IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

К. Бошов: 43% от печалбата на Евроинс е от инвестиции на борсата

Около 7-8% от общите премийни приходи на компанията се формират с подкрепата на различни дъщерни компании на Еврохолд България

10:30 | 07.09.07 г.
Кирил Бошов. Снимка: личен архив
Кирил Бошов. Снимка: личен архив

С Кирил Бошов, главен изпълнителен директор на ЗД Евроинс АД и председател на Управителния съвет на Еврохолд България, разговаряхме за последните финансови резултати на компанията и застрахователния сектор у нас.

Каква част от печалбата за първото шестмесечие на 2006 г. (в размер на 2,31 млн. лв.) се дължи на борсови печалби от инвестиране на техническите резерви на Евроинс?

Съгласно приложенията към отчета за първото шестмесечие на 2007 г. нетните приходи от инвестиции на техническите резерви в ценни книжа, търгуеми на БФБ възлизат на 1 млн.лв.

Евроинс е една от компаниите, които завземат пазарен дял през първото шестмесечие на 2007 г., за сметка на гигантите ДЗИ (KBC), Алианц, Дженерали и Булстрад (Винер Щетише), с какво си обяснявате успеха си? Очаквате ли мултинационалните компании да се раздвижат, или инициативата ще остане у гъвкавите български компании?

Успешното присъствие на даден национален застрахователен пазар изисква познаването на неговите специфични особености, както и гъвкава политика, насочена към максимално задоволяване на нуждите на застрахованите лица.

Навлизайки на българския застрахователен пазар, чуждите застрахователи се озовават в условията на един незрял пазар, в каквито те са били преди 30 и повече години. В същото време налагат съвременни принципи и методи на работа, които са характерни за западноевропейските държави и това от своя страна води до несъответствия между това, което те са готови да предложат и това, което се търси на пазара.

Г-н Бошов каза, че таргетът за годината е Евроинс да има премиен приход от 5 млн. лв. от продажба на Гражданска отговорност извън България. Има ли вече продажби на тази застраховка и ако да на каква стойност? Повишен ли е или понижен таргета за тази година?

Към момента дружеството има контакти, с които е достигнат етап на подписване на споразумение за застрахователно посредничество, но все още няма започната дейност по активна продажба на полици поради спецификата на летните месеци, когато държавните институциите са в годишен отпуск. Все още очакваме окончателна регистрация от съответните надзорни лица.

Що се отнася до целта от 5 милиона лева, трябва да се отбележи, че тя беше поставена по-скоро като отправна точка, а не като цел, която да трябва да се постигне на всяка цена. Още при обявяването на плановете на Евроинс за излизане в Европа беше ясно заявено, че дружеството ще следва политика на дисциплинирано разрастване на дейността, което означава, че целта ни в никакъв случай няма да е постигането на обем, а ще се фокусиране върху качеството на услугите и обслужването на клиентите ни. На настоящия етап сумата от 5 млн. лева е постижима.

В някои страни от Централна Европа премийният приход от животозастраховането се изравнява с общото застраховане, докато в България общото води 5-кратно, а в Западна Европа животозастраховането води значително. Оценявате ли като геополитически минус за Евроинс липсата на животозастрахователно дружество?

Това е световната тенденция в застраховането – приходите по застраховки „Живот” надминават тези по общо застраховане за развитите държави. Смятам, че много скоро ще бъде наблюдавана и в България, защото тя е естествен резултат от нарастването на жизнения стандарт на населението и неговата застрахователна култура.

В същото време сходствата на общото и животозастраховането са много по-малко от различията между тях. В този смисъл евентуалното навлизане на Еврохолд на пазара на животозастраховането в никакъв случай не трябва да се разглежда като допълнение към дейността на Евроинс, а по-скоро като нова насока на развитие на целия холдинг.

Колко процента от бизнеса на Евроинс е свързан с дружества на Еврохолд?

Приблизително 15-20% от приходите по каско застраховките или около 7-8% от общите премийни приходи на компанията се формират с подкрепата на различни дъщерни компании на Еврохолд. Това са предимно автомобилните дистрибутори и лизинговата компания. В случая генерираният бизнес е косвено свързан с Еврохолд, тъй като клиенти на Евроинс са крайните купувачи на автомобилите, а не автодилърите или лизинговата компания.

Какви очаквате да са цените на Гражданска отговорност на автомобилистите в началото на януари за клас до 1800 куб. см?

Предвид конкурентната обстановка на застрахователния пазар в България и след придобиванията на два от пазарните лидери, станали факт през годината, е трудно да се направи точна прогноза. Все пак, анализирайки растящите претенции по застраховката и все по-често пътуващите зад граница български граждани, очакваме през 2008 г. цената на застраховката да отбележи ръст в рамките до 10-15% от сегашните нива.

Вие първи премахнахте отстъпката за водачи, които декларират, че ще управляват автомобила си само в България, след като от 1 август отпадна граничният контрол, явно не се притеснявате да диктувате тенденциите на пазара, след като и през 2006 г. първи вдигнахте цените на гражданската отговорност. Доколко пазарът на гражданска отговорност според вас е силно еластичен към цената или по-важни са дистрибуцията, рекламата и защо не се притеснявате да сте сред първите и т.н.?

Гражданската отговорност е застраховка, при която рискът е от много висок мащаб, така че въпросът за това дали да се направят промени не опира до смелост или притеснение, а до това доколко адекватна реакция се изисква на постоянно изменящите се обстоятелства по застраховката. Евроинс не е повишавало цената на Гражданска отговорност, считано от 1 август, а спря да предоставя на застрахованите определената отстъпка за случаите, в които те декларираха, че няма да пътуват в чужбина. Това бе наложено от отпадането на обективната възможност за контрол.

Предвид динамичния характер на застрахователния пазар като цяло върху него влияят все повече и различни фактори. Що се отнася до дистрибуцията, в България тази застраховка все още масово се сключва от агенти, тоест важен е личният контакт. От друга страна, влиянието на цената намалява с всяка следваща година, което е свързвано с привикването на хората към застраховката и осъзнаването на нейната необходимост.

Сключихте ли договори с европейски застрахователни брокери за продажба на вашите застраховки Гражданска отговорност в Европа?

Както споменах и по-горе, летните месеци ни принудиха да замразим контактите си поради излизането в годишен отпуск на голяма част от институциите, но се надяваме до края на месеца да имаме сключени първите договори в Европа.

Свързани компании:

Еврохолд България АД(EUBG)

ЗД Евроинс АД(5IC)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:17 | 31.08.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още