IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Молът Shumen Plaza се отлага за 2015-2016 г.

Инвеститорът Plaza Centers задълбочава загубата си през първото полугодие заради продължаващите обезценки на активи

12:39 | 24.08.13 г. 1
Автор - снимка
Редактор
Молът Shumen Plaza се отлага за 2015-2016 г.

Строителството на мол в Шумен пак се отлага с още една година. Компанията-собственик на терена и проекта за търговския център Shumen Plaza - Plaza Centers, планира да започне строителството през 2015 г. и да приключи през 2016 г.

Инвеститорът купи терена през 2007 г., но заради кризата проектът не беше реализиран до 2009 г., както се планираше, а беше отложен. Предвиждаше се строителството да започне през тази година, но миналата година компанията го отложи за 2014 – 2015 г. Тогава Plaza Centers обяви и че се отказва от проекта си в София - търговски и офис комплекс с площ 75 хил. кв. м.

Компанията, която притежава и управлява търговски центрове в Централна и Източна Европа и Индия, задълбочава финансовите си проблеми, става ясно от отчета за първото полугодие, публикуван днес. За първото шестмесечие компанията е разширила загубата до 81 млн. евро от 10 млн. евро по същото време на миналата година. За сравнение, за цялата 2012 г. беше отчетена загуба от 85,9 млн. евро. Разпределена на акциите, загубата за периода е 0,27 евро за лот срещу 0,03 евро през първата половина на миналата година.

Заетостта в търговските центрове на компанията е останала почти стабилна – 89% през първите шест месеца на годината спрямо 88% година по-рано.

Негативният резултат за периода януари – юни отново се дължи на обезценки, този път на активите в Сърбия, Чехия, Индия и Гърция, както и загуби от свързани дружества.

От отчета на компанията става ясно, че Plaza започва да се изтегля от Индия. През първото шестмесечие е продаден делът й в офис комплекс в Пуна, щата Махаращра, което е донесло на компанията 16,7 млн. евро. Все пак групата има още няколко проекта в страната, 3 от които са на етап планиране, а един мол е действащ.

Същевременно обаче в някои от водещите молове, собственост на Plaza, заетостта и приходите от наеми са се увеличили, като в Kragujevac Plaza тя вече достига 100%. Инвеститорът е привлякъл и някои ключови наематели в в молове в Полша и Латвия, сред които е и H&M. Веригата за облекло е подписала договор и вече е ключов наемател в Riga Plaza, с което търговският център в латвийската столица е вече почти запълнен.

От Plaza съобщават, че са успели да продадат и дела си в проекта Prague 3, след като преди това компанията промени предназначението на имота от логистичен и бизнес център на жилищен комплекс. След приспадането на кредитите за реализацията на проекта, изтеглените от компанията нетните постъпления от сделката възлизат на 7,5 млн. евро.

Plaza е продала и дела си в SPV – компания, която притежава парцел в Чехия, предназначен за жилищно строителство. Теренът е продаден за около 2 млн. евро и след приспадането на дълговете постъпленията от сделката се изчисляват на около 1,3 млн. евро.

„Виждаме устойчив прогрес при изпълнението на нашите ключови и стратегически цели по отношение на ангажимента ни за реализация на нестратегическите активи и управлението на дълга и работещите активи в портфейла ни“, коментира Ран Щаркман, президент и главен изпълнителен директор на Plaza Centers.

Той допълва, че заради несигурната икономическа среда в Централна и Източна Европа, която влияе негативно върху потреблението, компанията има по-внимателен подход към реализацията на проектите и е започнала само тези, за които разполага с финансиране.

Предвижда се също така да се продължи с продажбата на нестратегическите активи, като постъпленията ще се ползват за намаляване на задлъжнялостта на групата и развиване на стратегическите търговски центрове.

В момента фокусът на компанията е върху съществуващите й активи и максимизиране на постъпленията и печалбите от тях. „Осъзнаваме, че в момента трябва да се действа прагматично, а не опортюнистично и това е правилната стратегия“, коментират от дружеството в отчета за полугодието.

Компанията освен това разчита на алтернативно финансиране, а не на банково кредитиране, което по думите й остава затегнато и това спъва активността на пазара на имоти в Централна и Източна Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:01 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Имоти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
Сините камъни
преди 10 години
Дребните магазини си отдъхнаха!Имат още година живот!После, се обявява, че ГЕРБ са унищожили дребния бизнес!!!!!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още