Холдингът ще инвестира в търговията, туризма и строителните материали, като не изключва навлизане в нови пазарни ниши
Бедо Доганян е завършил Стопанската академия Димитър Ценов в Свищов, специалност Финанси и кредит. От 1992 г. е изпълнителен директор на Петрол АД. От 1998 г. е председател на Надзорния съвет на Петрол фонд, преименуван по-късно на Синергон Холдинг. Повод за интервюто станаха писмата на двама наши читатели с молба за коментари от ръководството на Синергон холдинг около новините за покупката на парцел в столичния кв. Младост, създаване на дъщерно дружество в Китай и др. В интервюто са използвани и въпроси, зададени във форума на Investor.bg.
- Г-н Доганян, как виждате Синергон холдинг след 10 години?
Моята лична амбиция е да увелича активите на Синергон до един милиард евро. Такава цел виждам като много амбициозна, но в същото време и постижима. Ако си позволя шега – и с активната помощ на инфлацията.
В момента активите ни са около 200 млн. евро, от които около 100 млн. лв. в туризма.
Във всеки един момент ние можем да се освободим от даден бизнес и да придобием друг, ние не може да разглеждаме активите на дружеството като статика.
За да разберете логиката на холдинга, утре той може да реши, че има нова ниша в телекомуникациите и да продаде целия туризъм, за да се пренасочи нататък.
- Тоест Синергон холдинг е готов да се променя?
Винаги.
- Защо не създадете ПОД например?
В момента бъркате в здравето ми, защото исках, връщате ме много години назад, когато, улисани в текущите сделки, като че ли не обърнахме много внимание на този процес, иначе много му подхождаше на Синергон холдинг да има пенсионноосигурително дружество.
- От днешна гледна точка, за какво не е изпуснат влакът?
Няма изпуснат влак в икономиката, във всеки един момент може да създадем и пенсионноосигурителен фонд, и здравноосигурителен фонд, и банка да учредим, въпросът е какво става насетне. Няма нужда там, където пазарът вече се е наситил, да ходим да взимаме пазарни дялове. Много по-добре е да влизаме в нови пазарни ниши. Пазарът е много голям, ако погледнем на картата на Европа, вече имаме дружества в Сърбия и Китай.
- Какво се случва в Китай – дейност, персонал, сделки, инвестиции?
Дружеството е с логистични функции, то поддържа контактите и договорите с местните производители, подбира най-качествената и най-евтина стока, с която търгуваме в Топливо, и всеки ден експедира контейнери.
- Какво например купува Топливо от Китай?
Строителни материали, дървени плоскости, водоустойчиви шперплати и др., те са по-евтини и с много добро качество. Цените са по-ниски от тези на европейските производители, дори след транспортните разходи, поради наистина невероятните обеми, които се произвеждат в Китай, това ги прави силноко нкурентоспособни.
- Какъв е личният Ви интерес от развитието на холдинга?
Аз притежавам лично 1,5% от акциите на холдинга.
- Във форума на Investor.bg се интересуват от сделката с парцела в кв. Младост 1 в София?
Цената на тази сделка е около 230-240 евро на кв.м РЗП, докато съседният граничен парцел е бил продаден наскоро при цена 500 евро на кв. м РЗП от италианска фирма. Друг съседен парцел на около 100 м е бил продаден при цена на кв. м 1450-1500 евро, докато тук е 1200 евро. По отношение на оценките едната оценка е от Проспера, има и втора от друг оценител. Синергон Холдинг има нужда от общ офис, включително за дъщерните дружества от София, Елин Пелин, Световрачане и т.н. Решението е да се изнесе административният офис на холдинга от Солунска 2. Всички големи структури не могат да работят в идеалния център. От Управителния съвет е предложено от целия обект с 80 000 кв. м. терени и до 50 000 кв. м. РЗП една трета да се запази за собствени нужди, една трета да се продаде и една трета да се отдаде под наем. С продажбата на 1/3 се възстановяват дадените средства за земя и сгради. Втората една трета отдадена под наем, гарантира холдигът да работи на тази площадка без да плаща експлоатационните разходи, които ще се поемат от наемателите.
- Конкурентни оферти за други парцели имало ли е?
Търсени са парцели в широкия център, но там предлагането е при 2500, 3000 до 12 000 евро на кв. м., като сделката на Тодор Александров стана съвсем наскоро.
- Топливо има огромни приходи, а размерът на печалбата не е голям, има ли възможност печалбата да достигне 5-10% от оборота?
Топливо има три дейности - търговия със строителни материали, търговия с отоплителни материали и търговия с течни горива и газ. Първите две дейности са силно печеливши. За съжаление, маржът на печалбата при търговията с течни горива и газ падна много и е нисък. На практика търговията с течни горива смъква рентабилността на дружеството като цяло.
- Планирате ли продажба на бизнеса с течни горива и природен газ?
Имаме предложения, но засега не обсъждаме такава възможност.
- Има ли потенциал за увеличение на оборота и за увеличение на печалбата на Топливо?
Разбира се, има, ако вземете отчетите от последните 3 години, всяка година Топливо има ръст от порядъка на 20-30% на продажбите и печалбата. От 4 млн. лв. печалба за 2005 г. се повишава на 6-7 млн. лв. за 2006 г.
- Може да се очаква тенденцията да продължи?
Да.
- Може ли да се преструктурират имотите на Топливо АД, за да се използват по-ефективно?
Непрекъснато се прави анализ и преструктурирането е непрекъснат процес в Топливо.
- В каква конкурентна среда работи Топливо, има ли опасност да не успява да увеличава продажбите?
Такава опасност няма, защото знаете, че ръстът на строителството продължава, още инфраструктурата не е подхваната както трябва на тази държава, включително пътищата. Какво не влиза в един път – желязо, боя, цимент, тухли. Не бива да се гледа на пътя само като на асфалт, има и сгради.
- Вие нямате циментов завод.
Но сме дистрибутор на всички циментови заводи.
- Какъв тип са клиентите на Топливо?
Философията на Топливо е да търгува с населението, затова има 200 склада в цялата страна, но с годините Топливо разви и бизнеса с корпоративните клиенти и в момента към 60:40 или 50:50 е съотношението между населението и големите клиенти, като от продажбите към населението се печели повече.
- Какви са конкурентните предимства на Лакпром?
Силно конкурентен пазар, като има и много имитатори на пазара, което пречи, но в крайна сметка Лакпром има твърд пазар. Дружеството е специализирано в индустриалните бои, където са големите количества. Затова делът при малките продажби от например 1 кг боя е по-малък.
- Знае ли се кой купи големия пакет от около 4 млн. права на търга за неизползваните права на Синергон Холдинг?
Закупиха ги големите акционери, като си ги разпределиха помежду си.
- Ще има ли нови увеличения на капитала на Синергон или Топливо?
Аз мисля, че дружествата първо трябва да докажат на инвеститорите, че целесъобразно и добре изразходват техните инвестиции и тогава да се появят отново с нова емисия акции. Не бива да се натрупват едно върху друго нещата, защото става пренасищане. Редно би било Синергон, Топливо и другите дружества да поработят 1-2 години да покажат резултати, да се види за какво са били използвани тези средства.
- Мисли ли се за подобряване на синергията в Синергон Холдинг?
Обмисляме да подсигурим със собствено производство някои от изделията, с които се търгува най-добре в Топливо.
- За кои типове изделия става дума?
Говорим за производство на тухли, керемиди и дървена дограма. Инвестирахме много в предприятието за дървена дограма “Премиер” Плевен, бившото Република Плевен, което наскоро е преоборудвано, преструктурирано и след време, като покажем какво сме направили, инвеститорите ще видят как парите им са се превърнали в нови машини, нови сгради и нови продукти, които впрочем съвсем скоро ще се видят на пазара.
- Кои са двете дружества от структурата на холдинга, които ще станат публични?
Това ще са компании от сектора на туризма, като едното е Новотел Пловдив, а другото още не е решено кое ще е.
- По отношение скоростта на постигане на резултати, вероятно при търговията се печели по-бързо?
В търговията е по-лесно, в индустриалната част на холдинга се изискват повече време и средства, но независимо от това производството е един гръбнак, в който ние няма да спрем да инвестираме, но само в тези производства, които считаме, че са перспективни и имат бъдеще. Други предприятия, където продажбите намаляват и то по причина, че продуктът като продукт излиза от употреба, защото не се търси или е заменен с качествено нов продукт, там безспорно ние ще търсим възможност по най-бързия начин да направим преструктуриране и започване на ново производство или да продаваме, докато все още има начин.
- Къде има такава хипотеза?
Нека отговора на този въпрос дадем след известно време.
- За Новотел Пловдив казахте, че се предвижда излизане на борсата? Какво е бъдещето пред него, ще се инвестира или просто дружеството ще осигурява хубав дивидент?
Има още туристически ниши, в които дружеството не е стъпило. В момента притежава хотелите Новотел Пловдив и морските Гларус, Европа и Искър. Водят се разговори за изкупуването на други хотели.
- Вашите хотели имат ли казина и мислите ли да развивате този бизнес?
Не, в туризма мисля, че не бихме вкарали хазарт поради етични съображения.
- Предвиждате експанзия в туризма, какви незаети ниши виждате?
Колебанията са ни в планинския туризъм, дали е целесъобразно на този етап да се инвестира в планински хотели. Банско, Пампорово, вече и Боровец не е планина, те се урбанизират непрекъснато. Всички общини с лека ръка дават разрешения за строеж и на практика строителството е безконтролно и съвсем скоро там ще се случи това, което към днешна дата виждаме по морето – 1000 непродадени апартамента само в Слънчев бряг.
Сградата на ул. Солунска 2 ще стане хотел, развиващ конферентен и бизнес туризъм.
- Колко струва тази сграда?
Сградата е с РЗП от 3 000 кв. м и с възможност за застрояване до 5 000 кв. м Така цената би достигнала между 7 и 10 млн. евро, защото за по-малко от 2 000 евро на кв. м няма кой да продаде.
- Тухлите, които произвеждате, докъде е рентабилно да се транспортират?
Има два завода за огнеупорни глини, единият - в Елин Пелин и единият - в Русе. Първият вози до Южна България, другият - до Северна. При нормалните тухли има повече производители и транспортните разходи са от значение. Когато наблизо има местен производител, безспорно той е с предимство и местната база на Топливо предлага неговата продукция. Но в България все още няма качествена тухла, затова на пазара има тухли, произведени в Австрия, Сърбия, Гърция, Македония. В този смисъл, когато продуктът го няма, а е търсен, транспортните разходи не са проблем.
- Синергон холдинг има дружества с разнообразна дейност, планирате ли в бъдеще да се съсредоточите върху някой от бизнесите?
Холдингът е от три лъча - търговия, туризъм и индустрия. Разнообразието в дейността беше заложено още при учредяването на холдинга и беше изисквано по Закона за масовата приватизация. Дори беше още по-голямо, но преструктурирахме портфолиото, като намалихме броя на дейностите и същевременно увеличихме процентното участие в капитала на съответните дружества. Ако трябваше преди 10 години да отговоря на въпроса: “Много дейности или една в рамките на един холдинг?”, бих отговорил, че диверсификацията на портфейла означава сигурност. Но днес след натрупания опит отговарям, че успешен е холдинг, който управлява две-три дейности. Холдингът може да притежава десетки дъщерни дружества, но тяхната дейност трябва да бъде свързана или кооперирана с основната. В този смисъл предстои ново преструктуриране на портфолиото на Синергон холдинг с по-силен акцент върху търговията и туризма.
- Кои са най-бързо развиващите се дружества в холдинга?
Топливо е дружеството, което ежегодно увеличава продажбите си и подобрява финансовите си показатели. На следващо място е дружеството, управляващо хотелите, известно в публичното пространство като Новотел Пловдив.
- Вие сте топ мениджър от десетилетия, какво Ви мотивира да продължавате напред?
Аз не мога да определя себе си като топ мениджър. Корпоративното управление е голямо предизвикателство. Постигането на целите доставя голямо удовлетворение. Невъзможността да спреш, необходимостта да поддържаш темпове на положително развитие на сложна структура като Синергон холдинг е увлекателно, дори е тонус на живот.
- Създадохте и два взаимни фонда, доколко са големи амбициите ви в индустрията на взаимните фондове, ще създадете ли и нови дружества?
Засега нямаме големи амбиции в това отношение. Но като институционален инвеститор преценихме, че трябва да имаме “поглед” на този пазар. Рано е още да се говори за сериозни успехи.
- Във вашия хотел Новотел Пловдив, ще се проведе кръгла маса между БФБ и бизнеса от Пловдивски регион на 8 юни, препоръчвате ли на компаниите да излязат на борсата?
Аз лично съм привърженик на публичните компании, които определено имат решаваща роля за една икономика. За предимствата им е писано много, не бих искал да повтарям тези предимства. Но трябва да призная, че политиците предпочитат контактите с непубличните дружества, което за съжаление е част от родната ни действителност. Примерите в това отношение са много.
- От разстояние на времето беше ли възможно Синергон холдинг, създаден като Петрол фонд, с времето да се пребори за мажоритарен пакет в Петрол АД?
Не. А и освен това цената, която трябваше да плати, беше много висока. Нека си припомним цифрите - 52 млн. долара за пакета от 51% от акциите на дружеството и задължение за 60 млн. долара инвестиции, от които 36 млн. долара за срок от 3 години. За 1999 г. това бяха прекалено много пари. Такава крачка би означавала всички дружества в холдинга да работят, за да се инвестира в Петрол, а това нито тогава, нито сега има икономическа логика.
Свързани компании:
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в
Google News Showcase.