IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

M. Алексе: България с най-голям потенциал при кредитните карти в региона

Все още над 90% от картовите операции са свързани с тегления от банкомати, казва шефът на MasterCard за България

09:57 | 20.10.09 г.
Автор - снимка
Създател
Мануел Алексе. Снимка: Личен архив
Мануел Алексе. Снимка: Личен архив

Мануел Алексе e вицепрезидент „Развиващи се пазари” на MasterCard Europe. Работил е в офисите на MasterCard в Лондон и Рим, а сега отговаря за дейността на MasterCard в Албания, Босна и Херцеговина, България, Косово, Македония, Черна Гора, Румъния и Сърбия.

Той е ключовият представител на компанията в България и има задълбочени познания за местния пазар, както и установени отношения с бизнес общността. Отговаря за бизнеса на MasterCard в България от години.

- Г-н Алексе, възможно ли е изостряне на кризата заради непогасяване на задължения по кредитни карти?

В региона, за който отговарям аз, не смятам, че това може да стане. Причината се крие в това, че кредитните лимити са доста малки и едва ли може да се стигне до висока задлъжнялост. Големите необслужвани кредити идват след покупки на коли, жилища и т.н. Това не може да се случи с кредитна карта.

- Компанията ви е посредник в разплащанията във финансовата система. Как измервате риска от фалит на някоя от страните и какви мерки взимате срещу това?

Ние не измерваме риск. Прехвърлили сме управлението на риска върху банките, които трябва да познават своите клиенти. Разбира се, ние сме разработили някои инструменти за ограничаване на риска и ги предоставяме на банките, в случай че те имат нужда от тях.

- Възможно ли е да отнемете лиценза на дадена банка за работа с MasterCard и при какъв случай може да се стигне то такава ситуация?

Лиценз се отнема само в случай на фалит на банка. Такава опасност за момента в България не се наблюдава, така че едва ли могат да се очакват подобни действия.

- Какво все пак се случва при фалит на банка или на даден търговец, след като сме направили разплащане със своята карта? Какви са опасностите за потребителите?

При фалит на някоя от страните по дадена сделка потребителят винаги има възможност да получи обратно парите си. В такъв случай се задължава сметката при банката на фалиралата страна – когато това е фирма, нейната банка е длъжна да възстанови загубите. Как после тя ще си набави средствата си е неин проблем.

При фалит на банка е същото – клиентът получава парите си от своята банка, а след това тя сама трябва да намери начин да си възстанови разходите.

- Каква е ситуацията с разпространението на дебитни и кредитни карти в България?

Страната стои доста добре откъм проникване на карти. По наши данни има издадени около 4,2 млн. карти. Това е доста висок показател и отрежда на България първото място по проникване на картите в региона, за който аз отговарям.

- В коя от държавите от региона виждате най-голям потенциал за развитие?

При всички случаи, що се отнася за разплащанията и разпространението на кредитни карти – това е България. Причината е големият дял на тегленето от банкомати спрямо разплащанията на ПОС-терминали. Целта ни е да увеличим пазаруването и плащането чрез карти. В Сърбия например отношението тегления/плащания е приблизително 50:50.

- Това означава, че вие трябва да промените мисленето на хората. Какви стъпки предприемате в тази насока?

Опитваме се да обучаваме хората на това, че разплащанията чрез карти са удобно и практично нещо. Организираме съвместни кампании и спонсорства, но наистина трябва да положим повече усилия за обучение на хората.

- Как бихте убедили хората, че е по-добре да извършват разплащанията си с кредитни карти, а не в кеш?

Има няколко основни предимства на картите – първо, когато бъдат изгубени, те могат да се блокират. Замислете се какво се случва с кеша, когато си изгубите портфейла. Второ, ограничават нуждата от носене на пари в брой, което е далеч по-безопасно. Трето, дават спокойствие и позволяват потребление независимо от това дали в момента носим пари в себе си. Кредитните карти пък могат да осигуряват безлихвен заем, без да е необходимо да се подават куп документи и молби до банката.

- Въпреки това обаче остават известни притеснения, свързани с високи лихви, такси и т.н. Смятате ли че това може да е причина за ниския обем на разплащания?

Лихвените проценти и таксите се определят от обслужващата банка, така че е въпрос на потребителски избор коя карта да изберем. Освен това при тегленето на пари от банкомат също има такси, които винаги са за сметка на теглещия. При разплащанията ситуацията не е такава – там таксите по правило се поемат от търговеца.

- Кой е най-големият конкурент на MasterCard?

Без съмнение мога да кажа, че това е кешът. Не някой от другите играчи в сектора, а кешът. Разплащанията с налични пари никога няма да изчезнат, но ние търсим начини да намалим техния дял за финансовата система.

- Какво е бъдещето на картите?

Пред безналичните разплащания има голям потенциал, тъй като все още кешът е силно разпространен. Да вземем например България – над 90 на сто от картовите операции са свързани с тегления от банкомати. Целта ни е да променим това и да накараме хората да започнат да пазаруват със своите карти.

Ако говорим за развитие на системата от разплащания, то трябва да споменем системата PayPass, която е базирана на разплащания чрез допир до четящо устройство. Антената, която позволява това, може да бъде вградена в карта, или дори в телефон. Това би позволило още по-голямо улесняване на разплащанията.

- Кой създава продуктите на MasterCard?

Голяма част от продуктите са дело на нашата компания. Доста често обаче и самите банки показват инициатива в развитието на специфичен продукт. Неслучайно това е така, тъй като никой не познава по-добре нуждите на потребителите в дадена страна по-добре от местните хора и съответно банки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още