В края на май Балтимор ООД-София и Виола ООД-Шумен придобиха съответно 48,37% и 25% от капитала на „Лавена“ АД-Шумен, след което новите акционери избраха нов състав на Съвета на директорите на дружеството. За това какви са перспективите пред компанията и сектора, в който функционира, разговаряме с председателят на Съвета на директорите на Лавена Константин Шаламанов.
- Има ли „Лавена”АД потенциал да разшири износа на своята продукция в рамките на ЕС за всяко от трите направления – козметични средства, лекарствени препарати и натурално-ароматични продукти?
Етеричните масла, произвеждани от „Лавена”, са предназначени в основната си част за износ. Имаме контакти и водим преговори за доставка както с клиенти от ЕС (Франция, Великобритания), така и с клиенти извън ЕС (САЩ, Австралия, Хонконг). Като цяло имаме неудовлетворено търсене, следователно потенциалът за развитие на износа е изцяло функция на потенциала за обезпечаване на повече суровина (земи, насаждения, техника). Разгръщането на този потенциал е възможно след приемане на оптимална инвестиционна програма.
Що се отнася до козметичните средства, до момента износ не е осъществен. Считаме, че имаме голям неизползван потенциал за развитие на българския пазар. Надяваме се още през 2007 г. да започнем износ за руския пазар.
- В Регистрационния документ от 2006 г. е записано, че през 2007 г. „Лавена” няма да произвежда лекарства. Защо?
Привеждането на производствените мощности и условията на производство към действащите в момента стандарти за фармацевтично производство GMP е доста капиталоемко и не би могла да бъде рентабилна подобна инвестиция със съществуващото продуктово портфолио. Темата е открита, но трябва да се започне с продукта.
- Използвате ли в пълна степен производствения капацитет?
Считаме, че бихме могли да увеличим от 3 до 4 пъти производството, без да е необходимо допълнително оборудване. Тоест увеличение на реализацията 3-4 пъти би провокирало спешното изпълнение на инвестиционна програма за разширяване на капацитета.
- Чрез дистрибутори ли пласирате продукцията си или директно до крайните клиенти?
Работим с дистрибутори, тъй като продукцията ни е разнородна като потребителска насоченост. Детската серия продукти “Бочко” и серията лосиони на спиртна основа би могла да се продава и в аптеки и в други магазини, а професионалната серия масла и кремове за масаж са предназначени за СПА салони и масажни кабинети. Продуктите “Къдрин” и “Пенфикс” са предназначени за фризьорски салони, а фиалките с етерични масла могат да се продават и в сувенирни магазини. Готови сме да експериментираме с всякакви маркетингови техники, водещи до по-дълбокото навлизане на продукцията ни пазара, тъй като изследванията ни показват, че има голям неизползван потенциал.
- През финансовата 2006 г. Лавена отчете спад в продажбите от близо 21% до 1,8 млн. лв. На какво се дължи това?
Основен фактор е, разбира се, спирането на производството на лекарствени форми. Това производство даваше съществена част от оборота и печалбата. Но ние считаме, че разгръщането на потенциала на останалите производства, а така също евентуалното създаване на нови производства биха компенсирали многократно отсъствието на лекарства от портфолиото ни.
- Кои са конкурентните предимства на „Лавена”?
„Лавена” АД е предприятие създадено през 1962 г. Към днешен ден предприятието разполага с: собствени насаждени на етерично маслени култури; опитно поле за разсад и внедряване на нови сортове; химическа и микробиална лаборатория, сертифицирани по ISO от Lloyds Register UK, окомплектовани не само с необходимото лабораторно оборудване, но и управлявани от специалисти с дълъг стаж и опит; база за внедряване и развитие с отлично подготвени специалисти; опитни технолози в производството; амбициозен мениджърски екип.
Системата на контрол на качеството на козметичната продукция е на нивото на фармацевтичните заводи, а съдържанието е от природата – използваме и собствените си суровини от собствените си насаждения.
- Кой елемент от разходите тежи най-много на печалбата? Високи ли са фиксираните разходи? Какви мерки се правят за намаляване на съвкупните разходи?
При сравнително слабата натовареност на производството в момента са тежки всички разходи. Въпреки това насочваме усилията си главно към увеличаване на приходите, а не към намаляване на разходите. Никой не е забогатял от икономии на разходи, а от увеличение на приходите.
- Планирате ли съществени инвестиции през следващите години, в какви направления и в какъв размер?
Задача номер едно за нас е разгръщане на съществуващия потенциал на предприятието. Ще бъдат направени всички необходими инвестиции, необходими за решаването на тази задача. Размерът на инвестициите няма значение. „Лавена” е публична компания и има голям инструментариум, който би могла да ползува – външно кредитиране – банков и/или облигационен заем, увеличаване на собствения капитал и др. Разбира се, решение ще бъде взето след внимателно приоритиране на необходимите конкретни инвестиции, водещи до подобряване на резултатите на предприятието.
- Разработвате ли нови продукти?
Да. Но в силно конкурентен бранш като козметичния, не бих искал да се впускам в детайли.
- Какво е бъдещето на сектора? Ще се подобри ли рентабилността на Лавена?
По отношение на сектора за производство на етерични масла, считаме, че има бъдеще, защото още не са възстановени позициите на България като износител отпреди 1989 г. Смятаме, че в световен мащаб ще продължава развитието на интереса към СПА процедури, аромотерапия, здравословен начин на живот, продукти на билкова и натурална основа, а „Лавена” разполага със суровината. По отношение на подобряване на рентабилността, това може да бъде вследствие на активен маркетинг, правилно позициониране на продуктовото портфолио пред професионални дистрибутори и информирани потребители.
- Нарастването на относителния дял на запасите в общите активи до 13% към полугодието на 2007 г. спрямо 9% година по-рано как да се тълкува – като политика към поддържане на по-големи запаси или към загуба на пазари и оттам повече „застояли“ материали и продукция?
Тази година във връзка със сушата през месец май и с непосилните жеги през юни събирането на реколтата от лавандуловите насаждения започна по-рано от миналата година.
- Каква печалба и продажби прогнозирате за 2007 г.?
Особеност на производството и търговията с етеричните масла, е че се добиват за сравнително кратък период от време, но за продажбата им се избира подходящ момент, тъй като цените са в динамика в зависимост от търсене и предлагане и понякога има смисъл да се задържи стоката до следващата реколта. Това означава, че не бихме могли да прогнозираме каква част от суровината ще решим да продадем през настоящата година, тъй като нямаме за цел подобрим отчета на всяка цена, а предпочитаме да търсим максимална рентабилност на продажбите.
По отношение на печалбата, ще се радваме, ако успеем да стопим загубата, натрупана през първото полугодие.
Свързани компании:
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.