IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тодоров АД планира 2,8 млн. лв. приходи и 270 хил. лв. печалба за 2007 г.

Чавдар Ценов, член на Съвета на директорите на Тодоров АД, отговори на 30 въпроса, зададени от участници във форума на Investor.bg

16:51 | 29.03.07 г.
Тодоров АД планира 2,8 млн. лв. приходи и 270 хил. лв. печалба за 2007 г.

Планираните приходи на Тодоров АД за 2007 година възлизат на 2,8 милиона лева, а печалбата - на 270 хил. лева, каза в интервю за Investor.bg Чавдар Ценов, член на Съвета на директорите на Тодоров АД. Прогнозите са на база предвидения ръст на продажбите на вино и стартирането на хотелска и туристическа дейност. Винарна Тодоров ще осъществи листване на БФБ-София в средата на април, като ще бъдат предложени за продажба до 1,1 млн. акции при минимална емисионна цена 1,6 лв. За 2006 година дружеството отчита 2 млн. лв. приходи и 76 хил. лв. нетна печалба.

Чавдар Ценов отговори на 30 въпроса, зададени във
форума на Investor.bg, и на три въпроса от редакцията на Investor.bg.

На въпрос защо от новите акционери се иска с около 50% по-висока цена, при положение че преди по-малко от година нова емисия акции е записана на цена около 1,11 лв., г-н Ценов отговори, че рискът за акционерите при първото увеличение е бил по-голям, поради което са записали акции с по-висок дискаунт. Друга новина от интервюто е, че първият дивидент се планира за 2009 година, като се очаква около 40% от печалбата да бъде разпределена. Целта на Тодоров АД е да привлече възможно най-голям брой акционери, заяви още Ценов.

Ето конкретните отговори на всички зададени въпроси от участнците във форума на Investor.bg:

Потребител mussi:

1. Какво стана стана с "Божоле"-тата, на които г-н Тодоров залагаше големи надежди миналата година и защо не ги виждаме на пазара?

„Todoroff” никога не е залагал на „Божоле”-та. Информацията не е точна. „Todoroff” произвежда всяка година (от 2001 г. досега) млади вина от партидата „Todoroff Boutique”, които традиционно излизат на пазара в края на декември. Тези вина започват да се консумират в годината на производството, но те нямат нищо общо с „Божоле”.

2. Ще има ли избата ресурс да пробие в по-висок ценови клас (над 20 лв.) на българския пазар в конкуренцията на италианските и особено модерните сега австралийски и новозеландски вина, които са в този клас?

Todoroff” има на българския пазар вина в този ценови сегмент, които се продават успешно. Българските вина в този ценови клас определено превъзхождат по качество вносните в същия ценови диапазон. Има засилен интерес към чуждите вина в България, но мисля, че това е по-скоро модна тенденция. В страните, характерни с винопроизводство, се забелязва предпочитание на местните продукти. Вярвам, че България няма да бъде изключение.

Потребител prodigal:

1. Каква ще бъде политиката относно разпределяне на дивиденти (може и в продукция)?

След изпълнението на инвестиционната програма дружеството възнамерява да предложи 40% от реализираната печалба като дивидент. Повече информация има на страница 70 от регистрационния документ.

Потребител paf paf:

1. С какви сортове са засадени новите 700 декара? Конкретно по видове?

Новозасятите площи са с Мерло, Каберне совиньон, Мавруд, Пети вердо, Сира.

2. Относно ограничението за добив на грозде от хектар при поизводството на качествени вина - колко е то за хектар?

Няма прието категорично ограничение. Всеки производител сам определя какъв да бъде добивът от собствените му лозя.

3. За кои страни е предназначен износът в проценти и на какво се дължи намаляването средно с 25% за последните 2 години?

Износът е главно за Дания, САЩ, Холандия, Швейцария, Чехия, Белгия, Германия, Словения, като няма страна с преобладаващо значение. Износът произлиза главно от хора, посетили България, които са били впечатлени от нашите вина, след което са проявили търговски интерес и лично са се свързали с нас и правят поръчки, които не са постоянни. Износът представлява малък процент от общите продажби и ние все още не сме развивали специализирано това направление, но това е включено в нашите планове за развитие.

4. Кога ще започне производството на високоградусни напитки и какви ще бъдат те?

Todoroff” произвежда ракия под марката „Trakya” в сравнително малки обеми.

5. На каква основа е заложено увеличаването на добива от хектар чрез увеличаване броя на лозите, при положение че има ограничение при засаждането им на определено разстояние - както в ред, така и в междуредие?

„Todoroff” не планира увеличение на добив от хектар. Новите лозя имат 400 лози в декар.

6. С какъв инструмент е завършил г-н Тодоров СМУ Бургас?

Флейта

Потребител KIKO:

1. Смятате ли да откривате бутикови магазини като този в София и на други места и успешен опит ли беше откриването на цитирания обект?

За момента нямаме такива планове. Откритите обекти до момента имат положително влияние както откъм продажби, така и откъм рекламен ефект.

2. Как смятате да задържите и увеличите пазарния дял на избата при наличието на може би една от най-силните отраслови конкуренции (например Дамяница)?

Пазарният дял на изба „Todoroff”, като процент от общите продажби на вино в България, е малък, тъй като предлаганите обеми са съобразени със спецификата на избата. „Todoroff” е бутикова изба със специфичен характер на производство. С малко български производители се конкурираме в този сегмент. Инвестиционната ни програма и изграждането на новата търговска структура ще ни даде едно предимство, което предполага увеличаване на пазарния ни дял и подобряване познаваемостта на марката.

3. Кои пазари ще бъдат цел в следващите години?

Главно ще наблегнем на българския пазар. Разбира се, не е на заден план желанието ни за постоянен пробив и на чуждите пазари. Множеството международни награди, които получават нашите вина, определено ни помагат в това направление и градят имиджа ни пред потенциалните чужди клиенти.

4. Имате ли намерение да създадате собствено външнотърговско дружество с цел облекчен износ и пласиране на вината?

Не. Смятаме, че разходите по едно такова дружество не оправдават неговото съществуване.

5. Има ли намерение Тодоров АД при успешно IPO да увеличи размера на свободно търгувания дял акции на БФБ? (това е и въпрос на потребителя съни(тя))

Мажоритарният акционер няма намерение да намалява дела си в компанията.

6. Къде виждате възможни бъдещи препятствия пред компанията и конкретно за целия отрасъл?

Смятам, че пред отрасъла има много добра перспектива, тъй като след около 5 до 10 години България ще бъде новата модерна винена дестинация. Като препятствие може да се отчита зависимостта на отрасъла от климатичното развитие на съответната година.

Потребител TZVETKOV:

1. Този хотел и спа ме притесняват, дали парите ще отидат по предназначение?

Листването на компанията е вторично, съответно реално пари няма да постъпят в дружеството. Освен това инвестиционният проект „Разширение на винарската изба и Спа хотел” е реализиран и може да се посети във всеки един момент.

2. Какво се прави за увеличаване на износа?

Имаме други приоритети към момента и това е развитието ни на българския пазар. Както споменах, планираме в бъдеще да създадем отдел, чиято целенасоченост да бъде именно увеличаване на износа.

Потребител
the mag:

1.
За какво точно ще се използват парите от IPO-то? Увеличаване на мощностите не ми върши работа, искам конкретно?

Както споменах, листването е вторично и средства няма да постъпят в компанията.

Потребител superlud:

1. Какво ще попречи на г-н Тодоров да не намалява печалбата на Тодоров АД посредством неизгодни сделки с останалите си фирми? Прилагам следния пример - Тодоров АД плаща за отглеждане на грозде от ЕТ Тодоров 1,10 лв. за килограм при пазарна цена 1 лев. С две думи кой ще пази акционерите от сключване на сделки от Иван Тодоров със себе си?

Листването ни е доброволно. Целим пълна прозрачност и честност спрямо бъдещите ни акционери. Имиджът на изба „Todoroff” и репутацията на г-н Тодоров са безупречни и определено смятаме да ги запазим такива. Желанието ни е да развиваме компанията, именно поради тази причина решихме да станем публични. Освен това в регистрационния документ е посочено че 100% от лозовите масиви ще се управляват от Тодоров АД чрез Вини арт ООД, която ще бъде собственост на Тодоров АД. Това действие се извършва в момента.

Потребител Nikola:

1. Кога очаквате новозакупените земеделски земи през 2006 да започнат да генерират приходи?

Минимум 3 години са необходими, за да се развият новозасадените лозя и да бъдат годни за производство на вино.

Потребител LUBIMEC 13:

1. Каква е инвестиционната програма - детайли?

Инвестиционната програма е описана в детайли в регистрационния документ на страница 49.

2. Планирани приходи и печалба за 2007 г.?

Планираните приходи за 2007 възлизат на 2,8 милиона лева и печалба от 270 хил. лева Прогнозите са на база предвидения ръст на продажбите на вино и стартирането на хотелска и туристическата дейност.

3. Каква дивидентна политика водите и ще водите?

Към момента няма раздаден дивидент. Плановете са след извършване на инвестиционната програма да предложим за разпределяне като дивидент 40% от печалбата. Разпределение на дивиденти се планира за 2009 г.

Потребител mussi:

1. Какъв е средният добив от декар за 2006 г. от собствените лозя по сортове и планираният за 2007 г.?

Добивът от декар за сортовете мерло и каберне совиньон е средно 500 кг. Не планираме промяна в количеството добив.

2. Какви средства са получени по програма ФАР за 2006 г., какви ще бъдат те за 2007 г. и за какво?

Не сме ползвали до момента средства по програма ФАР.

3. От какъв материал ще бъде изградена подпорната конструкция в новозасадените масиви?

Ще използваме дървена подпорна конструкция.

Потребител Слънчев вятър:

1. От колко години се занимавате с производство на вино в изба Тодоров и изобщо какви традиции имате?

Избата е създадена през 1945 г. През 1947 г. е национализирана и през 1992 г. е възстановена на наследниците на братя Андонови от Пловдив. През 2001 г. г-н Иван Тодоров закупува избата от наследниците на братя Андонови. Виното е хоби на г-н Тодоров. Новата реколта от 2001 г. е първата реколта под марката „Todoroff”. Енолозите на избата са професионални консултанти с над 15 години стаж в областта и преподаватели в Аграрния университет в Пловдив и УХТ Пловдив.


Потребител Moshito:

Първо нека да е ясно, че това не е IPO, а вторично предлагане, при което старите акционери продават на нови, т.е. парите не влизат в компанията, т.е. тя не се нуждае от финансиране, поне не от собствено такова. При това положение имам два въпроса:

1. Защо компанията излиза на борсата - не е ли идеята сегашните акционери да кешират част от бизнеса, защото така или иначе ще продължат да я контролират? Самата цена, която е много висока, не говори за благоразположение към пазара, а по-скоро за опит за продажба на максимално висока цена. Ако искаш някой, за който си напълно непознат, да ти се довери, трябва да му дадеш някакъв отбив от справедливата цена, а не обратното.

Целта на листването на компанията е да добие публичност, да увеличи познаваемостта на марката и нейните продукти и да се възползва в бъдеще от възможностите, които предлага капиталовият пазар за финансиране на плановете й за развитие. Оценката на компанията, направена от лицензирани оценители, показва цена на акция, по-висока от минимално предложената. Справедливата цена ще бъде определена от пазара.

2. При положение, че преди по-малко от година нова емисия акции е записана от акционерите на цена около 1,11 лв. (по памет), на какво основание от новите акционери се иска около 50% по-висока цена? Дали компанията има толкова висок растеж или горното ми предположение за скъпа продажба е вярно?

Акционерите увеличиха капитала с цел да финансират огромните инвестиции, които изба Тодоров бе предприела, а именно - разширението на избата и изграждането на хотел и спа центъра, покупката на земи и засаждането на нови лозя. Сама по себе си инвестицията бе доста рискова, тъй като не бе ясно ще бъде ли построен в срокове хотелът и спа центърът и ще успее ли висококачественият френски посадъчен материал да се превърне в лозя, които са способни да подсигурят нужното качество и количество грозде за производство на висококачествено вино. Нормално е при такъв риск акционерите да увеличат участието си в компанията на по-голям дискаунт от бъдещите акционери, които се включват в момент, в който тези инвестиции са почти приключили и скоро ще почнат да генерират парични потоци.

Потребител Ржевски:

1. Какъв е крайният финансов резултат за 2006 ?

Отчетът би трябвало да е достъпен от страницата на борсата.

Въпроси от Investor.bg:

1. Забелязва ли се увеличение на продажбите вследствие на медийния интерес в последните седмици и месеци?

Определено има увеличение в сравнение със същите месеци на предходната година. Доколко това се дължи на ефекта от предстоящото листване на компанията, трудно бих могъл да преценя. Имаме сформирана нова търговска структура, на която се дължи заслугата за увеличението на продажбите.

2. Колко на брой акционери желае да има Тодоров АД? Доколко ликвидността и активната търговия са цел?

Целта ни е привличане на възможно най-голям брой инвеститори. Нямаме интерес акциите да попаднат в портфейлите на малък брой инвеститори и това да обрече на неуспех желанието ни за висока ликвидност (висока за размера на емисията). В бъдеще каквото зависи от нас ще бъде направено с цел подобряване на ликвидноста на акциите.

3. На колко се оценява рекламният ефект от публичността на дружеството в краткосрочен и в дългосрочен план?

Това ще покажат продажбите към края на годината, но ще е трудно да се измери точно каква част от увеличението се дължи на рекламния ефект, постигнат от публичността на компанията. Но ефектът не бива да бъде оценяван само на база увеличени продажби, а също така и на база затвърждаване на имиджа на марката и подобряване познаваемоста на различните продукти и услуги, които предлагаме.

Свързани компании:

Тодоров АД(TDRF)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:46 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още