Д-р на ик.н. Иван Златинов е роден през 1957 г. Председател е на Съвета на директорите на създадената през 1999 г. Макметал холдинг АД. Заместник председател на Българската асоциация за рециклиране.
- Г-н Златинов, кое намаля по-бързо в условията на криза, предлагането на метални отпадъци или търсенето на скрап?
Разразилата се през миналата година световна финансова криза се отрази драстично на металния сектор, в т.ч. на търговията със скрап. Поради това, че явното й проявление в този сектор започна в края на лятото, когато се забелязва сезонен спад в цените на скрапа, може да се каже, че първоначалните симптоми бяха намаляване на предлагането. Повечето играчи в бранша задържаха количества с надеждата, че цените отново ще се повишат през септември. Разбира се това не се случи, напротив цените паднаха драстично, което вече беше видимият ефект от намалялото търсене на метали в световен мащаб. Тъй че може да се каже, че същинското проявление на кризата в металния сектор е свързано с драстичен спад на потреблението на метали, респективно търсенето им, което даде категорично негативно отражение върху търговията със скрап.
- Има ли сигнали за раздвижване на пазара, оттласнаха ли се цените и обемите от най-ниските нива?
Този въпрос е много важен и точният отговор е очакван от всички участници на пазара на метали, в това число в България. За голямо наше удовлетворение ние разработихме антикризисна програма и предприехме бързи и кардинални мерки още през месец октомври 2008 г. Сега оценяваме, че това ни даде значителни предимства при оцеляването ни в условията на тази безпрецедентна криза.
Оценявайки стратегическото значение на металния бранш за икономиката и въобще за нормалното съществуване на стопанските системи, от една страна, както и непознатите в историята антикризисни мерки, които се взеха на държавно и наднационално равнище, от друга, нашата прогноза беше, че дъното за нашия бизнес ще се достигне някъде в периода февруари-април 2009 г.
За радост не сме сбъркали много. Вече има раздвижване на пазара. За това могат да се посочат доста индикации – цените мръднаха нагоре, нараснаха търгуваните обеми, раздвижиха се и други купувачи, освен Стомана Индъстри АД. Между другото трябва да отбележа, че въпреки всички трудности основният купувач на скрап в България – Стомана Индъстри АД, имаше поведението на един лоялен партньор на доставчиците на скрап, като не допусна да бъде унищожен сектора. Последните анализи на световни специалисти в металния сектор разработени под егидата на METAL BULLETIN и LME представят категорични аргументи и индикатори, че рецесията в глобалната метална индустрия приключва.
- Какви са тези аргументи?
Някои от най-важните са:
- Парите отново се връщат в търговията с метали. Потребителите, инвеститорите и банките насочват пари в този сектор;
- Поради изчерпване на запасите от метали и метални изделия, сега се забелязва нарастване на поръчките за производството им, считано от месец март в сравнение със септември 2008 г;
- Отчита се ръст в цените на почти всички базови метали и готовност за ново повишение през юли;
- Виждат се много ясно ефектите от мащабните антикризисни програми на правителствата, които бяха приети, най-вече САЩ, Китай, ЕС. Изпълнението на инфраструктурната компонента на тези програми се изяви като мощен локомотив за измъкване на металния сектор от кризата;
- Предприетите адекватни мерки, засягащи автомобилния сектор също оказват положително влияние при стимулиране търсенето на метали, в т.ч. директните стимули при връщане на стари автомобили за покупка на нов;
Така, че като заключение трябва да кажа, че най-лошото мина, вижда се „светлина в тунела” и трябва по-спокойно да се захванем с нормалния си бизнес.
- Какво е влиянието на Китай и въобще външните пазари при търговията със скрап в последните 2-3 месеца?
Отговаряйки на този въпрос, бих желал да обхвана по-дълъг период – не само последните 2-3 месеца, тъй като Китай има особено ясно и значително влияние върху поведението на глобалното метално производство. В последните два месеца то се чувства осезателно.
Първо, Китай отдели огромна сума, която бе насочена в инфраструктурни проекти – повече от 4 трилиона юана, което не позволи да се срине пазара на метали в страната. Второ, Китай прецени, че сега е най-подходящият момент да попълни стратегическия си резерв от цветни метали – мед, алуминий, неръждаема стомана и др. За първото полугодие на 2009 г. държавата е купила над 300 000 т мед и 600 000 т алуминий, като се очаква до края на годината тези количества да надхвърлят милион тона всеки един от тях.
Освен това Китай е най-големият пазар на автомобили в света и не допусна този сектор да бъде засегнат от кризата. През месец май се отчита 34% ръст на продажбите на автомобили на годишна база и 14% от началото на годината. Тези действия подкрепиха съществено търсенето на метали.
Също така Китай по никакъв начин не ограничи кредитирането на бизнеса, в т.ч. търговията с метали, което имаше огромно благотворно въздействие върху металния сектор – ръстът в банковото кредитиране на годишна база е 28%. А и в Китай, както и навсякъде по света, наличните количества на метали и суровини за тяхното производство се изчерпаха и последвалото зареждане на производството и складовете стимулира търсенето и покупката на метали и скрап.
- Тъй като изкупувате черни, цветни метали, хартия и стъкло, какви са тенденциите в четирите сегмента?
Както вече казах, тенденцията в търговията на черни и цветни метали, респективно на отпадъците от черни и цветни метали очаквам да бъде възходяща. Разбира се, миналогодишните ценови рекорди няма да се повторят скоро. Що се отнася до хартията и стъклото, трудно е да се каже, че в момента се наблюдава някакво раздвижване. Най-вероятно то ще се появи, след като се съживят съответните индустрии, респективно когато се възстанови търсенето на продуктите им. Важно е да се знае, че всеки стопански сектор извървява свой собствен път в кризата, който има характерни особености и период на проявление.
- Планирате ли изграждането на рециклиращ завод (топилна) за цветни метали или за черни метали?
Макметал Холдинг АД е насочил своята дейност в областта на събирането, транспортирането, временното съхранение и преработката на отпадъци. За сега не предвиждаме инвестиции в топилни инсталации за черни и цветни метали. За сметка на това обаче имаме сериозна инвестиционна програма, насочена в рециклирането на ИУМПС (излязло от употреба МПС), ИУЕЕО (излязло от употреба електрическо и електронно оборудване) и отпадащи при тези процеси продукти.
- Има информации за поевтиняване на цените за изкупуване на хартия до 1 ст. на кг., докога цените могат да се задържат ниски?
Изкупните цени на отпадъчната хартия се определят от заводите за преработка на хартия. Сегашните цени убиват пазара. Ако този пазар е интересен на някого сега или в бъдеще, той трябва да се грижи за него, така както Стомана Индустри АД за сектор скрап.
- Кое е по-ценното в изкупуваните излязли от употреба автомобили, метала или продажбата на резервни части и други отпадъци?
Най-ценното в този сложен и многофазов процес е очистването на околната среда и опазването й от вредните компоненти, които се съдържат в ИУМПС. Най-важното е да не допуснем тези компоненти да попаднат директно в околната среда, което означава контролирано, в съответствие със законодателството и поетите от нас ангажименти, да ги оползотворим. Ние не поддържаме складове за части втора употреба и не печелим от това.
- Според Антон Петров, директор на Стомана Индъстри, цената на скрапа е паднала по-слабо от цената на крайните стоманени изделия и скрапа в България временно станал по-скъп от вносния, какво задържа цените на скрапа у нас?
Цените на скрапа в България са пазарни. България има отворена икономика и влиянието на външните пазари у нас е чувствително. Особено като имате предвид, че с Турция ни дели една граница, а тя е потребител на огромни количество скрап годишно, защото имат над 18 млн.т инсталирани мощности за добив на стомана от скрап. Разбира се, пазарът на скрап в България има своите особености и най-важната от тях е, че Стомана Индъстри АД е маркет мейкър на този пазар.
- За 2007 г. има застой на продажбите ви спрямо 2006 г. на какво се дължи това, на по-ниски цени на отпадъците, на по малки обеми на отпадъците или на засилена конкуренция в сектора?
Конкуренцията в сектора е много голяма, което се отразява на всички играчи. От една страна, този фактор не позволява някой да монополизира пазара, а от друга – стимулира участниците да прилагат все повече и по-нови инструменти за да останат на този пазар, в това число инвестиции в нови техника и технологии. Това отклонение, което се забелязва през 2007 г., се дължи преди всичко на преструктурирането, което предприехме през 2006 г, а именно – превръщането на Макметал Холдинг АД в рециклираща компания.
- В какви направления ще насочите инвестициите си през 2009 г. и следващите години?
Както вече казах, имаме разписана мащабна инвестиционна програма за следващите пет години и най-общо тя е ориентирана към внедряване на техника и технологии за рециклиране и оползотворяване на отпадъци от ИУМПС, ИУЕЕО, пластмаси, гуми и пр.
Свързани компании: