Робърт С. Каплан е световен експерт по мениджмънт и управленски стратегии, преподавател в Harvard Business School. От съветите му са се ползвали правителства, глобални лидери и организации. Сред тях са САЩ, МВФ, правителството на Бразилия, правителството на Абу Даби, ФБР, американската армия, американската Комисия по ценни книжа и фондови борси и др.
Според Financial Times Каплан е един от 25-те топ бизнес мислители в света. Той е създател на модела на балансирана карта за измерване на бизнес резултатите, считана за една от най-значимите идеи в бизнеса през
последните 75 години. Каплан, който беше на посещение в България по покана на „Николова и партньори консулт“, е носител на награда за цялостен принос на Американската счетоводна организация и на множество награди от мениджмънт и счетоводни организации.
В ексклузивно интервю за Investor.bg той сподели своето виждане за развитието и реализирането на дадена стратегия, както в общо нацинонало, така и в корпоративни и лично отношение. Робърт Каплан обясни какво означава стратегия, на какво се базира тя и какви предпоставки са необходими за успешната стратегия.
- Къде по Ваше мнение страна като България трябва да търси своето конкурентно предимство в изготвянето на икономическата и политическата си стратегия?
Мисля, че има два аспекта при стратегията на всяка една държава. Първата е свързана с фундамента – нещо, което всички страни трябва да имат и да надграждат върху него. И ако го нямате, дори и да имате стратегия, тя няма да може да бъде осъществена.
Фундаментът е именно онова, за което правителствата трябва да се погрижат във всяка една здрава и пазарно-ориентирана икономика. Всичко стартира с добра и предвидима съдебна система, от която компаниите са зависими при подписването на договори и тяхното реализиране.
- Прозрачност?
Да, прозрачност и предвидима законова рамка. Мисля, че това е все още проблем в България. Този въпрос е от изключителна значимост и, доколкото разбирам, настоящият премиер има известен прогрес в това отношение и това е наистина ценно.
Страна като Русия например няма добра съдебна система, всичко е непредвидимо и компаниите не биха искали да инвестират там. Тъй като първо инвестирате и по-късно очаквате приходи. Ако вложите парите и те бъдат отчуждени, трябва да имате нужните връзки, за да работите успешно, това просто не е здравословна ситуация.
При една предвидима съдебна система правото на собственост е много важно.
Също така ви е необходима инфраструктура – трябва ви транспорт в цялата страна, не само в София например. Компаниите, които са базирани на различни места в страната, трябва да могат да транспортират своята продукция, затова ви трябва воден транспорт, магистрали, железопътни връзки, летища, пристанища. Това е много важно за търговията.
Телекомуникациите също са много важни. Ако една европейска компания иска да създаде дъщерно дружество тук, тя трябва да може да комуникира – по телефон, високоскоростен интернет, предаване на данни, видеокомуникации.
Наред с това енергетиката е от съществено значение. Не бихте искали фабриката ви да остане без ток или интернет, сайтът ви да не бъде достъпен, защото няма електричество.
Също така ви е нужно образование. Защото това е инвестиция в бъдещето. Ако се замислите за страни като Сингапур и Южна Корея – които преди 40-45 години имаха стандарта на живот и производителност на нивото, което вероятно има днес България – как стигнаха те до това, което са сега? Те инвестираха в образование и в обществено здравеопазване. Това трябва да осигурят правителствата.
Когато изградите инфраструктурата, трябва да започнете да мислите за втората част от стратегията, която е: В кои сектори да се концентрирате. Аз не мога да дам отговор на това, но като цяло трябва да се формират работни групи в множество сектори и в обществото – също както при една корпорация. Те може да изготвят стратегия, да дефинират силни, слаби страни, какви са възможностите и заплахите.
Може би има някои регионални силни страни, за които знаем и можем да превърнем в доходен бизнес. Вероятно има някои сектори, които в исторически и регионален план са се оформили като конкурентно предимство.
Също така може да се помисли дали не може да се достигне до нивото на развитие на някои сектори, до което други държави вече са достигнали. Ако се замислите в коя област може да имате предимство – може би това е текстил, леката или тежката индустрия, не знам.
Трябва да направите обстойна оценка. Ползата от това да бъдете част от глобалната икономика е, че не трябва да имате изцяло самоподдържаща се икономика. Ако химическата индустрия не е силната ви страна, не трябва да се занимавате с това. Има достатъчно други страни, в които да се развива химическа индустрия.
Може би един от секторите, които бихте искали да развивате, е туризмът, където имате някои местни предимства – ценови нива, красива природа и т. н. Тук също съществен е транспортът, тъй като хората трябва да могат да стигнат до тук. Също и обучението. Трябва да гарантирате наемането на местна работна ръка, а не внесена от други страни. Това означава да бъдат създадени добри работни места тук.
Една такава държава е Ботсвана. Тя има много природни ресурси – диамантена индустрия, минерали, но също стратегически сектор е туризмът. Те имат красива природа, животински свят и туристите са любопитни да ги разгледат. Това обаче означава, че трябва да има кадри, обучени за гидове, да има хотелска база и т. н.
Изготвянето на такива стратегии е дългосрочно – например 20 години.
Това е точно както при компаниите. Ако сте химическа компания, едва ли ще решите да навлезете в интернет бизнеса. Вземете Стив Джобс и Apple за пример – те са много иновативни, но има множество сектори, с които не се занимават, тъй като те просто не са свързани с техните силни страни. Стратегията означава фокус. Страните също трябва да се развиват с фокус.
- Ако трябва да консултирате някое правителство да заимства своята стратегия от бизнеса, върху кои ключови фактори бихте насочили неговото внимание?
Сърцевината на всяка стратегия е нещо, което се казва „предимство“ – кое е онова, което бихме могли да правим по-различни и по-добре от другите?
Предимствата може да дойдат по различен начин. Често предимството – особено за развиващите се икономики – са ниските цени. Например: може да произвеждаме същите продукти като Швейцария, но можем да създадем по-евтина марка. Обикновено това са ниски технологии, текстил, дейности по асемблиране, лека индустрия.
Вторият вид стратегия е иновацията – това е Apple и Стив Джобс – тяхната дейност не е производството, а работят с множество идеи и иновации.
Що се отнася до съвет – трябва да се направи оценка, работни групи от различни отрасли, академичния сектор, неправителствените организации, бизнеса.
За България би било добре първо да се мисли в национален мащаб и след това – по отношение на Европа и Близкия Изток, тъй като страната ви е нещо като мост между двете, което е и предимство.
Така че не знам точно какъв е отговорът, но мисля, че знаем какъв е процесът. В крайна сметка вие трябва да вземете решението и избора и това се отнася както в лично, така и в професионално отношение.
- Как за Вас се измерва успехът?
Наскоро трябваше да говоря за стратегията в живота пред група студенти, които завършваха университета. Казах им: вие ще трябва да направите своя избор относно кариерата си. Изберете нещо, което наистина ви харесва, а не просто това, което ще ви донесе най-много пари. Тъй като, за да бъдете успешни в която и да е професия, ще е необходимо да инвестирате много време. Затова е добре също да ви харесва това, което правите, защото ще прекарате много време с него.
За целта е необходимо да се познавате. Например първата ми работа беше като инженер, което просто не ми допадаше, не бях доволен. В крайна сметка се върнах в университета, за да правя докторантура, и разбрах, че всъщност ми харесва да работя с идеи, да пиша и да генерирам идеи. За мен призванието като академичен работник беше това, което исках. Това беше за мен, за човека, който бях. За много хора това не е подходящата работа.
На второ място, животът не е само работа. Ако искате да живеете добре, намерете си някаква приятна дейност за свободното време, нещо, което обичате да правите – скално катерене, да произвеждате керамика или просто да пеете в хор. Намерете нещо, различно от работата, което ви харесва, и в което искате да станете добри. Инвестирайте и в това.
На трето място - инвестирайте обратно в обществото. Има хора, които са постигнали известен успех в живота и в работата, и отчитат, че за това е нужна и доза късмет. Не всеки е имал това щастие, затова те инвестират на свой ред в обществото. Изберете си някаква социална кауза – отново нещо, на което държите, нещо, което смятате, че е важно.
Моят модел се нарича „балансирана карта за измерване успеха“ на една компания. Тя има четири измерения – финанси, клиенти, процеси и хора. Така че в живота също е добре да имате балансирано представяне – кариера, развлечение и т. н.
- Мислите ли, че може да съществува такова нещо като добър баланс между професионалния и личния живот?
Трябва да съществува. Не е лесно, но отново и това е въпрос на фокус – това означава стратегията. Просто да се насочите към нещата, които искате да правите, където можете да постигнете нещо, а не нещата, за които не сте подходящият човек.
Същото важи и за компаниите. Аз консултирам своите колеги, моята дъщеря. Тя е предприемач и има интернет компания. Като предприемач на пръв поглед е необходимо да се занимавате с всичко. Но има някои неща, в които просто не можете да сте добър, които обаче също трябва да свършите. Има обаче много други хора, които са по-добри в тези области. Какво трябва да направите?
- Да делегирате.
Да, да делегирате и също да аутсорсвате. Това ви освобождава да правите много други неща, в които сте добър и които харесвате. Това може да ви спести ужасно много време и така да постигнете по-добър баланс в живота.
- Ако сега завършвахте университета, но разполагахте с вашия опит и значния, в кой сектор бихте се насочили да работите?
Бих казал растящите бизнеси – всичко, свързано с естествените науки. В момента се развива истинска революция по отношение на разбирането ни за биологичните процеси.
- Смятате, че от там ще дойде следващият голям бум?
Да, това е огромна област. На първо място, цяло едно население остарява, така че здравният сектор има голям потенциал, но също така науката отбеляза голям прогрес и има огромно търсене и интерес.
И също така всичко свързано с информацията – това биха били моите два избора.
Обикновено моето мислене е техническо – металургия, суровини, ясно е, че има редица проблеми с енергетиката, които също се свеждат до суровини, слънчеви клетки, химическа индустрия, пречистване на водата. Всичко, свързано с енергетика и околна среда, има голям потенциал.
Това са проблеми, които няма да изчезнат през следващите три и пет години. Компаниите по цял свят инвестират огромни средства там и търсят хора, които да работят в тези сфери. Мисля, че това са четири сектора на ръст: енергетика, околна среда, естествени науки и информационните технологии. И всички те са всъщност свързани.
Като пример мога да дам – в бъдеще може да сме в състояние да създадем някои организми, които да ни излекуват от замърсяването на околната и целият този процес тепърва започва.