IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Цв. Лъжански: През 2009 г. ще се съсредоточим върху румънския пазар

Големите играчи ще увеличават бизнеса си, вярват в Девин

15:47 | 31.10.08 г.
Цветан Лъжански. Снимка: Личен архив
Цветан Лъжански. Снимка: Личен архив

Цветан Лъжански е главен изпълнителен директор на Девин АД от 2004 г., като работи в компанията от 2000 г. От 2003 г. е Член на Борда на директорите на “ЕкоПак” – компания с идеална цел, за оползотворяване на отпадъци от опаковки. Той е завършил международни финанси в Hogeschool van Utrecht, Холандия. Магистър е по бизнес администрация в Софийски университет „Св. Климент Охридски” и INSEAD - Франция.

- Г-н Лъжански, притеснява ли Ви силният спад на акциите на Девин АД? Планирате ли мерки като обратно изкупуване или други подобни?

Разбира се, в никакъв случай не е приятно да виждаш как цената на акциите ти спада. Тук обаче по-скоро влияе пазарът и ние можем да направим много малко неща, за да въздействаме.

Що се отнася до обратното изкупуване, ако имаме такива намерения, ние ще ги обявим публично, както се изисква от Закона. В момента рамката за обратно изкупуване на акции в България е изключително тромава и това може би влияе на компаниите при обсъждане на темата за обратно изкупуване

- Има ли увеличение на износа на компанията, какъв е делът му вече?

Нашият износ на този етап е свързан с Румъния, където се развиваме добре. Разбира се, както на всеки нов пазар, на клиентите ще им е необходимо време да се запознаят с нашите продукти. Имаме много амбициозни планове и реално очакваме, че по-сериозно ще работим на този пазар през следващата 2009 г. За момента в различните месеци делът на пазара в Румъния се движи от 3 до 5% от нашия общ процент продажби. Вярваме, че в следващите три години ще достигнем много по-висок процент. На този етап сме листвали продуктите си във всички основни вериги бензиностанции, както и в основните супермаркети в северната ни съседка. Имаме създаден и офис, който също работи добре.

- Планирате ли друг износ освен в Румъния?

Не, за тази година ще се фокусираме изцяло върху Румъния, тъй като това е един много голям пазар където е необходим фокус. Възприемаме румънския пазар като територия, където Девин АД трябва да има осезаемо присъствие в рамките на следващите години. Затова се стремим да развием марката „Девин”, а не просто да изнасяме определено количество продукция.

- На база извадка сред 20-те най-ликвидни индустриални компании Девин има един от най-големите дялове на задължения към финансови институции, това позволява ли ви да направите експанзията, която желаете?

Девин АД има добър баланс. Освен това работим по най-различни стратегии, които да ни позволят да направим експанзията.

- Водата е нецикличен сектор, в този смисъл очаквате ли евентуално забавяне на развитието на България и региона да удари по ръстовете ви?

Една криза от мащаба на настоящата най-вероятно ще се отрази на всички отрасли. Ние сме предпазливи на тема инвестиции за следващата година и доста сериозно преценяваме ситуацията, за да видим къде кризата ще се отрази най-много. Това, че Девин АД има изключително много нови проекти, като разширяване на портфолиото и увеличаване на присъствието на марката и компанията в околните пазари, ни предпазва в голяма степен от влиянието на кризата върху ръстовете ни. Тоест, ако понесем загуби, свързани с традиционните ни продукти, очакваме, че успехът на новите ще компенсира това. Напълно възможно е да се окаже, че в такава криза големите играчи увеличават бизнеса си.

- Какви са прогнозите Ви за тази и следващата година за продажбите, печалбата и паричния поток?

Бих се въздържал от конкретни прогнози. При всички случаи обаче те са оптимистични, въпреки кризата. Вярвам в нашия бизнес модел и съм убеден, че ще продължим да се развиваме с добри темпове.

- Какъв дял в продажбите достигат новите продукти, които рекламирате (овкусените води)?

На базата на резултатите от първия месец, може да се твърди, че продажбите на Девин Фреш са по-високи отколкото очаквахме. Разбира се, един нов продукт може да се оцени в рамките на няколко месеца, тъй като през първия месец пазарът се зарежда. Въпреки това вече виждаме много позитивна нагласа към него. Това не ни учудва, тъй като овкусените води са изключително добър продукт от пазарна гледна точка – те са една отлична алтернатива на газираните безалкохолни продукти. Девин Фреш е с изцяло натурални съставки – без оцветители и с натурална изворна вода. Затова аз бих се учудил, ако хората не го пият.

- Как мислите да комуникирате, че това е един добър продукт, на колко планирате да възлезе рекламния бюджет за налагането му в следващите години, по години или като дял от рекламните ви бюджети?

Ние планираме доста сериозно да инвестираме в Девин Фреш – налагането, позиционирането на пазара, реклама. За нас той е основен продукт, а не страничен и нишов. Девин Фреш е ново поколение напитка за българския пазар, която позволява на потребителите на безалкохолни напитки да се издигнат на едно по-високо ниво. Неслучайно, световните лидери в производството на безалкохолни напитки също влагат огромни бюджети в подобен тип продукти. Те вече са осъзнали, че бъдещето на напитките е свързано с овкусените води и инвестират изключително много в тях. Ние също знаем, че това е бъдещето на този пазар и ще работим активно по налагането на Девин Фреш в България.

Свързани компании:

Девин АД Отписано от публичност(6D3)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:41 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още