IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

А. Шарков: България ще бъде "пионер" в телефонните разплащания

Очаква се плащанията през мобилен телефон да станат възможни през следващата година

10:34 | 26.06.07 г.
Автор - снимка
Създател
Атанас Шарков. Снимка: Личен архив
Атанас Шарков. Снимка: Личен архив
Миналата седмица БНБ издаде лиценз на СЕП България АД, дружество, чийто мажоритарен собственик е Адванс екуити холдинг, за извършване на дейност на територията на България като системен оператор на платежна система. Системата ще работи с електронен платежен инструмент “мобилно разплащане”. За да разберем повече за плановете на компанията и за възможностите, които новата услуга ще предлага, разговаряме с Атанас Шарков, главен оперативен директор на СЕП България.

Шарков отговаря за развитието на отворена платформа за мобилни разплащания, успешно пускане на пазара на серия от продукти и за развитието на оперативна дейност на компанията. Негова е и първоначалната идея за създаване на СЕП България в началото на 2003 г. Преди това е работил в Орбител АД. Опитът му се основава и на друго начинание в сектора – основаването през 1998 г. на телекомуникационния оператор Некском България АД. През 2002 г. компанията извършва успешна продажба на своя бизнес за 12 млн. долара на публична американска технологична компания.

Докато работи в Некском, Шарков развива два други проекта в областта на информационните и комуникационни технологии, известни на пазара с марките Hermesphone и Eyebill. Hermesphone представлява телекомуникационен портал, предоставящ телекомуникационни услуги през интернет на етнически групи от Източна Европа, намиращи се в САЩ, Канада и Великобритания, а Eyebill е компания, развиваща високотехнологична билинг платформа за телеком оператори с успешно пазарно присъствие като независим доставчик.

- Какво ще се промени на българския пазар след въвеждането на услугата „мобилно разплащане“?

Съгласието на БНБ за издаването на лиценз на СЕП България има две основни посоки. На първо място, БНБ лицензира нова официална платежна система с възможност за извършване на междубанкови плащания. Участието ни на пазара ще позволи сваляне на разходите и съответно по-ниски такси.

Втората важна стъпка, която БНБ предприема, е конституирането на нов платежен инструмент, който по българското законодателство се превръща в официално платежно средство. Това ще се случи след окончателното приключване на лицензионната процедура, която протича в два етапа – изграждане на системата и необходимата инфраструктура и пускането и в действие след провеждане на оперативни тестове.

- Ще се конкурират ли вашите продукти с тези на другите два оператора - Банксервиз и БОРИКА?

Основната разлика между нашия продукт и останалите платежни инструменти на пазара е фактът, че стъпваме на широкото разпространение на мобилните телефони в страната. В същото време ние сме отворен проект и ще ползваме вече изградените структури на мобилните оператори и банките, като същевременно ще предложим високо ниво на сигурност.

Разбира се, това ще ни позволи да предложим по-добри цени, но не бих казал, че основната ни цел е конкуренция с останалите платежни оператори. Просто ние предлагаме съвсем нов продукт.

Операциите, които клиентите ще могат да извършват през мобилните си телефони ще се оторизират и извършват в реално време. Това е новост за България, тъй като при Борика например оторизирането също е в реално време, но връзката с банковия сървър се извършва два пъти дневно.

- Какви видове плащания ще могат да се извършват през СЕП България, има ли някакви лимити?

Основно сме насочени към т. нар. retail плащания, или плащания „на дребно“. Това са суми до 10 хил. лв., като това е и своеобразният лимит, който ще наложим. В бъдеще той може леко да бъде повишен. Не планираме извършването на транзакции за милиони левове.

Всяко разплащане ще се потвърждава лично от клиента чрез ПИН код. Ще се блокира един сектор от клиентската SIM-карта, в който ще се съхраняват данните за неговите банкови сметки. Ние няма да знаем с колко пари разполагат нашите клиенти, като този сектор от картата ще бъде недостъпен и за самите мобилни оператори. В бъдеще вероятно ще стане възможно оторизацията да се извършва и чрез биометрични данни. По света вече се предлагат телефони, които предлагат такива възможности.

Също така смятаме да предложим т. нар. „виртуално портмоне“ с възможност за онлайн плащане през защитен сървър. То ще представлява допълнителен безконтактен чип, като сред възможностите му ще бъде извършването на плащания на терминал в някои от големите магазини. Предимството е, че този чип няма да съдържа всички средства на клиента, а само част от тях. Така при евентуална загуба щетите няма да са големи.

Същевременно, ако загубите телефона си, сметките ви няма да могат да се ползват без ПИН-кода. Също така можете да се обадите на вашия мобилен оператор, който да блокира трафика от вашата карта. Между другото според проучвания на Visa и Matercard, хората много по-бързо забелязват липсата на мобилния си телефон, отколкото на своя портфейл или банкова карта.

- Какво ще плащат евентуалните потребители на услугата?

Трафикът от мобилните телефони на клиентите ще бъде за сметка на СЕП България. Няма да се начисляват допълнителни такси и комисиони, освен нашата. Планираме в случаите, когато плащането е от клиент към търговец, комисиона да плаща само търговецът. Както знаете, при сегашните условия на пазара тя се заплаща и от двете страни. Смятам, че това ще бъде възможно отново поради по-ниските цени, които ще предложим. При плащане „потребител-потребител“ комисиона ще се плаща и от двете страни, но отново по-ниска от банковите такси.

- Колко са инвестициите в проекта и какви са прогнозите ви за финансовите резултати през следващите няколко години?

Имайки предвид, че ние сме все още стартиращ проект, сме заложили оперативна загуба за първите две години. Плановете ни са да излезем на печалба след третата година.

Компанията е с капитал от 5 млн. лв., който е внесен от нашите акционери, но инвестициите, които планираме да направим са между 4 и 5 пъти над тази сума. Евентуално допълнително финансиране ще търсим и чрез структурните фондове, тъй като считаме, че отговаряме на изискванията. В по-дългосрочните ни планове фигурира и евентуално листване на фондовата борса. Отчитаме положителната нагласа на основния ни акционер Адванс Екуити холдинг към капиталовия пазар като цяло.

Инвестициите ни ще бъдат свързани основно с изграждането на необходимата инфраструктура. Тя ще ни позволи минимизиране на разходите в бъдеще и ще ни даде възможност да предложим и други продукти на пазара. Мобилното разплащане е „флагманът“, който ще представим, но имаме планове за различни други услуги. Повечето от тях отново ще са свързани с партньорството ни с банките и мобилните оператори.

Ключов участник и акционер в нашия проект е и Сирма Груп, която е сред водещите софтуерни фирми в банковия сектор, разполагаща с над 250 програмисти.

- Кога очаквате да стартира предлагането на услугите на СЕП България?

Вероятно до края на септември тази година ще приключим с процедурата по лицензирането. До началото на 2008 година планираме вече да сме готови с интеграцията на системата с мрежите на няколко водещи банки, като веднага след това ще стартира и предлагането и на пазара. Разбира се, тези срокове до голяма степен зависят и от нашите партньори.

- В кои европейски страни вече се предлага такава услуга?

В това отношение БНБ направи пионерска стъпка, тъй като подобни проекти са новост за Европа като цяло. В някои страни съществуват подобни услуги, но като затворени проекти само за отделни оператори и банки. Към момента е в разработка и общоевропейска програма за мобилни разплащания.

Като цяло България ще има предимството да е една от първите държави с проект от подобен мащаб. В Западна Европа нещата се случват по-бавно, поради големия размер на инвестициите в банкова инфраструктура.

В световен мащаб сегментът на мобилните разплащания се развива изключително бързо. В Япония от 2004 година има действаща система за такива услуги, в САЩ също има голям напредък. Изненадващо, Африка е един от регионите с най-бързо навлизане на мобилните разплащания, поради липсата на каквато и да било друга инфраструктура преди това.

Смятам, че българските потребители са отворени към новите продукти. По-скоро се притеснявам по отношение на „предлагането“ - дали пазарът е готов да направи тази стъпка и да предложи на своите потребители нови неща. Личното ми мнение е, че търсенето за нови продукти у нас е силно, стига да има кой да предложи качествени услуги.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:31 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още