Йозеф Варади е главен изпълнителен директор на създадената преди пет години унгарска нискотарифа авиокомпания Wizz Air. Превозвачът лети от и до България от 2005 г. и към момента вече има девет дестинации от София, една целогодишна и няколко сезонни от Бургас, като лети и до Варна, включително и по вътрешната линия София-Варна.
- Отрази ли се кризата на трафика на Wizz Air и конкретно на дестинациите от и до България?
Никой не е имунизиран срещу финансовата криза или рецесията. Също и Wizz Air, в това обаче има и добро, и лошо. Доброто е, че ние определено виждаме отлив от традиционните превозвачи към авиокомпании като нашата, защото хората стават все по-чувствителни към цените.
Разбира се, ние чувстваме общото намалено търсене и се нагаждаме към тези промени. Например нямаме увеличени честоти по някои основни отсечки през тази година, но от друга страна увеличихме честотите Бургас-Лондон и въведохме Варна-Лондон.
- С колко самолета разполага компанията и какъв е пазарният й дял у нас?
Като компания ние сега имаме 23 самолета Ербъс А320, 10 бази и 18 милиона пътници, превозени през последните пет години. Ние не само сме най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, но сме пазарен лидер във всички страни, където оперираме. В България пазарният ни дял е 55,5%.
Wizz Air влезе на българския пазар през 2005, година и половина преди влизането на страната в Европейския съюз. Базата в София беше създадена през март 2006, само шест месеца след първия български полет. През последните три години и половина, през които оперираме от България, сме превозили над 900 хил. пътници. В момента оперираме с два чисто нови Ербъс А320 от нашата база в София.
- Към коя дестинация има най-голям интерес от българските клиенти?
Изпълняваме полети, които се търсят и постигаме 85% средно запълване, така че е трудно да се каже кои са най-популярни. Очевидно летните полети до Бургас са най-пълни, но и полетите да Италия и Испания, както и Лондон
са много популярни.
- Как ще се движат цените на билетите за въздушни пътнически превози тази и следващата година - можете ли да дадете прогноза като цяло за сектора в световен мащаб, очаквате ли повишение или понижение?
Трудно е да се предскаже, особено на ниво сектор. Що се отнася до Wizz Air, мога само да ви кажа, че нашите ниски разходи ни дават възможност да предлагаме ниски тарифи постоянно и да генерираме ново търсене. Това е
особено важно на пазарите в Централна и Източна Европа, където достъпното летене е относително ново и хората имат по-ниски свободни средства, които да харчат за пътуване, а финансовата криза прави хората дори повече ценово чувствителни.
Хората в България желаят същото като навсякъде другаде: да пътуват сигурно в комфортен нов самолет и да плащат малко. Това е, което предлагаме ние, съчетавайки нашите наистина ниски цени с чудесно отношение към клиента на борда на нашите чисто нови самолети Airbus A320.
- Силна ли е конкуренцията на българския авиопазар? Има ли място за още играчи?
Най-големият ни конкурент тук е easyJet, като те обаче са само с четири отсечки спрямо нашите 13. MyAir се изтегли от пазара, а SkyEurope е с една останала отсечка. Така че бих могъл да кажа, че нашият бизнес модел е доказан: нсикотарифният превозвач винаги печели пазар и побеждава другите, когато се стигне до пряка конкуренция и ниските тарифи генерират ново пазарно търсене, специално, както споменах, в ценово чувствително обкръжение. Очакваме да запазим силно пазарно присъствие и през следващата година.
- А виждате ли възможности за промяна и развитие на бизнес модела на нискотарифните авиокомпании в бъдеще? В каква насока?
Ще се повторя: Най-важното нещо, което трябва да се знае, е, че за да си в състояние да предлагаш постоянно ниски цени, трябва да имаш наистина ниски разходи. Wizz Air е истинска нискотарифна авиокомпания, която никога не забравя бизнес целите си, както и кои са ключовите поддържащи стълбове на нашия бизнес модел. Те всички допринасят да поддържаме толкова ниски разходи и обратно възможността да предлагаме ниски цени. Ключовите фактори за успеха са само чисто нови самолети Ербъс А320, оборудвани със 180 места (най-новата технология, ефективен разход на гориво, изискват по-евтина поддръжка), опериране от второстепенни летища (по-ефективна оперативност, по-ниски пътнически такси), строго управление на разходите, висока ефективност на служителите (високо съотношение пътници/служители) и добре обучен опитен екип от служители (местни членове на екипажа от оперативната страна), които са страстно отдадени на нашия бизнес. Всички това заедно прави Wizz Air една от водещите компании в сектора.
- Какви допълнителни услуги биха могли да се предлагат на клиентите?
Ние постоянно добавяме нови услуги към пътуването. Ще обявим веднага щом имаме някакви новини.