IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Д. Соколова: Потенциалът ни е в културния туризъм и балнеологията

Въпреки ръста на туристопотока заетостта на легловата база остава без голяма промяна заради увеличения хотелски капацитет, казва председателят на БАТА

09:57 | 08.10.07 г.
Автор - снимка
Създател
Донка Соколова. Снимка: Личен архив
Донка Соколова. Снимка: Личен архив
Донка Соколова е председател на Българска асоциацията туристическите агенции (БАТА) вече три мандата, т.е. 12 години. Висшето й образование включва специалностите Немска филология и Туризъм. Целият й трудов стаж е свързан с туризма, започвайки от най-ниското ниво. Преди 1990 г. е била представител в България на най-големия тогава австрийски туроператор, работила е и в „Балкантурист“. След 1990 г. се занимава с частен бизнес и сега притежава две туроператорски фирми. С нея разговаряме за гледната точка на туристическите агенции относно развитието на туризма в България.

-Г-жа Соколова, какви са данните за току-що приключилия летен туристически сезон, що се отнася за приходи и брой туристи?

Излязоха някои предварителни данни за летния туристически сезон, но те са само приблизителни. Все пак безспорно е, че ще имаме ръст на приходите от няколко процента, ще има и малък ръст на туристопотока. Що се отнася до заетостта на легловата база в хотелите, тя е приблизително същата като миналата година или с малък ръст, тъй като се построиха или довършиха за година много нови хотели, т.е. увеличи се капацитетът.

- Какво ще кажете за развитието на туристическите пазари, кои са най-многобройните чуждестранни туристи у нас през изминалия сеозн?

Що се отнася до туристическите пазари, има известно преразпределение. Например ръстът на руските туристи е малък, но ние отдаваме това главно на затрудненията при издаването на визи, за което браншът алармира в началото на сезона, и продължаваме да работим по въпроса, а наскоро поискахме среща с представители на Министерството на външните работи. А иначе бележат ръст английските и скандинавските туристи. Румънците също предпочитат нашето Черноморие, което е комплимент за страната ни.

- Обаче пък не малко българи изкарват лятната си отпуска в Турция, защото е по-евтино...

Наистина, предлагат се и туристически продукт на по-ниски цени, тъй като конкуренцията е изключително голяма в нашия регион. Някои наши туристи, като казвате, изкарват отпуската си в Турция, тъй като им излиза по-евтино. Всъщност през последните няколко години в Турция има спад на чуждестранните туристи като цяло, с изключение може би на българските, защото сме близо. Там има много добри луксозни 5-звездни хотели, но не мога да не отбележа, че нивото на масовия туристически продукт в Турция се понижи. Много 3-звездни хотели в съседката ни не са ремонтирани и поддържани, а и обслужването им не е достатъчно качествено.

- А туристическите агенции имат ли предпочитания например към по-платежоспособни туристи или към определени пазари?

Ние вече от няколко години се стремим да привлечем в България и по-платежоспособни туристи. Освен традиционните туристически услуги, на тях би могло да им бъде предложен и културен и екотуризъм. Но за туристическите агенции като цяло няма маловажни туристи и пазари.

- Къде, според Вас, е най-големият потенциал за развитие на българския туризъм?

Като най-голям неизползван потенциал, в близко бъдеще виждам развитието на туризма, свързан с минералните води, т.е. балнеологията и спа-туризма. Бих казала, че все още не е „разцъфнала” в пълния си блясък тази част на българския туристически продукт. Ако мога, бих призовала инвеститорите да влагат средства не само в строителството на хотели на морето. Имаме над 500 минерални извора, и то слаби минерализирани (което позволява широк спектър на приложение на водата), с впечатляващия дебит от общо 17 хил. л в сек.

Културният ни туризъм също има огромен потенциал. Ще припомня, че имаме над 40 хил. паметника на културата. В тази връзка смятам, че би трябвало да се лобира за приемане на закон, позволяващ даването на концесия на паметниците на културата.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още