IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Блак: Информацията от ДВИ трябва да e последователна и непрекъсната

Акциите са стока, подобна на всички останали стоки, и както потребителите искат да знаят точно какво купуват, така и инвеститорите искат и трябва да имат възможност да знаят колкото се може повече за акциите, към които са се насочили

13:48 | 19.12.05 г.
Автор - снимка
Създател
Линге Блак; снимка: www.lyngeblak.dk
Линге Блак; снимка: www.lyngeblak.dk

Mеждународната федерация по връзки с инвеститорите е създадена през 1990 г. от местните организации на четири страни - САЩ, Великобритания, Франция и Дания. В момента тя има 25 членове.

Длъжността директор за връзки с инвеститорите (ДВИ) бе въведена у нас с промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа през 2002 г. Директорът за връзки с инвеститорите не може да бъде член на управителен или контролен орган или прокурист на публичното дружество. Той трябва да има подходяща квалификация или опит.

В края на миналата седмица Българската асоциация по връзки с инвеститорите организира семинар за директори за връзки с инвеститорите, на който бе представена Международната федерация за връзки с инвеститорите и Академията за връзки с инвеститорите. Основен лектор бе датчанинът Линге Блак - председател на Международната федерация по връзки с инвеститорите.

С Линге Блак разговаря Румен Соколов.

- Много от българите не знаят какво е Директор за връзки с инвеститорите (ДВИ). Може ли да обясните какво означава това?

Директорът за връзки с инвеститорите е връзката между компанията и нейния мениджмънт с акционерите й, с финансовите посредници, с анализаторите, а също и с всички, които имат някакви отношения с компанията. България например е една от малкото страни в Европа, в която директорът за връзки с инвеститорите е конституиран със закон и който е на договор с публична компания.

Когато една компания има директор за връзки с инвеститорите, това ни кара да приемаме тази компании по-сериозно. Две неща са много важни в комуникацията, която осъществява директорът - последователност и непрекъснатост. Първото означава, че изискуемата информация трябва да се дава последователно и да не се изпускат важни за компанията новини. Непрекъснатостта означава, че същата тази информация трябва да се дава винаги в нужните законови срокове – в зависимост дали това е годишно, на половин година или на тримесечие.

Много компании обаче комуникират с инвеститорите само когато има добри новини, а това не трябва да е така – лошите новини също трябва да се съобщават. И тук вече трябва да се намесват регулаторните органи, които да следят дали някоя информация не е изпусната.

- Каква информация може и каква информация трябва да разкрива ДВИ?

Във всяка страна има определени регулации какво трябва да разкрива. Например винаги трябва да се обявяват тримесечни, шестмесечни и годишни отчети и баланси. А иначе законовите изисквания определят какво точно трябва да се даде като информация на борсата и регулаторните органи.

По принцип колкото повече информация, която е важна за определяне на стойността на акциите на компания, се разкрива, толкова по-добре. Това стана много актуално особено след кризата и финансовите скандали в САЩ през 2000 и 2001 г. Тогава щатската Комисия по ценни книжа и борси поиска повече прозрачност от страна на компаниите, а също повече правила и регулации. Тогава бе приет и законът Сърбанс-Оксли, който постави нови изисквания към отчетите и одитите на компаниите.

В Европа не е точно така, все още няма такива регулации, но принципите на доброто корпоративно управление и етичните норми изискват да се разкрива повече информация за компаниите.

Акциите са стока, подобна на всички останали стоки, и както потребителите искат да знаят точно какво купуват, така и инвеститорите искат и трябва да имат възможност да знаят колкото се може повече за акциите, към които са се насочили.

- Каква е ролята на ДВИ за доброто корпоративно управление?

Освен да разкрива информация на инвеститорите, добрият директор за връзки с инвеститорите трябва да може да изпълнява и обратната роля – да обработва зададените му въпроси и да ги предава на мениджмънта на компанията. Така управлението на компанията ще стане по-добро и по-ефективно, защото ще се знае от какво се интересуват инвеститорите.

Освен това ДВИ може да бъде свързващо звено между отделните мениджъри в дадена компания. Днешният директор за връзки с инвеститорите трябва да знае какво става в различните отдели на компанията – в производствения, финансовия, човешки ресурси, както и други и това може да се използва за по-добро корпоративно управление.

- Мислите ли, че ДВИ се нуждае от специално обучение?

Да, смятам, че много от директорите се нуждаят от специално обучение. Има и такива, които са били в мениджмънта преди това и знаят доста за компанията, в която работят, но доста от директорите трябва да учат доста за дейността, която изпълняват. За да може да изпълнява своята дейност както трябва, ДВИ трябва да научи колкото се може повече за нея. Той трябва да знае какво да говори и какво да не говори, а също и момента кога точно да го каже, а това не се знае от всички директори.

- Вие сте основател и председател на Академията за връзки с инвеститорите. Какво представлява тази академия?

Дейността на Академията за връзки с инвеститорите се изразява във виртуално, онлайн обучение за начинаещи и напреднали директори за връзки с инвеститорите по специално подготвена програма. В моята работа като председател на Международната федерация по връзки с инвеститорите аз имам наблюдения от какво се нуждаят директорите за връзки с инвеститорите на компаниите на развиващите се пазари.

В програмата на Академията за връзки с инвеститорите са включени важни въпроси като това какво точно е директорът за връзки с инвеститорите, неговите функции и задължения, методи на комуникация. Изучават се също таргет групите, към които е насочена информацията, прозрачност и разкриване на информация, технология на връзките с инвеститорите.

Не на последно място се изучават практики на комуникация с медиите. В програмата са включени и курсове по английски език, специално подготвени за директори за връзки с инвеститорите.

- Какви са дейностите и главните цели на Международната федерация по връзки с инвеститорите?

Главната цел на федерацията е да съдейства и подпомага разпознаването на директора за връзки с инвеститорите в местен и глобален мащаб. Да поддържа високите стандарти на професионалната практика навсякъде по света, както и да подкрепя размяната на добри практики, опит и идеи. Федерацията събира и разменя информация между организациите на директорите за връзки с инвеститорите от различни страни, тя служи за връзка между правителства, регулаторни органи и професионални организации с местните организации на директорите за връзки с инвеститорите.

Едно от важните събития на федерацията е нейната годишна среща, организират се също регионални и местни конференции и семинари. Организират се и обучения, защото винаги има нови директори за връзки с инвеститорите, които трябва да бъдат обучавани.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:34 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още