„Когато мисля за България, мисля за промяна... за бърза промяна”. Така обобщава мнението си за страната ни изпълнителният директор на производителя на санитарен порцелан Рока Българя АД Карлос Веласкес. Дружеството е дъщерно на испанската компания Рока, която чрез него присъства у нас от 1999 г. Тогава компанията купува швейцарската група за производство на санитарен порцелан Laufen, която е собственик на завод „Фаянс“ в Каспичан.
Веласкес пристига в България през 2005 г., откогато заема длъжността изпълнителен директор, преди това е работил в много други филиали на Рока по света, като според него тук пазарът се развива изключително бързо и „всеки ден се отварят нови врати и нови възможности“ пред компанията.
С него разговаряме за плановете на испанската група да построи втори завод в Каспичан и за визията на Рока за присъствието й в България.
- На какъв етап е изграждането на новия завод на Рока България в Каспичан?
Веласкес пристига в България през 2005 г., откогато заема длъжността изпълнителен директор, преди това е работил в много други филиали на Рока по света, като според него тук пазарът се развива изключително бързо и „всеки ден се отварят нови врати и нови възможности“ пред компанията.
С него разговаряме за плановете на испанската група да построи втори завод в Каспичан и за визията на Рока за присъствието й в България.
- На какъв етап е изграждането на новия завод на Рока България в Каспичан?
Проектът вече е одобрен. В момента се работи по основите на фабриката и се поръчва оборудване.
- Първоначално беше обявено, че в него ще бъдат вложени 30 млн. лв., такава ли ще е крайната инвестиция?
Точната сума, която ще вложим в новата фабрика, ще възлезе на 13,8 млн. евро.
- Къде точно ще се намира заводът? Кога е закупен теренът за него?
Вторият ни завод в Каспичан ще се намира в непосредствена близост до първия. Теренът за него е част от досегашната ни собственост и е закупен още през 1999 г., когато купихме и цялото съществуващо производство на фаянс в града.
- А кога ще бъде готова новата производствена мощност? Какъв ще е капацитетът й?
Засега строителните работи са в начален етап, изграждат се основите, надявам се новият завод да започне производство в средата на 2008 г. В него на година ще се произвеждат общо 1,5 млн. продукта от санитарен порцелан от следните видове: тоалетни, казанчета за тоалетни, мивки, бидета.
- Колко работни места ще бъдат разкрити в завода?
Около 450. В момента за компанията в България работят 360 души.
- В края на 2006 компанията отвори модерна пречиствателна станция в Каспичан. Ще обслужва ли тя и новия завод?
Да, с малка допълнителна инвестиция, с която пречиствателната станция ще се адаптира към новия завод, тя ще обслужва и него. Самата пречиствателна станция е резултат от желанието на всички компании в групата на Рока да предпазват околната среда, като се следват всички изисквания на законодателствата на държавите, в които присъстваме. Целта на този проект в Каспичан е да се подобри екологичният баланс в региона и да се постигне оптимална употреба на водните ресурси за производствените нужди на завода.
Станцията беше изградена от немската компания Biogest, която има 25-годишен опит в проекти като този – за биологично пречистване на отпадъчни води. Новата ни пречиствателна станция заема площ от 120 кв. м спрямо 14 хил. кв. м за старата. Оборудване за водно пречистване, концентрирано на толкова малка площ, беше представено за първи път на световно технологично изложение през 2005 г., а сега то действа и в България.
- Как се разпространяват продуктите на Рока България в страната?
Продаваме единствено на официалните си дистрибутори, а те препродават продукцията ни на крайните клиенти.
- Доволна ли е Рока от присъствието си у нас? Кои са основните предимства на страната ни?
Да, много сме доволни от дейността си тук. Българският пазар се развива, расте, съзрява и бързо следва европейските тенденции. В страната се заражда и нова култура при обзавеждането за баня. Строителният бум ще продължи както в хотелиерския бизнес, така и в жилищния сегмент. България се превръща в много по-важна дестинация от Испания и Франция и е предпочитана от много европейски граждани. Ето защо има капацитет за строителството на още апартаменти и ваканционни имоти за европейците, които желаят да прекарват отпуските си тук.
- Доволна ли е Рока от присъствието си у нас? Кои са основните предимства на страната ни?
Да, много сме доволни от дейността си тук. Българският пазар се развива, расте, съзрява и бързо следва европейските тенденции. В страната се заражда и нова култура при обзавеждането за баня. Строителният бум ще продължи както в хотелиерския бизнес, така и в жилищния сегмент. България се превръща в много по-важна дестинация от Испания и Франция и е предпочитана от много европейски граждани. Ето защо има капацитет за строителството на още апартаменти и ваканционни имоти за европейците, които желаят да прекарват отпуските си тук.
Освен това част от българите, живеещи в чужбина, които са почти 1 млн., ще започнат да се връщат в страната си и да купуват нови домове или ще обновяват притежаваните досега имоти.
Всички тези фактори и очакванията от развитието на страната с еврочленството ще развиват пазара на санитарни изделия.
- А виждате ли недостатъци?
Както във всяка европейска страна, тук има и предимства, и недостатъци. Но като цяло ситуацията в България е позитивна за Рока, много позитивна. И е важно за нас, че българският пазар на продукти за баня се развива и ще расте с поне 10% годишно.
- Какъв е размерът на продажбите на Рока България за миналата година?
Продажбите на Рока България за 2006 г. нараснаха с 30% спрямо 2005. Настоящата година също започна много силно, вероятно отново ще имаме голям растеж.
- А виждате ли недостатъци?
Както във всяка европейска страна, тук има и предимства, и недостатъци. Но като цяло ситуацията в България е позитивна за Рока, много позитивна. И е важно за нас, че българският пазар на продукти за баня се развива и ще расте с поне 10% годишно.
- Какъв е размерът на продажбите на Рока България за миналата година?
Продажбите на Рока България за 2006 г. нараснаха с 30% спрямо 2005. Настоящата година също започна много силно, вероятно отново ще имаме голям растеж.
- На кои пазари се реализират продуктите, произведени в Каспичан?
Петдесет на сто от продуктите ни се продават на вътрешния пазар. Една пета са за износ в Испания. Освен това Рока България изнася в Гърция, Франция, Германия и Холандия.
- Какъв е пазарният дял у нас?
Рока България е лидер на българския пазар на санитарни порцеланови изделия, като пазарният ни дял надвишава 55%.
- Какъв е размерът на инвестициите на Рока България от 1999 г. насам?
От 1999 г. до 2006 г. сме инвестирали 22 млн. евро, без да се смята инвестицията от 13,8 млн. евро в новия завод.
- За в бъдеще планирате ли ново разширяване на дейността тук или в региона?
За момента не мога да кажа нищо конкретно, но винаги търсим нови възможности за разширяване на дейността - както в България, така и в световен мащаб.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.