IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бул Инс: Електронните Каско и Гражданска отговорност са наш приоритет

Не одобряваме предлагането на застраховка срещу отвличане в България, заявяват от застрахователя

16:01 | 29.09.09 г.
<p>Стоян Проданов. Снимка: Личен архив</p>

Стоян Проданов. Снимка: Личен архив

Някои от водещите застрахователи на българския пазар заявиха в последно време намерение за развитие на електронни застраховки, т.е. полици, които могат да бъдат сключени по електронен път. ЗД Бул Инс е една от компаниите, които са решили да стъпят в тази ниша.

По тази и други теми разговаряме с доц. д-р Стоян Проданов, изпълнителен директор на Бул Инс. Той е роден през 1969 г. Магистър е по финанси от СА Д.А. Ценов Свищов (1993 г.), доктор по икономика (2000 г.), доцент по финанси (2002 г.) с над 70 публикации в страната и чужбина.

- Г-н Проданов, Бул инс е сред първите, които предлагат електронно Каско и електронна Гражданска отговорност, какво очаквате да е проникването на тези продукти и планирате ли да ги рекламирате, за да увеличите популярността им?

Това е дългосрочен проект за Бул Инс, работата по усъвършенстването и налагането му не е прекъсвана и сме оптимисти за бъдещето на електронното застраховане. Директната връзка с клиента е уникална възможност, която интернет-средата предлага за застрахователните компании. Съществуват някои пречки пред широкото навлизане на тези полици, най-вече технологични, културни и нормативни. Широките и безспорни ползи за потребителите и за застрахователните компании обаче неминуемо ще доведат до значим дял от пазара за този канал на продажби.

- Одобрявате ли предлагането на застраховка срещу отвличане в България?

Не. Застраховката срещу отвличане събужда оживени дискусии за моралните аспекти на проблема в много държави. В някои европейски страни застраховката е забранена, в други е възможна, при спазване на определени правила. Според мен по този въпрос трябва да има ясна позиция от законодателя. Моето мнение е отрицателно и поради липсата на връзка между предлагането на застраховката и чувството за по-голяма сигурност в обществото.

- Вие сте едни от първите, които повишиха цените на Гражданска отговорност предвид увеличената щетимост и загубите от този продукт, вече радвате ли се на печеливша Гражданска отговорност?

Изключително сме доволни от взетите навреме ценови решения. Правилното ценообразуване на най-масовата полица в България е ключово за финансовото състояние на дружествата. Бул Инс е сред малкото компании, за които Гражданската отговорност на автомобилистите е печеливша. Полугодието на 2009 донесе над 2 млн. лв. печалба от тази застраховка. За това допринася утвърденият административен капацитет на компанията в автомобилното застраховане, правилната оценка и селекция на риска, изповядваната философия за бизнес само когато има смисъл, а не на всяка цена.

- Доколко спадът в премийният приход по Каско (12% през юни и 13,3% през май 2009 г. на годишна база) е фактор за повишаване на цените по Гражданска отговорност?

Няма връзка между двете тенденции. Повишаването на цените по Гражданската отговорност на автомобилистите е обективно обусловено от „интернационализацията” на щетите и разширяването на обхвата на застраховката, както и от бързото нарастване на всички ценови компоненти по уреждането на щетите в страната. Относно Каско застраховката, фазата на икономическия цикъл и селекцията на риска са определящи за негативния тренд.

- През лятото на 2009 г. предложихте промоции по тарифните числа по застраховка Каско, означава ли че там маржовете на печалба позволяват това или целта беше по-скоро маркетингова?

Бул Инс не използва маркетингови трикове, за да „примамва” клиенти. Нашето предложение по застраховката Каско е по-скоро диференциране на продукта, пасващо на различните потребители. „Бул Инс Класик” е застраховката, която включва най-доброто от традициите на компанията в автозастраховките, „Хит Каско” предлага дискаунт-полица за водачи, които се осланят на безаварийно шофиране и ниска цена, а ВИП Каско е за собствениците на скъпи автомобили, за които спестяването на време и персоналното обслужване означава много. Бул Инс разполага с необходимия административен и финансов капацитет да печели при тези цени и може да си позволи диференцирането на Каско-полиците.

- Говори се за двойно поскъпване на Гражданска отговорност и за големи искове по събития за граница (от по 1 млн. лв.)? Доколко тези твърдения са факти?

Вече споменахме за обективни тенденции по Гражданската отговорност на автомобилистите, сред които са и големите задгранични искове. От почти две години теоретично се очакваше да започнат да постъпват подобни искове и в някои компании вече са регистрирани такива събития. Трябва да напомним, че за по-малките компании 1-2 подобни събития довеждат финансовия резултат през годината до зоната на загубите. Целият сектор си дава сметка за мрачните перспективи, ако не се вземе адекватно решение за цената на полицата.

- Очаквате ли комисионите за брокери и агенти да намалеят и аквизационните разходи да не оказват такава тежест върху цената на продуктите?

Делът на този канал за продажби нараства през последните години, което показва, че за намаляване на тези разходи днес трудно може да се говори.

- България има автозастрахователно проникване като дял от БВП, близко до това в Западна Европа. Изоставаме значително при животозастраховането обаче, затова въпросът ми е възнамерявате ли да създадете животозастрахователно дружество?

Глобалната финансова и икономическа криза донесе значими проблеми на животозастрахователния сектор у нас. Манталитетът и културата, както и неприятни асоциации с минали кризисни години в България са спирачка пред широкото навлизане на животозастраховането. Засега нямаме планове за създаване на животозастрахователно дружество.

- Каква е акционерната структура на Бул инс и планира ли се привличането на нови акционери?

Акционерите са финансови инвеститори, основно чуждестранни компании и лица, голяма част от Европейския съюз, а информацията за тях е достъпна в публичните регистри. Последните Общи събрания се провеждат със симултанен превод на английски и немски. Предимството на тази структура с преобладаващи финансови, а не стратегически инвеститори е, че пред ръководството се поставят цели за доходност и риск. Бизнес-моделът, доказал своя капацитет в наши условия, е въпрос на оперативното ръководство. Привличането на нови акционери е въпрос на интерес от страна на акционерите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:23 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още