогнали на клиент, който е искал да стартира малък бизнес в столичния квартал „Манастирски ливади”. Той е подготвил бизнес план за отварянето на магазинче за бързооборотни стоки, като инвестицията му е възлизала на 35 хил. лева. Човекът е разполагал с 20 хил. лева собствени средства, а останалите пари е набавил чрез потребителски кредит с месечна вноска 215 лева.
преди 10 години Ето пресен пример за стремеж към ефективност. Пример, който показва защо развитите страни са развити - защото стремежа към ефективност при тях е на първо място (а при нас на първо място е опасението да не счупим хатъра на някой, който така си е свикнал).Кравите не са ефективни, те се нуждаят от 100 грама растителен протеин, за да произведат общо 15 грама животински протеини. Ние не трябва да убиваме крава и тя няма да произвежда метанhttp://znanie.eu/кръстоносният-поход-на-бил-гейтс-и-сер/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Затова писах "аспект", защото в категорията "качество" имам предвид изброените неща.... Там е мястото и на по-високата добавена стойност.И в частност постигане на Ефективност за отделни икономически групи и субекти.Като "свински черва" са навързани нещата :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Другите" аспекти не се отнасят до ефективността :) . Ефективността (за която става въпрос) има отношение към това едно и също качество и количество да бъде произведено/доставено с по-малко разходи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, по принцип/относно ефективността/. НО, ефективността има и "други" аспекти. Примерно:запазване на национално значими отрасли, здравословни навици, качествени храни, развитие на занаяти/вложен и високо ценен в света ръчен труд/ и много други подобни. От друга страна производството на по-малко като количество, но по-качествени стоки и услуги, с повече принадена стойност/на мястото на йеФтиното свръхпроизводство/, вероятно ще помогне да се намери изход от всеобщата криза, за което обаче се съмнявам че ще има интерес от съответните хора, които могат да го решат...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да го кажа още веднъж: Ключовото понятие е ефективност, а не голям или малък. Единствено по ефективността трябва да се измерва кое е по-добро! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не винаги по-малкото е по-добро! Ако един по-голям магазин е по-ефективен, то за обществото като цяло е по-добре да има по-голям магазин. Нали в края на краищата искаме да имаме по-висок жизнен стандарт, а това става с повече, а не с по-малко ефективност! То по тази логика би следвало да сме против и големите заводи защото са по-ефективни от малките работилнички и цехчета. Да ама всички искаме да има по-евтини коли, телефони, печки, перални и т.н., нали?! Проблем с големите възниква само когато успеят да установят монопол или олигопол и съответно само в тази посока трябва да има опасения и противодействие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Простете за допълнението, но забравих да добавя , че за всичко са виновни банките, самозабравили се и извисили себе си в "институции" както и продажните политици, които създадоха поръчкови закони, създаващи монополи и работещи против малките инициативни хора! Не осъзнаващи (понеже са пълни ***) , че по този начин убиват себе си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Малкия бизнес умира! Средния също! отговор Сигнализирай за неуместен коментар