В четвъртък репо-пазарът регистрира рекорден ръст от 3 млн. лв. до 21 млн. лв. За перспективите пред този кредитен сегмент разговаряхме с Преслав Китипов и Драгомир Великов от Българска пощенска банка АД.
Преслав Китипов е началник на отдел „Борсови операции”, Управление „Капиталови пазари” в банката, а Драгомир Великов е началник „Инвестиционно банкиране“.
- Репо пазарът вече се сегментира, играчите до момента са обособили два сегмента – първият е с до 80% финансиране и високи лихви, вторият - с до 50% финансиране, ниски лихви и ограничения за емисиите. Към кой сегмент ще се насочите?
П.К.: Двата сегмента бяха обособени от две банки, предлагащи услугата. Наличието на трета финансова институция, стъпваща на пазара, не предполага непременно допълнителна сегментация. Смятам, че интересът към репо-сделките е достатъчно силен и на този етап не предполага необходимост от промяна в наложилите се като бенчмарк условия при договарянето.
Всяка банка, разбира се, има своите специфични условия. Мога да отлича предлаганата от нас услуга с възможността сделката да бъде сключена за период до три месеца при определени условия. Засега стандартният подход, който предлагаме, е срочност 1 месец, лихва на годишна база в процентно измерение 14-15. Допълнителни комисиони по сделката не начисляваме, а акциите, които се приемат като обезпечение, зависят изцяло от показателите за ликвидност, а от това зависи и процента на финансиране спрямо пазарната цена на компанията.
Всяка банка, разбира се, има своите специфични условия. Мога да отлича предлаганата от нас услуга с възможността сделката да бъде сключена за период до три месеца при определени условия. Засега стандартният подход, който предлагаме, е срочност 1 месец, лихва на годишна база в процентно измерение 14-15. Допълнителни комисиони по сделката не начисляваме, а акциите, които се приемат като обезпечение, зависят изцяло от показателите за ликвидност, а от това зависи и процента на финансиране спрямо пазарната цена на компанията.
- Виждате ли потенциален пазар при репо услуга, в която банката да се ангажира с дългосрочно финансиране, дори при финансиране до 20% от стойността на обезпечението, обещание за 10-годишно ролване на репото? Има инвеститори, които търсят дългосрочно финансиране, дори само за да избегнат бумащината.
П.К.: С развитието на пазара, като цяло и главно при подобрение на коефициентите за ликвидност и волатилност на позициите, е възможно частично изменение. Подобен срок обаче към момента ми се струва нереалистичен. Предстоят IPO-тата на ПИБ и КТБ, които вероятно ще увеличат търсенето на репо-финансиране.
- Докъде може да се увеличи този пазар?
П.К.: За времето до приключване на двете IPO-та очаквам агрегираният портфейл да нарасне до 25 млн. лв. Бумът в това отношение очаквам да се случи, когато от услугата започнат да се възползват големи корпоративни и институционални инвеститори.
- Как точно става репо-сделката при вас, нужно ли е да има нотариална заверка, ценните книжа да се прехвърлят в клиентска подсметка при вас и т.н.?
П.К.: Нотариална заверка не е необходима. На този етап прехвърлянето на книжата по наш подрегистър е необходимо условие, като е възможно в бъдеще това изискване да отпадне. Седмица след старта на репо услугата на Пощенска банка, вече са реализирани десетки сделки на стойност близо 1 млн. лв.
- Пощенска банка ще е ко-мениджър по листването на Ломско пиво, означава ли това, че банката вече ще участва в конкурсите като мениджър на емисии?
Д.В.: Пощенска банка и до момента е активен участник на капиталовия пазар като мениджър на емисии. Именно с цел да засилим дейността на банката в тази област създадохме новото подразделение „Инвестиционно банкиране” в средата на 2006 г., чиято основна дейност се извършва в тясно сътрудничество с инвестиционната банка на групата.
Само за няколко месеца дейност през 2006 г. станахме участници като водещи мениджъри, ко-мениджъри и поематели в общо 9 облигационни емисии на местния пазар на обща стойност 78 млн. евро. Тази тенденция се запазва и през първото тримесечие на 2007 г., през което участвахме в три емисии облигации на обща стойност от 13 млн. евро.
Наред с това ние разширяваме вниманието си и към емисите на дялови ценни книжа. Съвместно с други инвестиционни посредници Пощенска банка вече успешно реализира пласирането на новите акции при увеличението на капитала на две дружества със специална инвестиционна цел на обща стойност 10 милиона лева, а няколко нови проекта с активно наше участие предстоят да излязат до края на годината.
Същевременно не е тайна, че клиенти на Пощенска банка и EFG Group са основни участници и най-големи акционери в изминалите по-големи IPO-та: Монбат, Химимпорт, Каолин. Тази активна клиентска маса води до изграждане на синергия и добавяне на стойност както за емитентите, така и за инвеститорите и естествено ни кара да се борим да спечелим тези мандати за акции и облигации на компаниите, в които имаме доверие.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.