Николай Хаджидончев има дългогодишен опит във фармацевтичната индустрия. От октомври 2011 г. до 26 юли 2016 г. той е генерален мениджър на Teva Pharmaceuticals България, а след придобиването на Actavis от Teva Pharmaceuticals е изпълнителен директор на Teva в България. За втори пореден мандат Хаджидончев е Председател на Управителния съвет на Българската Генерична Фармацевтична Асоциация (БГФАРМА)
Г-н Хаджидончев, след придобиването на Actavis от Teva Pharmaceuticals през 2016 г. как се промени търговската компания в България?
От бизнес гледна точка след интеграцията на Actavis и Teva в България, усилията ни бяха насочени в поддържане на лидерските позиции по отношение на продажби и оптимизиране на продуктовото ни портфолио, като се фокусирахме върху продуктите с най-голям потенциал. Към момента продължаваме да бъдем компанията с най-богатото продуктово портфолио на пазара в България.
От гледна точка на развитие на организацията като цяло консолидацията беше продължителен и сложен процес, който приключи успешно. Отдавна вече работим като един екип с бранда Teva, който приехме в края на 2020 г. С удовлетворение мога да споделя, че оставаме най-големия работодател във фармацевтичната индустрия у нас и продължаваме да се развиваме. В България Teva активно инвестира освен в производствени мощности, в развитието на Глобален корпоративен център за споделени услуги. В центъра в момента работят над 300 служители, обслужващи различни пазари на компанията по света. Изборът на България като една от локациите за неговото развитие е голямо признание за страната ни.
Какво представлява глобалният център на Teva в България и какви са функциите му?
В корпоративния център има много на брой и разнородни функции като Информационни технологии, Управление на доставките, Логистика и транспорт, Студио за дизайн, Регулаторни дейности, Управление на качеството, Управление на мастър данни и други. Както вече споменах, българските колеги в центъра работят и обслужват пазарите и производствата на Teva в цял свят. Разнообразието от функции предоставя много възможности за натрупване на знания и опит в различни сфери на бизнеса и дори промяна в кариерата. Например служители в Глобалния екип по логистика и транспорт впоследствие могат да преминат в екипа по управление на доставките, а след определен период от време и в Глобалния екип покупки. Многобройни са и възможностите за реализация на специалисти с фокус управление на качеството, които биха могли да намерят място както в глобалните екипи по регулаторни дейности и качество в София, така и в екипите по качество в заводите на Teva в Дупница и Троян.
Голямото предимство на Глобалния корпоративен център у нас е потенциалът за развитие, който предоставя на хора с различни интереси и образование – икономисти, инженери, химици, специалисти в областта на информационните технологии, графични дизайнери и други. Всички те имат възможност за международна кариера в България, професионална реализация в цял свят, като същевременно са заедно с най-близките си хора в своята родина.
В допълнение, като най-големия работодател във фармацевтичната индустрия у нас, естествено е в търговската ни организация да има възможности за развитие и за лекари, фармацевти и хора с други специалности, свързани със здравеопазването.
Какви са условията на работа?
Без съмнение хората са един от основните приоритети на Teva. Освен, че грижата за хората е в основата на нашата мисия, специален фокус за компанията е и грижата за служителите.
Особено внимание отделяме на грижата за здравето и благополучието на хората, като компанията им осигурява гъвкаво работно време, възможност за дистанционна работа, здравна застраховка, най-съвременни технологии за комуникация и условия на работното място – отворено офис-пространство, паркинг за велосипеди и автомобили и други. Една от последните инициативи в тази посока, беше определянето на 15-ти септември 2021 г. за неработен ден за всички служители в компанията.
В Тева също така насърчаваме приобщаването и многообразието и това е част от нашата фирмена култура. Хората, работещи в офиса ни в София, имат възможността ежедневно да общуват с колеги от цял свят и да се докоснат до изключителното богатство от култури, вярвания, разбирания и нагласи. В Глобалните ни екипи също има колеги от различни националности, дошли да живеят в България от държави като Румъния, Израел и Русия.
Има ли възможност за съвсем млади хора без опит да стартират професионалната си кариера в Teva?
Разбира се, на младите хора трябва да се дава шанс да трупат опит. В Тева имаме много примери за служители, които са започнали като стажанти в компанията и само няколко години по-късно вече управляват екипи и проекти от ключово значение за компанията в световен мащаб.
Едно от безценните предимства на Teva е, че постъпвайки в компанията, младите колеги имат възможност, от една страна, да се докоснат до световните тенденции и новости в областта, в която работят, независимо дали това е Управление на доставките, Качество, Покупки или Информационни технологии, а от друга – да вземат най-доброто от опита на своите колеги, трупан с години.
Каква според вас е философията на успеха?
Мотивацията е била и остава основен фактор за успеха както на компанията, така и на всеки служител поотделно.
В предизвикателните и различни времена, в които живеем, един от основните въпроси пред компаниите и мениджърите е как да задържим служителите мотивирани, свързани с организацията и екипите си, как да запазим у тях оптимизма.
Моята лична професионална мисия е да създавам подходящите атмосфера и условия на екипа си, за да може той да бъде успешен и да постига целите на компанията, като в същото време всеки един да има възможност да развива своя потенциал.
При нас макар и да съществува йерархическа структура, по скоро бих определил начина ни на работа като хора, обединени от обща цел и обща идея, които изпитват удовлетворение от това да работят заедно.
В този смисъл, ако трябва с няколко думи да кажа каква е философията на успеха, то това би било – №1 Вяра в хората, №2 Вяра в хората и №3 Вяра в хората.